Tuesday, August 28, 2012

Novel Bersiri - Cikgu Rania 2 (Siri 8): Hati Seputih Salji

Oleh Samsiah Mohd Nor
  
BERITA yang baru disampaikan oleh Ummar Qayyum sangat mengejutkan Rania. Rais ditangkap khalwat bersama Murni di kondominium milik Rais di Bukit Mulia. Rais menghubungi Ummar Qayyum dan memintanya datang segera. Dia juga meminta Ummar Qayyum membawa Rania bersama. Rania yang masih terkejut mengurut dada sebaik sahaja Ummar Qayyum selesai bercerita. Sukar untuk dia menerima berita yang menimpa Rais sekiranya tidak ditenangkan oleh Ummar Qayyum. Jam menunjukkan pukul 3. 45 pagi.
“Jom pergi sekarang Ren. Beritahu mama you dulu,” Ummar Qayyum sudah pun berdiri.

“Nak beritahu macam mana Qayyum. I takut. Mama mesti tak boleh terima. Kasihan mama.”

“Beritahu saja, kita kena cepat ni, Rais tengah tunggu,” desak Ummar Qayyum.

Mahu tidak mahu Rania terpaksa bergerak ke bilik emaknya. Puan Sri Zalia terkebil-kebil sewaktu dikejutkan Rania. Dia membetulkan jurai rambutnya yang jatuh di dahi. Dia memandang ke arah jam di atas meja di sisi katil besar buatan Itali. Hairan dikejutkan Rania pagi-pagi buta begitu.

“Kenapa Ren kejut mama masa ni?” Matanya terkejip-kejip. Dia sudah pun duduk.

Rania di sebelahnya membatu seketika. Di luar suara gerimis hujan kedengaran. Dengan penuh debaran, Rania berterus terang kepada ibunya tentang malang yang menimpa Rais dan Murni.

“Apa?” Mata Puan Sri Zalia sudah terbuntang.

“Mama tenang ya mama,” pujuk Rania.

Ternganga mulut Puan Sri Zalia. “Khalwat?” Dadanya naik turun sedang nafasnya tercungap-cungap. Beberapa kali dia mengucap menahan sesak di dadanya. Rania memeluk seraya mengusap belakang ibunya seketika. Dia sangat belas pada ibunya. Belum sempat ibunya berkata-kata selanjutnya, Rania menambah.

“Ren dengan Qayyum nak ke sana sekarang. Abang Rais tengah tunggu.”

Sebaik berkata demikian, Rania segera keluar dari bilik ibunya lantas mengarahkan Mak Cik Rohaya mengunci pintu dan kemudian menemani sang ibu.

“Mama tengah terkejut. Mak Cik pujuk mama ya! Kami pergi dulu,” pesan Rania.

Dia kemudiannya berbahasa isyarat pada Ummar Qayyum dan mereka bergegas keluar rumah.

“Sejak bila Rais berkawan dengan Murni?” tanya Ummar Qayyum di tengah perjalanan.

“I pun tak tahu. I ingat you tahu,” Rania menggigit hujung-hujung jarinya petanda gelisah.

“I tak tahu Ren. Ini baru I tahu. Ada sekali dua I call Rais tapi dia tak tak cerita pun. Ajak dia keluar minum pun tak pernah sempat. Dia sibuk selalu.”

“Banyak perkara pelik berlaku dalam keluarga I akhir-akhir ni,” luah Rania.

Muka sedih Rania dipandang Ummar Qayyum. Lalu lintas memang lengang ketika itu. Lebih kurang setengah jam perjalanan, mereka sampai di perkarangan kondominium mewah Bukit Mulia. Dari luar rumah, kelihatan kediaman mewah milik Rais terang-benderang. Ummar Qayyum memberi salam.

Di ruang tamu, Rais duduk bersama beberapa orang lelaki termasuk dua orang polis dan beberapa orang lelaki berkopiah. Mereka sedang berbincang. Salah seorang daripada lelaki berkopiah itu seperti mengenali Ummar Qayyum. Dia bersalam dan menggenggam erat tangan Ummar Qayyum seraya menepuk-nepuk bahunya. Rania pula terkejut melihatkan keadaan Rais. Kepalanya berbalut dan terdapat kesan-kesan luka kecil di mukanya. Ringan mulutnya hendak bertanya tetapi melihatkan perbincangan mereka agak serius, Rania membatalkan niatnya. Ummar Qayyum menghampiri Rais yang nampak begitu tertekan. Murni tidak kelihatan. Melihatkan situasi yang tidak mesra itu, Rania tidak berani bertanya. Dia menuju ke salah satu bilik di dalam kondominium itu.

