Tuesday, August 14, 2012

Cikgu Rania 2 (Siri 6): Kerana manisnya jambu

Oleh Samsiah Mohd Nor
  
TAN Sri Razlan sudah berada di dalam kereta menunggu isteri. Dia berbual kosong dengan Pak Mud. Pemandu rasminya iaitu Raja Jaziman bercuti jadi pada hari itu Pak Mudlah yang menggantikan tempat pemandu rasminya. Sesekali Tan Sri Razlan mengerling isterinya yang masih berpesan berbagai-bagai kepada Rania.
“Orang perempuan Pak Mud. Nak ke mana-mana, tengoklah tu. Berpesan macam nak pergi sebulan padahal malam karang balik,” rungut Tan Sri Razlan.

Pelbagai buku yang diletakkan dalam kotak yang terletak di antara dua tempat duduk belakang dibeleknya. Dicapai sebuah yang bertajuk “Who Moved My Cheese?”
tulisan Dr Spencer Johnson lalu dibelek sepintas lalu.

“Hati-hati bawa kereta ya Ren. Kirim salam mama pada Kak Ros,” tidak habis lagi butir bicara Puan Sri Zalia sungguhpun separuh tubuhnya sudah masuk ke dalam kereta.

“Ya ma,” sahut Rania. Sewaktu giliran bapanya berpesan, Rania terkedu seketika. Dia terkenang peristiwa melihat bapanya bersama perempuan muda di Pavilion tapi segera dikuis ingatan yang tidak mahu diingat itu. Aku tak mahu menyemakkan fikiran aku! Tak mahu! Laungnya di dalam hati.

Rania pula cepat-cepat membersihkan diri sebaik sahaja ibu bapanya berangkat.
Dia bersiap ala kadar sahaja. Sungguhpun bersolek ringkas tetapi dia tetap cantik dipandang. Mata Makcik Rohaya tak puas tatap dan selalu melekat di wajah putih bersih Rania setiap kali Rania berbual dengannya. Ada mesej pesanan ringkas masuk ke dalam telefon Rania tapi tidak diendahkan.

Seketika kemudian terdengar bunyi loceng di pintu pagar. Makcik Rohaya menerpa ke depan manakala Rania masih di dapur membancuh Milo untuk dirinya. Sekeping roti Rania capai lalu disapukan mentega kacang di atasnya. Baru saja dia mahu menyuapkan roti yang sudah dilipat dua masuk ke mulut, salam seseorang mengejutkannya. Rania berpaling. Ummar Qayyum tersenyum menggoda. Di sebelahnya Makcik Rohaya tersenyum simpul.

“Qayyum datang Ren,” ujar Makcik Rohaya. Dia pula yang lebih teruja.

Roti di tangan tak jadi disuap ke mulut malah anak gadis itu mendadak berdiri kerana terkejut.

Ummar Qayyum merapatinya.

“Suka datang mengejut begini,” rungut Rania.

“I hantar mesej you tak baca?” bisik Ummar Qayyum.

Rania rasa Ummar Qayyum berdiri begitu dekat dengan dirinya. Jantung Rania berdegup kencang. Kerana kurang selesa dengan debaran yang melanda, Rania menjarakkan dirinya dengan lelaki itu.

“Tak nak ajak I bersarapan sama ke?” tanya Ummar Qayyum menyedari tindakan Rania.

Di atas meja ada mi goreng, roti dan juga kuih donat.

“Eh...duduklah. I pun baru nak sarapan,” sapa Rania dan duduk di kerusi lain.

Tanpa segan silu, Ummar Qayyum duduk di sebelah Rania. Makcik Rohaya dengan sukarela membancuh Nescafe setelah bertanya pada anak muda itu minuman kesukaannya.

“Pukul berapa you nak pergi?” tanya Ummar Qayyum.

“Pergi mana?” tanya Rania kehairanan.

“Kan you ada program pagi ni.”

“Memang. Tapi bukan program dengan you,”

“I tahulah you ada program dengan Halim. Nak ke Janda Baik tengok kebun jambu Halim kan? Pagi-pagi lagi I dah datang takut kena tinggal.”

