Tuesday, August 21, 2012

Novel Bersiri - Cikgu Rania 2 (Siri 7): Bukan Biduk Berlalu

Oleh Samsiah Mohd Nor
     
PARA pendidik yang mengajar tingkatan tiga menarik nafas lega setelah berakhirnya Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Namun aktiviti-aktiviti selepas PMR yang telah dirancang untuk murid-murid tingkatan tiga tetap dilaksanakan.
Untuk mengelakkan mereka berbuat bising dan mengganggu kelas-kelas yang masih berhadapan dengan peperiksaan, banyak aktiviti mereka dilaksanakan di padang sekolah. Murid-murid tingkatan lima sedang bergelut dengan peperiksaan gerak gempur yang baru saja bermula manakala murid-murid tingkatan empat masih lagi menduduki peperiksaan akhir tahun.

Sungguhpun aktiviti mengajar sudah berkurangan pada musim peperiksaan tetapi kerja-kerja lain masih banyak. Fail-fail panitia termasuk fail meja para guru perlu dikemas kini. Buku-buku latihan murid sepatutnya sudah dipulangkan. Untuk memaklumkan kepada guru tentang saki-baki kerja yang perlu disiapkan, pengetua mengadakan mesyuarat pada jam 2.30 petang.

“Ada empat puluh lima minit sebelum mesyuarat, apa kata kita pergi makan mihun sup Kak Yati dulu, saya lapar ni,” usul Rahah kepada Rania.

Walaupun mereka sebaya tapi Rahah senior dua tahun daripada Rania di sekolah. Dia yang masih solo seperti Rania mudah diserang pedih hulu hati kalau perut kosong.

“Awak dah solat?” tanya Rania kemudian.

“Dah. Kalau nak pergi elok pergi sekarang. Awak dah solat Ren?”

“Dah.”

“Kalau macam tu, jomlah sekarang,” desak Rahah.

Mereka menaiki kereta Rania menghala ke arah Pangsapuri Sutera di belakang sekolah. Di luar pagar Pangsapuri Sutera itulah terletaknya gerai Kak Yati yang berniaga sejak lima belas tahun dulu. Menu jualan Kak Yati banyak tapi mihun sup Kak Yati paling terkenal. Aroma daripada sup daging Kak Yati boleh memancing selera sesiapa sahaja.

Sewaktu mereka sampai, ada beberapa orang murid sekolah yang baru selesai menjamu selera. Mereka menegur kedua-dua guru tersebut sebelum meminta diri untuk pulang.

“Mak bapak bekerja, di sinilah budak-budak tu makan tengah hari,” jelas Kak Yati.

“Eloklah ada gerai Kak Yati ni, bukan budak-budak saja boleh menumpang makan, cikgu pun sama,” Rahah berseloroh.

Sementara menunggu mihun sup, Rahah ambil sepuluh keping keropok lekor.

“Buat alas perut,” kata Rahah sambil mengunyah keropok nipis yang garing itu.

“Kalau dah sepuluh keping bukan namanya alas perut lagi,” gurau Rania.

“Ni untuk kita berdualah,” Rahah tergelak kecil.

Sebuah kereta Porsche Cheyyen berwarna hitam melalui selekoh simpang tiga di penjuru Pangsapuri Sutera. Kenderaan bercermin gelap itu menarik perhatian Rahah. Sambil menjamu selera, dia menjamu mata kerana dia duduk mengadap jalan raya. Dia teruja melihat kenderaan mewah yang melewati matanya lalu akhirnya berhenti di sebelah kereta Rania.

“Wow, kereta dah cantik, aku nak tengok pemandunya,” bisik Rahah kepada Rania yang tengah membelek surat khabar Harian Metro. Mihun sup yang berkepul-kepul asapnya sudah terhidang di depan mata. Rania meletakkan surat khabar di sisi lalu mula menghirup sup.

“Ren, handsomenya mamat tu,” Rahah seakan menjerit kecil tatkala melihat seorang lelaki bertubuh tegap yang baru keluar dari kereta. Lelaki yang bercermin mata hitam itu berseluar jean dikenakan dengan baju-t merah.

