Tuesday, July 17, 2012

Selamat Datang Ramadan





a)                  Hukumnya sunat muakkad (yang sangat dituntut) bagi dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadhan samada secara berseorangan atau berjamaah.

b)                  Sunnat dikerjakan di masjid, surau dan lain-lain tempat sembahyang orang-orang Islam.


Waktu sembahyang Tarawih ini ialah selepas menunaikan sembahyang Fardhu Isya’.



a)                  Pada umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan sembahyang Tarawih ini sebanyak 20 rakaat, tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar 8 rakaat sahaja.

b)                  Pada zaman Rasulullah s.a.w. sembahyang Tarawih dikerjakan sebanyak 8 rakaat saja supaya tidak menimbulkan sesuatu keberatan.

c)                  Pada zaman Khalifah Umar bin Al-Khattab pula beliau menambah lagi menjadikan 20 rakaat kerana beliau berpendapat bahawa orang-orang Islam pada zamannya itu tidak keberatan lagi menunaikan sembahyang sebanyak itu.
d)                 Sembahyang Terawih hendaklah ditunaikan dua rakaat, pada tiap-tiap satu kali takbiratul-ihram kemudiannya dilakukan lagi sehingga genap rakaat yang dikehendaki.




Bermaksud:    Sahaja aku sembahyang Tarawih dua rakaat ma’mum kerana Allah Taala



Rukun sembahyang sunat Tarawih ini sama sahaja dengan rukun sembahyang yang lain juga.


3 comments:

Ardini Humaira said... [Reply]

Ahlan wasahlan ya Ramadhan.. betapa penuh berkatnya bulan tu kan :')

Anamarza said... [Reply]

Sejak ada anak ni , buat sendiri kat rumah je

ekinashikin said... [Reply]

rsa mcm da lama sgt x semayang terawikh...

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??