Rania terkesima. Terkebil-kebil dia memandangi Ummar Qayyum. Dia masih terkejut sebenarnya. Akhir-akhir ini Ummar Qayyum suka sangat buat kejutan.
Balik ke Malaysia secara mengejut. Pagi-pagi buta muncul di rumahnya mengejut juga.

“I nak ikut tak kiralah you ajak atau tidak,” sahut Ummar Qayyum selamba.

Mi goreng yang digoreng Makcik Rohaya dimakan dengan berselera sekali. Kembang hati Makcik Rohaya melihatnya.

“You nak ikut?” Rania inginkan kepastian. Walaupun dia suka tetapi tidak ditunjukkan.

“Mestilah. Takkan I nak lepaskan you pergi seorang. Lagipun I suka makan jambu. Jambu yang ditanam Halim mesti sedap kan?” giat Ummar Qayyum. “Mi goreng mak cik pun sedap,” puji Ummar Qayyum membuatkan Makcik Rohaya tersenyum simpul.

“Elok sangat Qayyum ikut,” sampuk Makcik Rohaya.

“Tulah mak cik. Ren nak pergi tak pelawa saya pun, saya buat muka tak malu saja.”

Pengakuan Ummar Qayyum membuatkan Makcik Rohaya tergelak kecil. Rania tolong sendukkan mi ke pinggan Ummar Qayyum tatkala melihat anak muda itu menarik mangkuk besar mi menghala ke arah pinggannya.

“Terima kasih, I suka,” bisik Ummar Qayyum.

“Suka? Suka apa?”

“Suka you layan I makan,”

Rania buat-buat tak dengar. Tapi dia bahagia dengan cara Ummar Qayyum itu.
Lelaki itu pandai mengambil hati dalam pada dia berlawak. Melihat jam sudah pun melewati pukul 9 pagi, Rania mengajak Ummar Qayyum bergerak.

“Halim tahu tak Qayyum ikut Ren?” bisik Makcik Rohaya sebelum Ren masuk ke kereta.

“Tak ma kcik. Dia ni main belasah saja. Datang suka-suka hati,” balas Rania, berbisik juga.

Ummar Qayyum yang mendengar perbualan mereka senyum sekilas. Dia bahagia sebenarnya. Bahagia kerana kedatangannya yang tidak diundang itu diterima Rania. Bimbang juga dia kalau-kalau Rania tidak berkenan dengan caranya itu.

“Kalau mak cik, mak cik suka!” Goda Makcik Rohaya.

Ummar Qayyum tersengih mendengar jawapan Makcik Rohaya. Bahagia benar Makcik Rohaya melihat pasangan teruna dara itu berkereta bersama-sama. Bagai pinang dibelah dua. Bujang dengan dara. Sama cantik sama padan. Aduhai, mudah-mudahan adalah jodoh mereka, doa Makcik Rohaya sebaik sahaja kereta dipandu Ummar Qayyum bergerak keluar pagar.

Sepanjang perjalanan, Ummar Qayyum tidak henti-henti mengusik Rania. Gadis itu ternyata telah banyak berubah dan lebih terbuka. Senyumnya sentiasa ranum di bibir. Ummar Qayyum dibintangi selautan bahagia. Sebenarnya sebelum pulang ke Malaysia, dia sudah banyak mengatur rancangan, cuma semua rancangan itu belum terlaksana sahaja. Pertama, dia mahu membeli sesuatu untuk Rania, kedua membawa anak gadis itu berjumpa ibu. Hajat hatinya hendak membawa Rania ke rumah Bakhtiar sahaja tetapi emak mendesaknya membawa Rania di kampung.

Lepas ini barangkali rancangan boleh diteruskan, fikir Ummar Qayyum. Telefon Rania berdering tiba-tiba.

“Assalamualaikum Kak Ros,” sapa Rania kepada pemanggil.

“Waalaikumusalam. Ren kat mana?”