“Ren... tengoklah. Handsome gila! Tak pernah nampak pun mamat ni sebelum ni,” mulut Rahah masih bercerita.

Matanya galak mencuri pandang pada lelaki kacak itu. Nampak gayanya lelaki itu menghala ke arah gerai Kak Yati. Rahah sudah tidak menentu.

“Mulut awak tu dah kena cili, sapu sikit,” tegur Rania.

Cepat-cepat Rahah capai tisu dan mengelap sekeliling mulutnya.

Lelaki kacak makin mendekati. Rahah bagai hendak sawan apabila lelaki itu tersenyum padanya seraya memberi salam. Dia menyahut salam lelaki tersebut manakala Rania terus menoleh apabila dia berasakan suara itu seperti biasa didengari.

“Hai Ren,” tegur lelaki itu dengan mesra sekali sebaik sahaja mata Rania memanah matanya.

Dia tersenyum lantas duduk di sebelah Rahah dan mengadap Rania. Bulat mata Rahah merenung Rania. Rania terkulat-kulat sebab terkejut dengan kemunculan Ummar Qayyum.

“Hai.” Dengan perasaan kekok, Rania membalas sapaannya. Perasaannya bercampur-aduk detik itu.

“Boleh join?” tanya Ummar Qayyum. Rania angguk cuma manakala Rahah sudah menggamit tangannya pada Kak Yati.

Ummar Qayyum hanya memesan air bandung tanpa makanan. Rania tidak lupa memperkenalkan Ummar Qayyum pada Rahah. Gadis itu tersipu-sipu apabila ditanya beberapa soalan oleh Ummar Qayyum. Empat keping keropok yang masih bersisa di pinggan tak jadi dimakan oleh Rahah.

“You dari mana Qayyum?” tanya Rania untuk menghilangkan perasaan tidak selesa yang melanda dirinya.

“Dari rumah nak pergi sekolah you. Ingat nak ajak you pergi KL lepas sekolah tapi nampak kereta you melencong ke sini, ikut sajalah.”

“You ni suka buat gempak. Tak boleh call dulu ke sebelum datang?” tegur Rania.

“Ingat nak surprise,”

“Encik Qayyum betul-betul tak nak makan ni?” tanya Rahah yang masih terkejut tapi berbesar hati diperkenalkan kepada lelaki sekacak Ummar Qayyum.

“Mana sempat dia nak makan. Kita kan ada meeting kejap lagi,” sampuk Rania sebelum Ummar Qayyum menjawab.”

“Tak apa. I minum saja, lagipun dia tak bagi I makan,” Ummar Qayyum sengaja menyakat Rania.

“Kejap lagi kita dah nak pergi,” Rania membela diri.

“Eh Ren, tak apa. Sempat. Apa nak kecoh-kecoh!” tegur Rahah.

“I tak suka kita masuk mesyuarat lambat.”

“Sempat. Relakslah.” Rahah yang selalu kalut tiba-tiba boleh berubah jadi setenang itu.

Menyedari dia agak tergopoh-gapah, Rania akhirnya mengalah. Sempat mereka bertiga berbual-bual biasa sebelum kedua-dua orang guru muda itu minta diri untuk balik ke sekolah.

“Jumpa I kat sekolah kejap ya,” pesan Ummar Qayyum sebelum Rania pergi.

Sempat Rania menjeling ke arah kereta Ummar Qayyum. Kereta siapa pula dia bawa ni? Patutlah aku tak perasan, detik hati Rania.

“Siapa mamat handsome gila tu?” Itu soalan pertama yang terpacul keluar dari mulut Rahah sebaik sahaja kereta Rania bergerak menuju ke sekolah.

“Kawan.”

“Kawan saja? Awak ni biar betul. Bukan boyfriend ke? Kekasih ke? Tunang ke?” Bertalu-talu soalan dilontarkan oleh teman sejawatannya itu.

Rania diam.

“Kalau kawan saja, boleh kenalkan pada saya?” Wajah Rahah berseri-seri.

“Kan tadi dah kenalkan.”

“Alah Ren, mengaku sajalah itu kekasih hati awak. Awak ni buat hati saya lebur saja.”

