Tuesday, March 15, 2011

petai jawa

Sape pernah makan petai jawa?? Sapa tak pernah tengok pun petai jawa?? Kat site koi ari tu ada pokok petai jawa..masa koi ngandung dulu2..punyerlah teringin nak makan petai jawa tu...pokoknye tinggi yaamat* la pulak..sebab koi teringin amat amat...adelah sorang budak indon yang agak berani masuk dalam bucket kren..pastu tolong ambikkan koi petai jawa tu....merasa gak akhirnya...




Sebelum koi berenti ari tu ada sorang budak dari opis datang tolong koi buat kerja kerja ukur kat site..budak tu leh jakun pulak dengan petai jawa...tak pernah jumpa katanya...siap rasa pulak isi petai jawa tu...kekekeke...biasalah..budak bandar manalah nak jumpa petai petai ni..kalau kat pasar malam memang banyak orang jual petai..tapi petai yang besar besar tu...

Petai jawa ni dulu2 banyak kat belakang rumah koi...dok johor ni tak pernah jumpa pulak pokok ni...tu yang bila jumpa pokok tu kat site punyelah teringin nak makan,,padahal bukannyer sedap amat pun..tapi sebab adenyer nilai sentimental kat situ..tu yg jadi teringin sangat tu..



Dahan kayu pokok petai ni dulu...abang abang koi selalu ambik buat gasing...batang kayu n petai ni sesuai buat gasing sebab dia agak padat tapi senang dibentuk..camne nak citer yer...?ahh..tak payah citerla..anak anak zaman sekarang ntah ntah gasing pun tak kenal...

Masa kecik kecik dulu petai jawa ni umpama jajan*..hahaha..dia seangkatan dengan buah ceri, buah senduduk, cermai, bijik saga,buah berangan...budak budak ni kadang2 macam kebulur sangat ajer..jumpa apa semua dalam semak belukar tu semua nak disumbat dalam mulut...mungkin nak test ilmu pengakap yang belajar kat sekolah kot...mula2 gosok atas tapak tgn..kalau tak gatal...gosok belakang tangan pulak, kalau tak gatal jugak..gosok kat siku pastu kat mana tah lagi..koi pun tak ingat dan akhirnya makan....

Tapi kenapa nama dia petai jawa koi pun tak pasti...mungkin ia makanan kegemaran orang jawa..tapi husband koi tak suka punn....mungkin ia berasal dari tanah Jawa...mungkin gak..alah standard la kawasan yg beriklim sama akan mempunyai jenis tumbuhan yang lebih kurang sama...

Beza petai jawa kat Johor dengan kat Pahang adalah pokoknya...kat kampung koi pokoknya lebih rendah dan gemuk..kalau kat Johor pulak pokoknya lebih kurus dan tinggi melangit..terbalik pulak dengan orang-orangnya...hahaha..koi orang Pahang tinggi...keluarga suami koi semuanya Cumil cumil belaka...paling cumil mestilah mak mertua koi...berdampingan dengannya membuatkan koi kelihatan seperti gergasi..hahaha

*jajan-makanan ringan (slang Johor)
*yaamat - yang amat sangat

8 comments:

ajumohit said... [Reply]

aku penah mkn ni time kecik2 dulu, tp pokok dia kemetot jek, tak taula aku petai jenis ape tu

cemomoi said... [Reply]

tak tau plak namanya petai jawa.. petai blalang sama le kot? tapi memang sedap mengutip seblom terjun sungai time kecik-kecik dulu

Nafisa81 said... [Reply]

aju>kat pahang memang kemetot je pokoknya
cemomoi>same la tuh...

Yan said... [Reply]

alahai petai...
awatla skang payah bebenor nak jumpe..
ade tak ade. petai yg dah siap kupas tu... klu petai sepapan mmg diorang tak jual gakny
rase da lame bebeno akak tak makan petai..

Nafisa81 said... [Reply]

kak yan>rumah koi ada beberapa papan peai lag..diangkut dr kampung ujung minggu lepas

Solihin Zubir said... [Reply]

petai jawa? syy pggil petai belalang.. hehe..
dlu asal jumpa pokok ni, mesti nk mkn.. ratah wat mcm kacang.. heheh...
lama x mkn petai belalang..

meorahim said... [Reply]

Cerita Asal Usul Petai Jawa kat M'sia.
Sebelum ini Tanah Melayu (skrg Malaysia) xder pokok petai jawa. Konon cerite nyer ade sepasang suami isteri dr Jawa dtg merantau ke tanah melayu dan menumpang di rumah Ketua Kpg. Dulu kala dlm umah xder tandas. Jadi mereka guna tandas bergerak (guna cangkul) & kalu nak buang air beso kena tunggu hari gelap. Selang beberapa minggu mereka disini, tergempar cerita ade pokok menyerupai daun pokok petai tumbuh blkg umah tok ketua. Org kampong kehairanan dan ade yg kebinggungan dgn kemunculan pokok tersebut. Tok Ketua jenuh mekio. Pas tu dia tanya org Jawa tu mcmmana pokok tu tumbuh disitu. Org Jawa tu dgn tersengih2 bgtau yg pokok ni ade banyak di Jawa dan sblm dia ngan isteri dia dtg ke Malaysia depa mkn banyak benda ni. Paham ler sudah Tok Ketua tu dan terus dibg nama pokok Petai Jawa. Walaupun dah tau mcmana pokok tu tumbuh kat situ ramai org kpg makan kerna ingin tau rasa nyer. Dek kerna terlalu ramai yg makan tu sebab nyer kita boleh jumpa pokok petai jawa tumbuh merata tempat. Setelah sekian lama org jawa tu merantau balik ler mereka ke Jawa dan memberi pesan kpd rakan2 mereka disana supaya jgn mkn petai jawa di Malaysia.]
Kesahihan cerita ini masih jadi tanda-tanya.

Nafisa81 said... [Reply]

@meorahim..hhahahha...yeker??kelakorrr

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??