“Dalam perjalanan. Dah dekat dah Kak Ros.”

“Okey..okey...” sahut Ros Ilyani riang. “Drive baik-baik tau,” ujarnya lagi seraya menggamit tangan pada Halim yang berlari-lari anak menghala ke arahnya.

“Rania dah nak sampai,” kata Ros Ilyani pada adiknya.

Halim membetulkan pakaiannya dan menyikat rambut supaya kelihatan kemas. Sejak pagi dia menanti. Menunggu kedatangan Rania ibarat menunggu pengantin yang mahu bertandang. Itulah yang dirasakan oleh Halim saat itu.

“Kalau Ren tengok buah-buah jambu kau yang besar dan gebu ni, mesti dia seronok. Datang sekali lagi dia akan bawa rombongan murid-murid sekolah ke sini. Tak silap akak, sekolah Ren sekarang ada subjek Pertanian. Bolehlah kau beri sedikit ilmu pada cikgu sekolah Ren tu Lim,” jelas Ros Ilyani.

Di bahagian belakang, pokok-pokok buah jambu batu milik Halim agak luas. Dari jauh nampak memutih buah-buah jambu yang dibungkus dengan plastik. Dua orang pekerja Indonesia iaitu Parjo dan Tarmizi yang digaji Halim tekun membajai pokok-pokok jambu fasa kedua yang berusia enam bulan. Melihat adiknya yang masih mempersiapkan diri, Ros Ilyani menegur.

“Kau ni kacak lagi Lim,” puji Ros ilyani.

Halim tersenyum.

“Kau tak nak kahwin lagi?”

Halim mengeluh berat. “Buat masa ni saya tak mahu fikir hal tu kak.”

“Kalau kau kahwin, adalah tempat kau nak bermanja.”

“Saya nak bermanja dengan pokok-pokok jambu saya ni.” Kebun pokok jambu yang saujana mata memandang, dipandang Halim.

“Kamu patah hati dengan Ren sampai terus tak nak kahwin?”

Halim diam. Air mukanya berubah.

“Salah kamu Lim. Kamu yang putuskan hubungan dengan Ren padahal kamu dah hampir bernikah dengan dia.”

Halim duduk di bangku kayu. Dia merenung jauh.

“Memang saya putuskan tapi saya ada alasan kuat kak. Ren nak kahwin dengan saya atas banyak sebab. Sebab kasihan, sebab tak sampai hati nak tolak cinta saya, sebab merajuk dengan Ummar Qayyum, sebab campur tangan Murni, sebab nak majukan saya, nak motivate saya, sebab sayangkan akak tapi malangnya saya tak jumpa satu faktor kuat dari Ren.”

“Sebab dia tak sayangkan kau?”

“Dia sayang tapi tak cinta. Dia cintakan Ummar Qayyum.”

“Sudahnya semua melepas. Kau di sini dengan buah jambu kau. Ummar Qayyum di Sweden dan Ren terkontang-kanting bersendirian di Kuala Lumpur.”

Halim mengeluh lagi.

“Kalau Ren cintakan saya, tak semudah itu dia menerima keputusan saya untuk tidak berkahwin dengan dia.” Halim membuat kesimpulan sendiri.

Ros Ilyani sedar akan hakikat itu. Memang dia sendiri tidak menafikan betapa mudahnya Rania menerima keputusan Halim tapi malangnya cinta antara Rania dengan Ummar Qayyum juga tidak kesampaian.

“Tiada cintanya buat saya menyebabkan saya tak sanggup nak kahwin dengan Ren,”
Halim merenung jauh.

“Sabar sajalah Lim. Kalau ada rezeki jodoh kau dengan Ren, bertemu juga,”
pujuk Ros Ilyani.

Halim diam saja tapi jauh di sudut hati perasaan kasih sayang dan cinta pada Rania tak pernah berubah. Kalau Rania boleh memandangnya sama seperti Ummar Qayyum, besar tapak tangan, nyiru ditadahkan.

“Eh kereta siapa tu?” ujar Ros Illyani.