Rania tertawa kecil. Kereta sudah masuk ke perkarangan sekolah. Rania parkir kereta di hadapan kantin. Rahah pura-pura tarik muka.

“Tu ha, kereta kekasih awak kat sebelah tu. Pergilah cepat. Saya cop tempat untuk awak.”

Ummar Qayyum keluar dari kereta dan duduk di bangku di kantin. Ada beberapa orang murid perempuan yang memandang padanya sambil berbisik-bisik sesama sendiri.

“Kenapa datang ke sekolah. Dahlah tak cakap awal-awal. Segan I tahu!” ujar Rania sebaik saja dia mengadap muka Ummar Qayyum.

“Salah ke I datang? I nak kenal sekolah you Ren.”

“Lain kali beritahulah.”

“I call you tak angkat.”

“Mana ada?”

“Nanti you check phone you tu.”

“Kenapa you cari I sampai ke sini?” Rania menjeling. Dia sangat tidak selesa lebih-lebih lagi menyedari banyak mata anak-anak murid yang meneropong ke arah mereka.

“Ada dua sebab. Pertama, kan I cakap I nak ajak you balik kampung.”

“Takkan sekarang?”

“Memanglah tapi sebelum balik nak ajak you pergi KL. Nak beli barang dulu. Kedua, I datang jumpa you kat sini sebab I nak tengok you, I rindu,” ujarnya selamba.

Senyumnya meranum. Merah muka Rania mendengarnya.

“Okey Qayyum, I kena pergi.” Kerana malu, segera Rania bangkit.

“Dah habis meeting karang, call ya,” pesan Ummar Qayyum sebelum Rania pergi.

Rania diam cuma. Dia hanya tunduk dan langsung tidak berani berpaling ke mana-mana kerana dia sedar ada murid-murid yang masih memerhatikan mereka berdua.

Masuk saja ke dalam bilik mesyuarat, Rahah terus menggamitnya. Nasib baik pengetua belum masuk. Suara guru-guru yang sedang berbincang dan berbual sesama mereka melontarkan sedikit rasa gemuruh yang masih bersisa di dadanya. Rahah masih tidak puas hati dan terus mengasaknya dengan pelbagai pertanyaan. Naik rimas Rania dibuatnya.

“Nantilah saya cerita,” kata Rania.

Diam sekejap mulut Rahah apabila kelibat pengetua masuk ke bilik mesyuarat. Rania tidak dapat memberikan sepenuh perhatian kepada taklimat pengetua kerana dibayangi wajah Ummar Qayyum. Bersungguh-sungguh benar Ummar Qayyum kali ini. Hari Ahad semalam, walaupun mereka tidak bertemu tetapi berbelas-belas kali Ummar Qayyum menghubunginya.

Hari ini dia muncul pula di sekolah. Hampir terlepas sudu di tangannya di gerai Kak Yati tadi semasa mendengar suara Ummar Qayyum.

Qayyum, Qayyum, bisik Rania sendiri. Selesai mesyuarat, Rania bergegas pulang ke rumah. Usai solat Asar, terus dicapainya telefon bimbit. Banyak benar panggilan yang tidak berjawab. Selain Ummar Qayyum, ada beberapa panggilan lain dan tidak ketinggalan panggilan daripada Murni. Rania

mendengus. Apa lagi si Murni ini, akhir-akhir ini kerap sangat cuba hubungi aku, detik hatinya. Dia kemudiannya menghubungi nombor Ummar Qayyum.

“Lamanya meeting. Kat sekolah lagi?” tanya Ummar Qayyum.

“Taklah lama mana meetingnya. I drove back first. Solat Asar dulu dan baru call you.”

“Oh! Dah ada kat rumah sekarang?”

“Ya. Sorry, you datang tadi I tak boleh entertain. Ada mesyuarat. Buang masa you saja datang.”

“Siapa kata buang masa? Dengan you tak ada istilah buang masa, Ren.” Ummar Qayyum membuat pembetulan.

“Okey, sorry,” ujar Rania menyedari dia terlepas cakap.

“Bila you free? I Kena bawa you ke kedai sebelum balik kampung jumpa mak hujung minggu ni.”

“Hujung minggu ni?” tanya Rania balik.