Di atas katil, Murni teresak-esak. Melihat Rania muncul, Murni terus memeluk Rania. Fikiran Rania benar-benar kosong. Berbagai-bagai perasaan melandanya saat itu.

“Kak.” Air mata Murni berjuraian. “Kami tak buat apa-apa pun, kami dianiaya,” rintih Murni sepintas lalu. Esakannya makin ketara sampai Rania berasa rimas. Dia lebih simpati pada abangnya Rais.

Bagaimana Rais boleh terjebak dengan semua ini. Ya Allah, kasihanilah abang Rais!

“Kak...”

“Tenang Murni,” pujuk Rania walaupun hatinya sendiri tidak keruan.

Teringat Rais dengan kepala berbalut dan muka calar-balar. Terkenang pula ibu di rumah. Bagaimanalah keadaan ibu menerima berita yang memalukan itu. Ayah! Oh ayah! Di mana ayah? Kasihan mama.

“Apa yang sebenarnya berlaku Murni?” Setelah esakan Murni kendur, barulah Rania bertanya.

“Murni pun tak tahu kak. Abang Rais hantar makanan pada Murni lambat kali ni. Dia datang pukul 10 lebih dengan kepala berbalut dan muka luka-luka. Dia kata accident. Selalunya lepas hantar makan, sekejap tu Abang Rais pergi. Tapi malam tadi Abang Rais berbaring dan tertidur di sofa. Murni tak sampai hati nak kejut. Murni tertidur dalam bilik lepas makan. Lepas tu dekat dekat pukul 3 pagi ada orang ketuk pintu. Pegawai dari Jabatan Agama Islam dan polis. Mereka kata kami berkhalwat.

Kami tak buat apa-apa pun kak,” suara sedih Murni berlarutan.

Rania buntu. Ketukan di pintu mengejutkan mereka berdua. Ummar Qayyum menampakkan wajahnya. Berderau darah Murni naik ke muka tatkala terpandangkan Ummar Qayyum. Kenapa Abang Qayyum ada bersama? Bila dia balik ke Malaysia? Dia berasa tersangat malu. Kalau boleh dia mahu menyorokkan mukanya di bawah katil. Ummar Qayyum menatapnya hiba buat seketika. Akhirnya dia menangis lalu meluru ke arah Ummar Qayyum lantas dipeluknya lelaki itu. Ummar Qayyum terkejut besar tetapi tidak mampu mengelak. Matanya merenung Rania yang nampak dua kali lebih terkejut menyaksikan peristiwa tersebut. Dicuba lepaskan pelukan Murni tapi kekuatan pelukan Murni menyukarnya untuk meleraikan pautan tersebut. Rania kebingungan. Ummar Qayyum regangkan pelukan Murni. Perempuan muda itu agak terkejut dengan tindakan Ummar Qayyum. Dia mengundur ke belakang seraya menyapu air matanya yang masih mengalir.

“Bila Abang Qayyum balik? Kenapa langsung tak hubungi Murni?” Soalan bertalu-talu daripada Murni tak dijawab Ummar Qayyum malah dia pula yang arahkan Murni supaya mengemaskan barang-barangnya.

“Murni nak dibawa ke mana?” tanya Murni lagi tapi masih tidak disahut Ummar Qayyum.

“Ren, keluar kejap,” arah Ummar Qayyum. Rania akur dan mengekori langkah Ummar Qayyum.

Di ruang tamu, polis dan lelaki-lelaki yang berkopiah sudah tiada. Tinggal Rais seorang dengan wajah murung. Rania dekati abangnya. Digenggam tangan Rais. Rania mendengar Ummar Qayyum berbincang dengan Rais.

“Nasib baik pegawai agama tu kenal you, kalau tidak diseretnya I malam ni juga,” ujar Rais. Dia berasa terhutang budi dengan Ummar Qayyum.

“Ayah you kan ada. Takkan nak dibiarkan you.”

“I tak hendak menyusahkan dia. Dia sibuk sangat,” ujar Rais.

Wajahnya berkerut. Sesekali dia memegang kepalanya yang berbalut. Rania belas melihatkan keadaan Rais.

“Murni dah beritahu pada Ren apa yang berlaku?” Sambil bertanya Rais menjeling ke arah bilik Murni.

“Dah. Dia kata Abang accident. Abang lambat datang semalam dan tertidur di sofa. Dia tak sampai hati kejutkan abang dan kemudian orang datang ketuk pintu,” bisik Rania dengan dada gementar. Kedua-dua lelaki itu berpandangan sejenak.