Panjang leher Halim meninjau. Berkerut dahinya melihat sebuah kereta Mercedez memasuki lorong rumah mereka. Kak Ros turun tangga rumah apabila kenderaan bercermin gelap itu berhenti di hadapan beranda. Senyum Ros Ilyani mekar sebaik sahaja melihat muka Rania tapi sebaik saja tubuh tegap Ummar Qayyum keluar dari kereta, wajah Halim berubah serta-merta. Dengan segak dan senyum menawan, Ummar Qayyum menghampiri Ros Illyani dengan Halim. Tangan Halim dijabat erat manakala dia tunduk tanda hormat pada Ros Ilyani. Ros Ilyani bersama Rania naik ke rumah manakala Halim bersama Ummar Qayyum bersembang di beranda hadapan.

“Bila Qayyum balik?” soalan pertama ditanya Ros Ilyani pada Rania.

“Hari Rabu dia sampai Malaysia,” sahut Rania. Dia berdiri di tepi jendela seraya melemparkan pandangan pada kebun jambu di belakang.

“Ren ajak dia ke sini?”

“Taklah, dia datang sendiri pagi tadi kat rumah Ren. Dia kata nak ikut,” Rania berterus-terang.

“Kenapa Ren tak cakap Qayyum ikut?” tanya Ros Ilyani.

Terkilan rasanya melihat wajah Halim yang terkulat-kulat sebaik sahaja terpandangkan Ummar Qayyum. Belum sempat Rania menjawab, Halim muncul bersama Ummar Qayyum. Halim mengajak Rania melawat kebun jambunya. Mereka bertiga menghala ke belakang manakala Tarmizi bersama Parjo membantu Ros Ilyani menghidupkan api untuk membakar ikan dan pari.

Rania terpesona melihat kebun buah jambu milik Halim yang rendang tapi lebat buahnya. Halim dengan senang hati menunjuk cara penjagaan buah jambu. Dia menjelaskan kepada tetamu tentang penggunaan baja yang dibuat sendiri.
Anak-anak ikan yang dibeli dipasar dijadikan baja organik semula jadi.
Anak-anak ikan itu terlebih dahulu diperap dengan air sehingga reput. Air rendaman ikan itu kemudiannya dicampur air dan disiram ke pokok-pokok jambu.
Hasilnya, buah-buah jambu bukan sahaja lebat buahnya bahkan manis rasanya.

“Sedapnya. Lembut tapi rangup,” pujian Rania menyebabkan hidung Halim kembang kempis.

Ummar Qayyum turut memuji keenakan buah jambu Halim.

“Boleh komersialkan tanaman ni Halim. You ada cara you sendiri menghasilkan buah yang sangat sedap ini. Idea ni boleh dikongsi dengan Fama. Barangkali mereka pun tak tahu teknik yang you gunakan,” Ummar Qayyum memberikan buah fikiran.

“Lepas ni, saya ingat nak tanam buah anggur pula. Saya dah dihubungi oleh pihak Jabatan Pertanian Janda Baik. Mereka tawarkan saya anak-anak pokok anggur jenis Isabella, Alfonso Lavelle dan IAC. Pokok-pokok anggur tu boleh ditanam di kawasan beriklim sederhana macam negara kita.”

“Boleh hidup ke anggur Lim?” tanya Rania dengan penuh minat.

“Apa pula tak boleh. Di Sungai Siput, projek ni dah berjaya pun. Bukan setakat hidup malah anggur Sungai Siput dah dikomersialkan pun. Tu yang buat aku makin bersemangat.”

“Wah bagusnya projek kau Lim,” pujian Rania makin memekarkan senyum di bibir Halim.

“Kalau tak kerana kau Ren, aku tak sampai ke tahap ini. Kau yang memotivasikan aku, memberikan semangat sehingga aku bangkit.” Renungan Halim dikerling Ummar Qayyum. Lelaki kacak itu tidak selesa melihat cara Halim merenung Rania. Dia cemburu lebih-lebih lagi melihatkan ketrampilan Halim.