“Kan I dah cakap hari tu.”

“Kenapa nak I jumpa mak you?” tanya Rania berbasi-basi padahal dia sudah dapat menduga apa mahunya Ummar Qayyum.

“Ren, please, you tahu kan!”

“No. I don’t,” usik Rania.

“Okey. Emak tunggu kita pasal dia nak jumpa bakal menantu sekali lagi. Banyak yang nak dibincangkan.”

“Oh gitu? Dengan ibu bapa i you dah bincang?”

“Dah, sepintas lalu hari tu masa hari pertama I ke rumah you. Masa you tengah bersiap. Dengan you saja belum. Tu yang I nak ajak bincang.”

“Kenapa tak bincang masa kita dalam perjalanan pergi balik ke Janda Baik baru ni?”

“Sesuai ke masa tu? Dahlah I kacau program orang dan ikut you ke sana. Lagipun masa tu you excited bercerita dengan Halim tentang projek pertaniannya tu kan! Tak sesuailah.”

Rania diam. Kali ini dia tekun mendengar setiap kata-kata yang keluar dari mulut Ummar Qayyum sebab serius nadanya.

“I harap you faham dan mengerti. Dan paling penting I harap you sudi terima I Ren. Kali ini biarlah semuanya dipermudahkan.”

Kata-kata Ummar Qayyum kedengaran ikhlas. Bagi Rania pula, dia tidak tahu apa perasaannya detik itu. Bercampur-aduk. Dia bahagia tapi pada masa yang sama dia takut dan gerun. Pengalaman yang pernah dilalui dulu menyerikkannya. Perhubungan yang sepatutnya berlangsung mudah jadi payah. Berapa kali dia gagal dalam perhubungan yang melibatkan lelaki. Pertama sekali dengan Farhan, putus sebab muncul seorang perempuan yang mendakwa mengandungkan anak Farhan.

Walaupun dia tidak pernah menyintai Farhan tetapi peristiwa itu menyebabkan dia sukar mempercayai lelaki. Kemudian datang pula Ummar Qayyum yang membawa sinar baru dalam hidupnya, malangnya Murni pula bawa cerita berbeza. Dia dianggap perampas kekasih orang. Selepas itu Halim. Hampir mereka disatukan namun Halim tarik diri pada saat-saat mereka hampir diijab kabul. Walaupun agak sedih tapi jauh di sudut hati dia bersyukur kerana Halim tidak pernah dicintai. Dia sayangkan Halim hanya sebagai kawan.

Pada saat itu dia sangat berharap agar Ummar Qayyum kembali semula ke pangkuannya tetapi Ummar Qayyum pergi. Dia ditinggalkan sepi sendiri tanpa sepatah berita pun diutus Ummar Qayyum. Dan kini setelah beberapa bulan menyepi di rantau orang, Ummar Qayyum kembali semula. Kembali dengan satu harapan! Bukankah pelik! Walaupun dia gembira dengan kepulangan Ummar Qayyum tapi terkilan juga hatinya.

“Kenapa diam ni?” Ummar Qayyum cuba menyelami hati Rania.

Rania menelan air liur. Sukar untuk diungkap dengan kata-kata. Itu yang Rania harap dan doakan selama ini. Tapi apabila mudah saja laluan yang Allah berikan kali ini, dia pula berasa semacam.

“Atau you perlukan lebih masa?” Ummar Qayyum memujuk.

“Hari Rabu I free. Kita keluar ya,” kata Rania kemudian.

Suara Rania lembut menusuk ke kalbu Ummar Qayyum. Dia berasa lapang dan lega setelah memberi kata putus kepada Ummar Qayyum.

“Syukur Alhamdulillah,” Ummar Qayyum memanjatkan rasa terima kasihnya.

“Terima kasih Ren, take care,” ujar Ummar Qayyum sebelum talian diputuskan.

Rania bertafakur sejenak. Semoga kali ini tidak ada lagi aral yang melintang. Tiada halangan dari Murni atau Halim lagi. Tolonglah Ya Allah Ya Rabbi, doanya sendiri.

