Kerja pemasangan paip pembetungan - aziankhalil.com

Breaking

Post Top Ad

Post Top Ad

Thursday, December 30, 2010

Kerja pemasangan paip pembetungan

Hari Ahad yg lalu bos mintak koi kerja untuk jaga kerja-kerja korek tanah kat site koi...aii korek tanah pun nak kena jaga ker...bukannye jcb tu lembu nak kena tunggu...biasanye koi akan bagi arahan jer nak korek apa..kat mana..dari mana ke mana..berapa dalam...dan bagi dia timeline bila kena siap. Tapi kali ni...nak kena tunggu bagai..menyampah bebetul koi. Eh chup!koi syok-syok cerita ni ntah ntah ada yang tak tau JCB..ok JCB tu jentera yang selalu buat korek korek tanah tu..kat jalan raya pun kita selalu nampak...JCB ni ada tayar angin sebab tu JPJ benarkan JCB jalan atas jalanraya, dan ianya boleh pancit yer...jangan tak tau pulak..
sewerage pipekerja-kerja mengoek tanah oleh JCB sedang dijalankan

Orang UTM mintak sorang engineer jaga kerja korekan..tak boleh tinggal katanye.. bahaya..ada banyak kabel bawah tanah. Yang koi peliknya, apa pasal diaorang takde as built drawing untuk semua pipeline & services kat bawah tanah tu. Susah gila woi nak korek. Kat situ ada paip air, fibre optic, telekom, kabel voltan tinggi, dan ntah apa lagilah yg koi sendiri pun tak tahu apa isi perut kepada paip2 tu. Yang tau semua laluan services kat bawah tanah tu adalah juruteknik diorang, tapi juruteknik tu bukannya abadi selamanya. Kalau pencen nanti nak refer kat sape pulak?? Adeh!

sewerage pipeha..tu yg melintang kat jalan tu ada paip air, ada kabel telekom, ada lampu jalan, ada fiber optics


Bila dah ada macam macam paip kat bawah tanah tu...kitorang yang nak tanam paip kitorg ni pun terpaksalah hati hati dari segala segi. Nak korek hati-hati...nak pasang paip kitorang pun hati hati..kena jaga level betul betul. Tak boleh lari walau seinci pun.. kalau kecerunan paip tu lari...memang masak...memang masa’alah besar.
sewerage pipepemasangan paip sedang dijalankan dengan penuh susah payah bermandi lumpur dan peluh...oh yer...biasa kalau kita korek lubang akan adalah air dari bawah tanah yang koi pun tak tau dari lubang mana dia keluar...dan kena sedia pam untuk sedut air keluar dari working space

Paip yang koi nak kena tanam paip pembetungan atau lebih dikenali paip saliran najis dari toilet toilet ke loji kumbahan dan rawatan. So paip ni akan berada bawah sekali di antara paip paip yang lain...dalam korekan antara 2 hingga 3 meter jugakla...ianya bukanlah satu kerja yang mudah okay... Selalu lepas pergi bilik air kita akan flush je..takkan pikir lagi dah ke mana sisa sisa flush tu akan pergi..secara kasarnya ia akan disalirkan ke loji kumbahanla...melalui paip pembetungan. Paip pembetungan ni selalunya kita pakai paip yang diperbuat daripada tanah liat..apsal??koi pun tak penah amik tahu apsal...skang dah ada jugak yang pakai jenis HDPE...untuk pasang paip ni dalam tanah memang agak rumit sikit. Sebab kita kena jaga kecerunan dia baik2..tak boleh terlalu cerun..atau terlalu landai atau backflow. Kalau paip terlalu cerun nanti aliran air akan terlalu laju, so pepejal akan tertinggal. Apa pepejal itu?? Paham paham laaa....apa benda yang selalu kita flush kat dalam toilet. selain hasil penyahtinjaan ada juga segala sampah sarap sama ada sengaja atau tidak sengaja. Paip ni pulak...tak boleh berliku liku..paip kena jalan lurus je...kalau terpaksa corner...kena buat satu manhole. tau apa manhole..ala yg kat atas jalan ada penutup besi bulat tu..Apa ye manhole dalam Bahasa Melayu??tak taula...tapi dalam kamus dwibahasa Oxford cakap ‘lubang di jalan yang digunakan untuk memeriksa kabel, parit dsb di bawah tanah”...lebih kuranglah.. manhole ni jugak tempat kita nak buat sambungan kalau ada tambahan laluan paip dari bangunan baru..yg macam koi buat nilahh... Mungkin ramai jer yang jijik kalau kata nak bukak lubang yang ada penutup besi bulat tu...sebab mesti terbayang...eyarkkhhh! lubang taik!.tapi sebenarnya takde apa la...kalau dah jauh 1 km daripada tandas, Cuma akan nampak air je lalu kat dalam tu...dah tak nampak taik dah...ada takde pun sampah yang di flush ke dalam lubang jamban cam ubat gegat, tuala wanita, kotak rokok, puntung rokok, henpon dll.