Keringat yang menitik dari tubuh Halim yang berkulit sawo matang itu menampakkan fizikalnya yang gagah dan bertenaga. Dulu fizikal Halim tidak begitu. Wajahnya yang berahang besar pula mempamerkan wajah jantan. Kini, Halim yang ada di hadapannya jauh berbeza.

“Kau yang berusaha dengan titik peluh kau sendiri Lim,” Rania membalas.

“Tapi kau di belakang aku, meniupkan obor semangat. Tanpa kau tak mampu aku walaupun untuk bertatih,” bantah Halim.

“Aku kagum dengan kau Lim. Sahabatku yang berhati waja.” Senyum Halim makin kembang.

“Samalah. Aku pun kagum dengan cikgu Rania kita ni,” usik Halim pula.

Ummar Qayyum buat muka. Bosan pula dia mendengar orang berdua itu saling memuji. Dia rasa terasing di antara mereka berdua. Hendak menyampuk tidak tahu celah mana boleh masuk. Sudahnya telinganya menahan sahaja apa yang didengar.

“Tengoklah kebun jambu kau tu, terhibur aku. Belum lagi tengok kebun anggur.
Rasa macam nak pindah dan duduk kat sini,” ungkapan Rania kali ini mengejutkan Ummar Qayyum. Terkebil-kebil dia seketika.

“Kecil tapak tangan nyiru aku tadahkan Ren, lagi bersemangat aku kalau kau ada di sini,” sampuk Halim pantas.

Ummar Qayyum berdehem. Suara Ros Ilyani memanggil mereka menghentikan perbualan rancak Halim dan Rania.

“Kak Ros dah ajak makan, jom Ren, Qayyum,” Halim mempelawa.

Nasib baik Kak Ros panggil, kalau tidak makin panjang pula gurau senda orang berdua ini, leter Ummar Qayyum dalam hati. Hatinya yang mulai membengkak, makin terasa tatkala menyaksikan Halim bersama Rania bergandingan menuju ke pondok di pinggir kebun tempat Ros Ilyani bersama dua orang pekerja menyiapkan makan tengah hari.

Mereka duduk bersila di atas tikar. Rania diapit oleh Halim di sebelah kiri manakala Ummar Qayyum duduk di sebelah kanan. Bermacam lauk-pauk diletakkan di atas dulang besar. Semangkuk ikan patin masak tempoyak nampak begitu menyelerakan. Ada macam-macam ulam seperti pucuk jambu gajus, kacang botol dan petai. Tarmizi membawa beberapa kepingan ikan pari yang baru dibakar bersama air cecah.

“Sedapnya,” Rania sudah pun menyendukkan nasi ke pinggannya. Ummar Qayyum menarik isi pari lalu diletakkan di pinggan Rania. Halim tidak mahu kalah. Dia sendukkan air asam lalu dituang di atas ikan pari yang masih berasap.

“You nak ikan patin bahagian mana Ren?” tanya Ummar Qayyum. Dia sudah pun memegang sudu dan merancang hendak menyendukkan ikan patin ke pinggan Rania.

“Mana-mana pun boleh,” kata Rania. Mendengar itu, cepat saja Halim ambil senduk yang lebih besar lalu dikaupnya ekor ikan patin lantas terus diletakkan di pinggan Rania. Terkejut Ummar Qayyum dibuatnya.

“Hah, bahagian ekor ni sedap. Ni patin Sungai Pahang, Ren bukan patin sangkar,” ujar Halim tanpa rasa bersalah.

“Besarnya. Tak habis ni. Pari bakar lagi.”

“Kalau you tak habis kita kongsi berdua ya,” pintas Ummar Qayyum pula.

Dia mencungkil isi ikan patin dan diasingkan dengan tulang. Bahagian isi yang masih bertulang dipindahkan ke pinggannya. Puas rasa hatinya melihat muka kelat Halim. Bingung Ros Ilyani menyaksikan telatah dua orang lelaki dewasa yang seperti budak-budak itu. Dia tahu baik Halim mahupun Ummar Qayyum kedua-duanya mahu memenangi hati Rania.