“Tu saja?” tanya Ummar Qayyum. Pertanyaan itu menyebabkan Rania berasa ada sesuatu yang lebih besar daripada apa yang dia tahu.

“Murni tak beritahu dia pregnant?” tanya Rais.

Rania terkejut. Dia menggeleng. Ummar Qayyum mewakili Rais bercerita sepintas lalu tentang apa yang menimpa Murni kepada Rania.

“Abang Rais jaga Murni sebab dia mengandung. Kalau Abang Rais tak tolong Murni, barangkali Murni dah gugurkan kandungannya,” jelas Ummar Qayyum.

Dia juga baru saja diberitahu oleh Rais sebentar tadi. Dia begitu kagum dan bangga dengan apa yang telah dilakukan oleh Rais.

“Abang, mulianya hati abang,” Rania peluk tubuh abangnya. Matanya bergenang.

Mata Rais bergenang juga. Wajahnya murung. Ditahan sedapat mungkin untuk tidak membiarkan air matanya meleleh. Dia masih keliru dengan apa yang berlaku. Dia tidak mengerti akan mainan takdir yang jatuh padanya kali ini. Hebat dan sangat mencabar keimanannya. Selama ini dia pasrah atas apa yang berlaku pada kehidupannya. Dia pasrah kalau hubungan cinta antara dirinya dengan Ros Ilyani tidak kesampaian. Dia juga pasrah menerima jodohnya bersama Haryati walaupun di akhir cerita, dia sudah tidak boleh sebumbung dengan wanita itu setelah mengetahui apa yang Haryati lakukan terhadap Ros Ilyani. Tapi kini? Mainan takdir apakah yang harus dia hadapi? Dia ikhlas membantu Murni yang sedang dilanda musibah, tapi lihatlah apa yang berlaku kini?

“Aku ikhlas membantunya. Aku memegang amanah daripada Tuhan - mengasihi sesama insan tapi kenapa aku diduga sebegini? Kenapa?” rintih Rais.

Sungguhpun ditahan, setitis air mata Rais jatuh juga. Hiba Rania melihat keadaan abangnya.

“Abang sabarlah...” Jari Rania menyapu air mata yang mengalir di pipi Rais. Hidung Rais kembang kempis menahan pelbagai perasaan.

“You tak usah bimbangkan hal tu Rais, insya-Allah I boleh berbincang dengan kawan I tadi.”

Rais masih berwajah hampa. Wajahnya berkerut mengenangkan situasi yang tidak disangka-sangka yang telah pun menimpanya.

“I hantar Ren dengan Murni balik rumah mak you dulu ya! Nanti I datang balik. Don’t worry brother. I will help you no matter what,” janji Ummar Qayyum lagi.

“Hal Murni abang jangan bimbang. Pandailah Ren selesaikan dengan mama,” sampuk Rania bertujuan melegakan Rais. Dipeluknya Rais dengan penuh kasih sayang sekali lagi. Rania sangat terharu dengan apa yang telah Rais lakukan.
“Abang jaga diri ya,” pesan Rania lagi sebelum pergi.

Rais kaku di kerusi di ruang tamu. Semangatnya bagaikan hilang. Ummar Qayyum menepuk-nepuk bahu Rais sebelum pergi. Dia mengunci pintu rumah Rais dari luar. Beg beroda bersaiz sederhana milik Murni ditarik Ummar Qayyum. Sepanjang perjalanan, otak Rania ligat berfikir bagaimana untuk memahamkan situasi yang melanda

Rais-Murni kepada ibu. Pening kepalanya memikirkannya. Sesekali Ummar Qayyum melirik pada Rania yang kaku di sebelahnya. Dia tidak pedulikan Murni di belakang. Dia tidak kisahkan Murni. Malah kalau ikutkan hati dia malas mengambil tahu tentang apa yang berlaku pada Murni. Tapi mengenangkan kata-kata Rais semasa mereka bersembang tadi, dia jadi insaf. Kalau Rais boleh mengambil tanggungjawab menjaga Murni yang mengandung, mengapa dia perlu menolak gadis yang sudah dianggap seperti adiknya sendiri itu?

“Aku kutip dia sebab aku tak hendak dia gugurkan kandungannya. Aku jaga dia sebab aku kenangkan kau Qayyum. Kau sahabat aku. Kau pernah beritahu aku dia jaga emak kau masa kau tiga beradik sibuk dengan urusan di kota. Kerana itu aku bantu dia dan sediakan tempat tinggal untuk dia.”

“Kenapa tak beritahu aku? Berkali-kali aku call, boleh saja kau maklumkan pada aku, tapi kenapa kau rahsiakan? Kita boleh sama-sama tolong dia.”