inspection chamberinilah yang dapat dilihat dalam lubang manhole tu...takde ape pun...ada tangga besi..ada longkang kecik *koi tak turun dalam tu yer...

Kerja kerja memotong jalan, mengorek, pasang paip, timbus balik tanah tu mengambil masa lebih kurang 5 hari ye...pasni nanti jalan UTM yang kitorang dah potong tu...kena la turap balik....kena turap tar balik semula sebelum student habis cuti..iaitu minggu depan!
Oleh kerana last weekend koi kena kerja...minggu ni koi tak kira..bos tak kasik cuti pun koi cuti jugak. minggu ni koi cuti sabtu pertama dan ari ahad.
makcik kontrol cun kena kerja tgh panas..balik umah muka berbelang kesan tudung..

patutnya esok cuti umum la kann..PM kasik..tapi company dah tunda cuti tu ke Sabtu depan. Cuti peristiwa camni bukan semua company boleh menerima dengan hati terbuka, sebab kita dah plan jadual kerja kita kan...dah plan esok nak turap jalan..dah booking lori dan mesin2..mane leh cancel gitu je kan...nak cari hari lain..tak tentu dapat...so koi pun dengan hati terbuka kerja esok. lagipun koi suka jer kalau kerja time klien dgn perunding cuti. aman sikit doniaku. hahaha...

11 comments:

  1. JCB ker nama sebenarnya dia, stand for what? selalu panggil backhoe atau "kreto soddok" kalu kat tempat kawan....

    ReplyDelete
  2. tak tau plak jcb stand utk apa...dalam bahasa lawak bodohnye Jentera Cangkul Belakang

    ReplyDelete
  3. lasaknya keje koi...cik tom pun sm ngan solihin...gl backhoe je...huhu

    ReplyDelete
  4. Salam...
    Alahai makcik..goner smpei berbelang muka...lenkali guna sunblock tau...
    HNY 2011...Semoga tercapai segalam azam dan impian aok thn ni..Amin..

    Koi masih lg x pas azam thn lepas..huhuh..

    ReplyDelete
  5. Kita beloh2 Pahang mmg pangge JCB kat menatang tu yek...kat kg koi pun sama..wiiii... :P

    ReplyDelete
  6. he3!!! Tang ayat berbelang tu yas nk tergelak gak...
    oooo...bru tau JCB tu seangkatan ngan beho(org koyan sebut cm tu,Bedoza...dll...he3!!

    ReplyDelete
  7. JCB ni sebenarnye macam mee Maggi...jenama yang akhirnya menjadi nama...

    ReplyDelete
  8. klu awak pn kene masuk dlm tu... adventure tul keje ni hehehe

    ReplyDelete
  9. kesian tengok depa kerja gitu..
    susah no...

    ReplyDelete
  10. kdg2 kita pon pgil JCB..kdg2 pgil backhoe..heheheh...
    tmpt kita kan..klu turun site tgk indon/bangla/myanmar buat keje kesian..tapi klu di bgi muka naik lemak plak..huhuhuhu

    ReplyDelete
  11. Koi ini orang belah Temerloh,Chenor yang guna.Raub,Lipis guna 'kaeh'.
    Payah hek ya kalau bercerapang paip dan kabel dalam tanah.Itulah cabaran seorang pemandu bekho.

    ReplyDelete

Terima kasih, jap lagi MY approve ya :-)

Post Top Ad