Masuk satu mesej pesanan ringkas. Daripada Murni. Rania pejamkan matanya. Baru saja aku sebut namanya, dia dah hantar mesej! Detiknya seraya membaca mesej daripada Murni.

“Kak tolonglah hubungi saya.”

Rania mendengus. Apa lagi yang kau mahu Murni? Dia meneliti panggilan-panggilan yang tidak berjawab daripada Murni. Banyak sekali. Bukankah dia dijaga oleh Rais? Bukankah dia ditempatkan di kondominium Rais di Bukit Mulia. Dia teringat kali terakhir Rais menghubunginya. Rais merayunya memujuk mama supaya membenarkan Murni tinggal bersama mereka. Kenapa Rais memintanya berbuat demikian? Beranikah aku memberitahu dan memujuk mama?

“Ren saja yang dapat pujuk mama. Ren saja yang dapat melembutkan hati mama,”
Rania teringat-ingat akan kata-kata Abang Raisnya semasa berbual dengannya di telefon dulu. Dulu Rais yang memujuknya, sekarang Murni sendiri yang menghubunginya pula. Ada masalahkah antara mereka berdua? Atau sekarang Rais dah tak kisah Murni lagi? Sambil berfikir, Rania terus meneliti beberapa panggilan Murni yang tidak berjawab di telefonnya. Apa lagi yang Murni hendak? Abang Rais tidak pula menghubunginya.

Dari hari Sabtu panggilan daripada Murni bertubi-tubi. Jauh di sudut hati dia tertanya-tanya juga kalau-kalau Ummar Qayyum mengetahui tentang Rais dan Murni. Sehingga setakat ini kalau Ummar Qayyum bertanya padanya tentang Rais, dia hanya menjawab abangnya itu sibuk. Langsung tidak diberitahu pada Ummar Qayyum tentang hal Rais yang membantu Murni. Lebih baik Ummar Qayyum tidak tahu. Atau, entah-entah Ummar Qayyum tahu tapi sengaja tidak mahu kecoh! Fikirnya tiba-tiba.

Beberapa kali dia merenung nama Murni di skrin dan berfikir sama ada hendak dihubungi atau tidak. Dari petang dia berfikir tapi lepas solat Isyak barulah tergerak hatinya untuk bertanya khabar pada Murni. Namun belum sempat dia menekan nombor Murni, perempuan itu terlebih dahulu menghubunginya.

“Kak Ren, terima kasih kerana angkat,” ujar Murni perlahan tetapi ketara suaranya bernada gembira.

“Maaf Murni. Kak Ren tak sempat nak call balik,” terang Rania.

Datang juga rasa bersalah pada Murni lebih-lebih lagi apabila dikenang rayuan Rais supaya memujuk ibunya membenarkan Murni tinggal bersama. Sehingga kini, dia masih belum berbincang apatah lagi memujuk ibunya. Tidak amanahnya aku! Rania mencerca diri sendiri.

“Tak apa kak. Yang penting sekarang Murni dapat bercakap dengan kakak.”
“Kenapa? Apa masalah Murni?”

“Murni sekarang kat kondo Abang Rais. Abang Rais tak ada. Murni takut. Murni perasan ada orang yang mencurigakan asyik memerhatikan rumah ni. Mungkin orang tu intip Murni.” Suara Murni jelas ketakutan.

“Intip Murni? Siapa?” tanya Rania.

“Murni tak tahu tapi Murni syak orang yang aniaya Murni.”

“Orang yang aniaya Murni? Siapa yang aniaya Murni?” tanya Rania yang tidak tahu kedudukan dan cerita sebenar.

Itulah hakikat yang sebenarnya. Dia tidak tahu apa yang berlaku pada Murni sebab tidak diberitahu dengan panjang lebar oleh Rais. Yang dinyatakan Rais hanyalah Murni sedang menghadapi masalah dan ditumpangkan di kondominiumnya. Itu sahaja!

“Panjang ceritanya kak. Murni cuba hubungi Abang Rais tapi tak dapat.”

“Sejak bila Murni tak dapat hubungi Abang Rais?”

“Semalam Abang Rais datang hantar makanan tapi hari ni Abang Rais langsung tak muncul.”