“Dia tak bagi aku beritahu kau atau pun mak kau dan juga abangnya di kampung. Aku kasihankan Murni. Aku jaga maruahnya. Aku dah rancang lepas Murni selamat lahirkan bayi dia, aku nak carikan dia kerja dan biarkan dia mulakan hidup baru tapi ini yang berlaku,” rintihan Rais kekal terngiang-ngiang di telinga Ummar Qayyum.

Bersama rasa kagum pada Rais, dia turut dihantui secuit rasa bersalah atas apa yang menimpa Murni. Mulianya hati kau Rais. Sepatutnya Murni itu menjadi tanggungjawab aku. Rintih Ummar Qayyum di dalam hati. Dia belas mengingatkan Rais. Dia jadi mangsa keadaan. Dia sudah bertekad akan membantu Rais. Apa-apa pun yang berlaku dia tetap akan membantu Rais. Dia menghela nafas seraya mengerling Rania yang nampak sedih.

“Ren, are you okey?”

“I teringat Abang Rais. Kasihan dia.”

“Ini semua salah Murni. Kalau Murni tak susahkan Abang Rais, semua ni tak berlaku,” sampuk Murni yang sejak tadi diam seribu bahasa.

Rania berpandangan bersama Ummar Qayyum. Nasi sudah menjadi bubur. Tiada apa lagi yang hendak dikesalkan. Sekarang Rania sedang memikirkan cara untuk menghadapi ibunya. Ya Allah, mudah-mudahan ibu boleh terima apa yang berlaku ini dengan hati terbuka seperti mana redanya Abang Rais menerima takdir yang tersurat, doa Rania di dalam hati tetapi apabila kereta Mercedez yang dipandu Ummar Qayyum memasuki laman kediaman mewah milik ibu bapanya, hatinya kembali bergetar.

Lampu di beranda hadapan rumah terang benderang. Pintu utama terbuka sebaik sahaja kereta Ummar Qayyum memarkir di laman. Makcik Rohaya sudah berdiri di depan pintu dengan wajah cemasnya.

“Mama kat mana?” tanya Rania.

“Dalam bilik. Puan Sri tengah solat,” ujar Mak Cik Rohaya seraya memandang Murni dengan satu pandangan yang menggusarkan hati Murni.

“Ren, I balik rumah Rais dulu. Kirim salam pada mak you,” pesan Ummar Qayyum lalu memandang Murni pula.

“Sementara waktu Murni duduk di sini dulu. Nanti abang fikir macam mana,” janji Ummar Qayyum.

“Abang, tolong jangan beritahu Nenek Ninda dengan abang Murni kat kampung ya. Murni tak nak mereka risaukan Murni,” pinta Murni. Suaranya sebak.

Ummar Qayyum sekadar mengangguk. Dialihkan pandangan pada Rania. Tanpa mempedulikan Murni, Ummar Qayyum hampiri Rania dan berbisik padanya.

“You take care too ya sayang.”

Sayu hati Rania mendengarnya. Ungkapan itu begitu bermakna setelah sekian lama tidak didengari keluar dari mulut Ummar Qayyum. Murni yang perasan Ummar Qayyum membisikkan sesuatu di telinga Rania menjeling sekilas. Dia tidak suka melihat situasi mesra antara Ummar Qayyum dengan Rania di hadapan mata. Dadanya berombak menahan cemburu. Banyak yang mengganggu dan mengasak mindanya saat itu. Tapi mengenangkan dirinya yang tidak berhala tujuan serta bermasalah, dia telan saja apa yang dilihat. Kerana dirinya umpama sudah jatuh ditimpa tangga, dikawal hatinya yang sedang membara itu.

“Mak Cik bawa Murni naik bilik tetamu kat atas yang sebelah bilik Ren tu ya,” arah Rania apabila menyedari Murni masih tercegat dengan beg pakaiannya. Mak Cik Rohaya akur. Rania mengeluh perlahan. Kereta Ummar Qayyum sudah hilang dari pandangannya. Kasihan Qayyum! Ke hulu hilir pagi-pagi buta begini. Getus hatinya!

Penat menghantar mereka berdua pulang ke rumah masih bersisa, kali ini Ummar Qayyum bergegas pula menuju ke kondominium Rais untuk menemani Rais menyelesaikan masalahnya.