“Makan banyak-banyak patin tu Qayyum. You takkan jumpa spesis ikan ni di Sweden,” usik Halim melihat Ummar Qayyum sibuk mengasingkan isi ikan pari untuk Rania.

“Betul tu. Tak jumpanya ikan patin. Ikan pari ni pun sedap,” sampuk Rania. Dia begitu asyik mencecah pari dengan air asam. Berpeluh-peluh mukanya penangan cili padi kampung. Ummar Qayyum capai tisu lalu disapu peluh yang menitik di hidung Rania.

“Makan macam budak,” usik Ummar Qayyum.

Rania tersenyum diusik begitu. Dia memang suka pedas walaupun tidak tahan dengan pedas cili kampung.

“Bapak ibu ini suami isteri gitu?” tanya Tarmizi. Dia senang melihat kemesraan pasangan muda yang sama cantik itu.

“Belum lagi tapi bakal menjadi isteri saya,” sahut Ummar Qayyum segera.

Merah muka Rania mendengarnya sedang air muka Halim berubah. Dia tunduk saja.
Ros Ilyani sedar kecewa yang melanda Halim.

“Bakal isterinya cantik bangat,” pujian Tarmizi melebarkan senyum Ummar Qayyum. Dia bangga mendengar pujian Tarmizi terhadap Rania.

“Sama ganteng dengan bapak!” sampuk Parjo pula.

Pujian Parjo tidak pula membuatkan Ummar Qayyum kembang hati. Dia sekadar senyum sekilas. Halim semakin menundukkan mukanya. Mendadak dia sedar akan dirinya. Perasaan rendah diri membelenggunya tiba-tiba. Ah Ren, manakan sama aku dengan kau. Kau boleh terbang dengan Qayyum. Enggang beriring enggang, manakan seiring dengan pipit kecil umpama aku.

“Lama Qayyum bercuti?” tanya Ros Ilyani sengaja menukar tajuk perbualan.

Dia perasan suapan Halim semakin perlahan. Jauh hatikah Halim?

“Insya-Allah sebulan saya di sini Kak Ros.”

“Ada apa-apa ke balik ke Malaysia ni?” tanya Ros Ilyani berbasi-basi.

“Saja balik. Lama tak tengok mak.”

Halim diam terus. Nasinya masih bersisa tapi dia sudah hilang selera. Dia angkat pinggan menuju ke pintu arah dapur. Pinggan Rania pula diangkat Ummar Qayyum.

“Eh tak apa. I boleh buat sendiri.” Pinggannya mahu dicapai semula tapi sudah direbut Ummar Qayyum.

“You tolong Kak Ros kemas,” dia mengenyitkan matanya pada Rania.

Selesai berkemas, mereka naik ke rumah dan mengerjakan solat berjemaah bersama-sama diimamkan Halim.

“Selepas ni you kena ikut I balik kampung I pula ya,” bisik Ummar Qayyum pada Rania semasa mereka minum petang di beranda.

“Buat apa balik kampung you?”

“Jumpa mak.”

“Kan mak you dah duduk dengan abang you.”

“Sebab nak jumpa bakal menantu, mak balik kampung dan nak jumpa you kat kampung,” cerita Ummar Qayyum.

Kampung Daun Pisang mengingatkan Rania pada Murni. Telefon Rania berdering.
Terkejut Rania sebaik saja melihat nama Murni di skrin telefon. Macam tahu-tahu saja Murni ni! Detik Rania. Dia teragak-agak untuk menjawab. Nasib baik deringannya tidak lama. Bila diteliti, baru Rania perasan ada berbelas-belas panggilan tidak berjawab daripada Murni.

Kenapa banyak kali Murni telefon? Fikir Rania.

“Kita cari tarikh dan masa yang sesuai ya!” kata Ummar Qayyum lagi.

Rania angguk cuma. Halim yang berdiri di celahan pintu bilik memandang putih mata. Jiwanya hiba!

0 comments:

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??