Saturday, December 4, 2010

Salam vs Sial

Hari ni sabtu pertama, so koi tak kerja..tapi bos suruh gak kerja..camne nih?? Ahh lantakla…malas koi nak kerja..pergi site kejap..bagi amanat kat bangla2 tuh…bukak opis…dahhh!! Balik…!!

on the way nak balik, koi singgah kedai mamak..pekena teh tarik sama roti kosong sekeping… …koi duduk sorang-sorang…bosan pulak…jadiknya mata melilau tengok orang dalam kedai tu..ade yang beranak pinak, ade yang berdua duaan…ada yang ala ala orang korporat…ada yg berkumpulan. Dan di sebelah meja koi ni ade sekumpulan anak muda duduk berempat satu meja

Tapi sebelah meja koi ni yang menariknya…perbualan mereka…setiap satu ayat disudahi dengan perkataan “Sial!”..sial dalam bahasa lainnya nasib tak baik la kan… pada koi la kann..macam mana hidup nak berkat kalau sikit sikit..Sial!!…sial!!…

Pastu ade lagi sorang kawan diorang baru sampai..turun-turun motor..bukak helmet…terus pergi kat meja geng dia…dan “Sial!! Pastu salam salam dengan geng dia. Laaa…sampai-sampai bukan bagi Assalamualaikum…bagi sial dulu…terpikir pulak koi…datang dari planet mana la budak-budak ni jumpa-jumpa orang bagi sial dulu…

Pastu ketawa kuat-kuat cam orang jahat dalam drama bersiri Pendekar...dan cakap dua ke tiga ayat..hujungnya mesti ada sial. Contoh ayat yang koi dengar dengan jelas dan nyata tadi...” Masuk air sial!”, ”Macam gampang, sial!”, “tak boleh blah, sial”, “bangang giler, sial”...koi rasa bukan koi ajer yang tertarik telinga dengar perbualan budak-budak tu...orang-orang lain pun agoknyer pikir benda yang sama jugak..tapi takkan kite nak tegur ye dakk! Karang kite pulaak yang disialkan nyer..

Haa...pastu dengar la ring tone telepon salah sorang budak tu berbunyik...lagu hape tah..koi bukannyer tau sangat lagu lagu orang putih ni...hahaha..tau cara greet kat telepon muda mudi terkini...biasa kite pick up call mesti akan cakap Hello!..tapi budak-budak ni lain sikit tekan butang hijau..terus ”Hoi sial!”..kalau adik koi tu...koi sumbat mulut tu dengan henpon tu...biadap!

gambar hiasan. kredit to: zulfadhlicheoh.blogspot.com

Memang bende-bende takde kena mengena dalam kehidupan koi, tapi koi rasa kata kata kite setiap hari terhadap diri sendiri dan orang sekeliling tu umpama satu doa...lagipun dalam Islam dah ade cara kita buat ucapan...Contohla..bila tengok bende2 yang cantik, kagum akan ciptaanNya..ucaplah MasyaAllah...ni tidak...koi tak tau la apa yang budak2 tu tengok dalam henpon salah sorang daripada mereka tu...tengok ramai ramai pastu “Cun giler, sial!!” Sial lagi...

Ntah berapa banyak sial dalam tulisan koi hari ni..dahla...kang koi pulok yang berjangkit penyakit deme tu...wassalam

11 comments:

diana said... [Reply]

hahah..
pelik kan budak2 sekarang.??
lagi satu sikit2 sebut celaka..
hari tu ada
dah tegur sorang blogger ni..
dalam entry dia suka cakap benda tak elok..
sial la..
celaka la..
aduhai..

Solihin Zubir said... [Reply]

haha.. teringat kat membe sy masa study kt melaka dulu..
sikit2 sebut sial..
dia ckp, ala.. biasela.. org melaka mmg ckp camtu.. huhu.

Yan said... [Reply]

akak tak penahla guna perkataan tu..

tp klu kecik2 dulu selalula dengar jiran2... pgl 'anak gampang'..

pada diorng tu ayat2 gurau.. panggilan.. bukan ngan maksud sebenar.. tp tula buruk benau bunyinyer..x elok

CouLeur de Chiqu3 said... [Reply]

ayat dak2 mude2 remaja akak...ahhaha..

Nafisa81 said... [Reply]

kak diana ->nasib baik kat entri dia je..kalau kat cbox kite pun dia tulih camtu..memanglaa
SZ ->orang melaka mmg cakap camtu??tak tau la pulak...ish ish ish..sib baik tak kawen dengan orang melaka..kalau tak hari hari makan sial
kak yan->mmg diorang gurau pun..sbb kena sial dgn member boleh nak ketawa2 lagi...kalau koi dah kena simbah teh ais dah

Nafisa81 said... [Reply]

chiqu3->budak2 mude ni la yg membentuk masa depan negara...

mzhany said... [Reply]

hurmm betol gak ckp nafisa nih, ye la kalu duk tiap tiap kali sebut perkataan tuh memang akan jadi la mcm tuh, seolah olah macam doa lak...sokmo je duk sebut kan...

Tomato Gurl's Life said... [Reply]

xelok sebut sial..cam menyumpah je..erk mmg menyumpah pun ek..

Cik SHiNJU said... [Reply]

Salam...

Koi nympoh gek pesen budok2 muda sari nih menyapa rodong..kala dah diamalkan lama2 nt jd terbiasa..sok2 ngn mak ayah pun ter'sebut' sial..

Skype Crew said... [Reply]

skype pn menyampah dgr org ckp c2.. rse nk siku pun ad org yg ckp c2..

alinac lover said... [Reply]

budak2 skrg.bangga da ckp mcm tu

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??