Risau juga Rania mendengar cerita Murni. Apa sebenarnya yang berlaku? Bagaimana Abang Rais boleh terlibat sekali? Fikir Rania dengan pelbagai hipotesis.

“Boleh tak Kak Ren datang ke sini?”

“Datang ke sana? Bila?”

“Sekarang.”

“Sekarang? Ni dah malam Murni. Esok Kak Ren sekolah.”

“Murni takut kak. Murni telefon Abang Rais pun tak berangkat-angkat.”

“Tak apalah Murni. Biar Kak Ren call abang. Murni duduk diam-diam kat situ. Jangan buka pintu kalau ada siapa-siapa ketuk. Nanti Kak Ren fikir macam mana,” janji Rania.

Sesudah itu, beberapa kali cuba didail nombor telefon Rais tapi hampa. Abang ini pun satu, waktu macam ini selalu tak angkat telefon. Jam sudah pun menunjukkan pukul 9 lebih. Takkan aku nak pergi sana? Kalau aku pergi sana pun, apa yang boleh aku buat?

Kerana gagal menghubungi Rais, Rania menghantar mesej pesanan ringkas memaklumkan pada Rais tentang situasi Murni. Perasaan bimbang tetap menyelubungi Rania.

Kasihan pula Murni, sudahlah duduk seorang diri. Wajarkah aku memaklumkan Ummar Qayyum? Detik hatinya pula. Puas berfikir begitu begini, akhirnya Rania mengambil keputusan berterus-terang dengan ibunya. Terbelalak mata Puan Sri Zalia mendengar cerita bahawa Rais menumpangkan Murni di kondominiumnya di Bukit Mulia. Tambah terkejut apabila mendengar rancangan Rania untuk pergi melihat Murni.

“Jangan. Cukuplah Abang Rais seorang jadi bodoh. Ren tak usah,” bentak Puan Sri Zalia.

“Mama, kasihan dia. Dahlah duduk seorang, takut pula!”

“Kenapa pula Ren yang nak pergi tengok dia? Nak pergi menyembah dia? Dia tu dah beruntung diberi tempat tinggal oleh Rais. Biar dia uruskan diri dia sendiri.” Meradang benar Puan Sri Zalia mendengar cerita tentang Murni.

“Mama, dia tengah ketakutan ma.”

“Ren, Ren tahu tak sekarang pukul berapa? Ren ingat senang-senang mama nak
bagi Ren pergi? Jauh perjalanan nak ke sana. Dia elok-elok kat sana Ren pula nak redah Kuala Lumpur malam-malam macam ni. Tak payah! Mak tak izinkan!”

“Entah apalah masalahnya mama. Abang Rais pun tak jawab panggilannya. Kasihan dia ma. Ren pergi dengan Qayyum ya!”

“Ren tak boleh fikir ke? Entah-entah Abang Rais pun agaknya dah bosan dengan perempuan tu, sebab tu dia tak jawab telefon. Dah. Jangan rayu-rayu mama lagi. Tak usah pergi!” putus Puan Sri Zalia.

Dia tinggalkan Rania sendirian di ruang tamu.

Rania tiada pilihan. Dia duduk sahaja di rumah. Beberapa mesej pesanan ringkas daripada Ummar Qayyum dipandang sepi sahaja. Ringan sahaja jarinya mahu menghantar mesej pesanan ringkas kepada Ummar Qayyum menyatakan tentang kemelut yang melanda Murni tapi akhirnya dibatalkan niat itu. Dia tidak sedar pukul berapa dia tertidur di sofa di ruang tamu tetapi dia terkejut apabila telefonnya berdering jam 3.14 pagi. Rania menenyeh-nenyehkan matanya.

“Tiga pagi, siapa yang telefon ni?” Dicapainya telefon yang terus-terusan berbunyi.

“Ummar Qayyum?” Terkejut juga tatkala dia melihat nama Ummar Qayyum di skrin telefon pada jam 3.14 pagi.

“Qayyum, apa hal?”

“Ren you bersiap sekarang ya. I am on my way to fetch you.”

Berderau darah Rania mendengarnya. Segera dia melompat dari sofa. “Kenapa Qayyum?”

0 comments:

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??