Monday, February 21, 2011

koi gemor makan megi..

“aok tahu…kawan kite si Munah tu tak reti masak megi…” kata kawan koi Bedah kepada koi pada satu petang..

” haa..tak reti masak megi..?dia masak mana gaya (Dia masak macam mana)?” tanya koi semula kepada Munah..

”dia taruk telur dalam megi tu...lepas tu dikacaunyer telur tu...habis hancur telur tu dalam megi” jawab Munah

koi diam la kejap...erkk..tu namanya tak reti masak megi ke??koi pun suka gak masak megi taruk telur pastu kacau kasi hancur...masak megi dgn telur hancur jarang sangat ke orang buat??pada koi yg tu yg sedapnye..

kalau bapak koi... masak megi siap kena tumis tumis bagai..dengan bawang..bilis...lada kecik...kalau ada stok kobis dalam peti pun masuk..telur wajib..tapi telur dia tak nak hancurkan,yang merah tu nanti keras sebijik kat dalam megi tu..kadang kadang koi merungut jugak..apalah susah susah nak masak megi kena tumis tumis bagai...kan kat plastik ada tulis 2 minit jer..kalau nak masak macam selera bapak koi dah jadi 7-8 minit...untuk amatur macam koi dah jadik 15 minit..

kalau pada Munah masak megi kacau telur sampai hancur tu kira tak reti masak megi...pada koi orang yang meginya main rendam rendam je dalam air panas tu yang tak reti masak megi. Tapi bila koi masuk asrama, koi pun rendam jugak megi...dan hasilnya...cukuplah untuk alas perut dan melayan nafsu makan yg datang tak kira waktu..

dialog kat atas nu tadi tu berlaku kira kira 15 tahun yang lalu. Skang bila koi dah merantau..megi tu dah macam macam cara masak dah koi jumpa. Bukan takat taruk telur ajer...taruk macam macam...megi goreng mamak style..megi masak sup pun ada...tu tak kira lagi bergedil megi lahh...murtabak megi lahh..

walaupun selalu didedahkan dengan bahaya makan megi @ mi segera ni...tapi tabiat tu memang payah nak ubah...kadang kadang makan megi bukan sebab lapar atau sebab bajet lari atau sebab malas nak masak...tapi sebab dah lama tak makan megi...

apsal lak citer pasal megi ni...sajelah..sebab koi baru aje lepas masakkan en. Suami koi megi...siap tumis tau...taruk telur sebijik...taraaa....





5 comments:

ajumohit said... [Reply]

ko buatkan aku satu yan, laparla x breakfast lagi huhuhuh

Nafisa81 said... [Reply]

aju>gi ambik air panas kat water heater depan bilik cikgu rohani..pastu rendam..cam tak biasa pulakkk

cemomoi said... [Reply]

uiii orang kabo lembab otok kalu banyok makan megi ter...

ajumohit said... [Reply]

hahahha ingat lagi memori kita ekk...yan aku tag ko join GA kerepek bestt!!!

Nafisa81 said... [Reply]

cemomoi>benda yang sedap2 ni mmg byk side effect
aju>oraitt

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??