Sewaktu menyusup ke bilik ibunya di tingkat bawah, wanita itu sedang mengaji. Wajah Puan Sri Zalia rusuh. Ini baru kes Murni belum lagi kes ayah! Hati Rania berdetik. Tidak dapat Rania bayangkan bagaimana pula penerimaan ibu kalaulah ibu tahu tentang ayah dengan perempuan muda yang ditemui Rania di Pavilion dulu. Rania sendiri belum pasti status hubungan ayah dan perempuan itu walaupun jauh di sudut hati Rania yakin mereka ada hubungan. Rania menunggu hampir dua puluh minit sebelum ibunya memberi salam. Dihampiri ibu. Puan Sri Zalia mendongak. Rania peluk ibunya dari arah belakang.

“Mama jangan bimbang ya, semua dah selesai,” kata-kata penyejuk daripada Rania melapangkan sedikit jiwa Puan Sri Zalia yang berkocak hebat sejak tadi.

“Apa yang sebenarnya berlaku Ren?” Suara Puan Sri Zalia lemah sekali. Tadi dia sudah penat melepaskan perasaan. Telinga Makcik Rohayalah yang menjadi mangsa sebaik sahaja Rania pergi. Tadi dia memang mengamuk sakan. Dia memang benar-benar marah pada Rais apatah lagi Murni tetapi apabila ditenangkan oleh Mak Cik Rohaya, dia kembali beristighfar.

“Benda dah jadi mama, kita kena redalah.”

“Itu yang mama bimbang dan takutkan selama ini. Dah jadi pun!”

“Percayalah mama, semua yang berlaku ni ada hikmahnya tapi mama percayalah Abang Rais tak bersalah. Kasihan Abang Rais.”

Puan Sri Zalia terkenangkan Rais. Akhir-akhir ini Rais semakin jauh daripada keluarga. Dulu Rais tidak begini tapi selepas perceraiannya dengan Haryati, Rais seperti hilang arah. Alangkah bagusnya kalau Rais berkahwin dengan Ros Ilyani. Mesti hidupnya riang, hati Puan Sri Zalia berdetik.

“Ceritalah pada mama,” ujar Puan Sri Zalia.

Dia masih lagi dalam telekung. Dia bimbang Rais dicekup dengan Murni kerana duduk bersama. “Mereka tak duduk sekali kan?”

“Tak mama. Abang Rais anak mama yang paling baik dan bertanggungjawab. Dia jaga Murni sebab Murni ada masalah tapi Abang Rais tak pernah ambil kesempatan. Nak jadi cerita, semalam Abang Rais accident sebab tu dia tak dapat hantar makanan pada Murni. Kan Ren beritahu mama masalah Murni. Murni risau sebab rasa macam orang intip dia. Jadi Ren hantar mesej pada Abang Rais supaya tengok-tengokkan Murni. Abang Rais hantar makanan pada Murni pukul sepuluh lebih, lepas tu Abang Rais tertidur kat kerusi sebab dia pun tak sihat. Masa tulah orang-orang daripada pejabat agama datang.”

Puan Sri Zalia mengeluh dalam.

“Apa masalah Murni tu?” Baru kali ini Rania mendengar persoalan itu terpacul keluar dari mulut ibunya.

“Mama, sebelum tu, Ren nak beritahu pada mama bahawa Abang Rais tu baik sangat. Hatinya mulia. Abang jumpa Murni masa Murni nak gugurkan kandungannya.”

Mata Puan Sri Zalia tidak berkedip memandang Rania. Dia menunggu cerita seterusnya.

“Abang Rais tolong dia dan pastikan Murni sihat dan berjaga supaya kandungannya juga sihat. Abang Rais dah bantu dan elakkan Murni gugurkan bayi mama.” Penerangan Rania menyebabkan Puan Sri Zalia terjebik.

“Ren bangga ada abang macam Abang Rais. Ren bangga mama tapi nasib tak menyebelahi abang. Namun begitu Ren yakin mesti ada hikmah di sebalik apa yang berlaku ini mama.” Kata-kata semangat daripada anak gadisnya itu sedikit sebanyak menyejukkan hati Puan Sri Zalia.

“Abang kat mana?” Puan Sri Zalia sebak.

“Abang kat kondo dia. Lepas hantar kami tadi, Qayyum balik semula ke sana nak selesaikan masalah abang. Oh ya, Qayyum kirim salam pada mama.”

“Hantar kami?”

“Hantar Ren dengan Murni.”

Berubah air muka Puan Sri Zalia mendengar nama Murni disebut.

“Ren bawa dia balik?”

“Kalau tidak, mana diletakkan dia mama?”

Puan Sri Zalia mendengus. “Kerana dia, anak mama jadi mangsa keadaan.”

“Mama, kan Ren dah cakap tadi. Apa yang berlaku ada hikmahnya, kita tak tahu mama...”

“Mana dia?”

“Ren minta tolong Makcik Rohaya bawa dia ke bilik tamu atas, sebelah bilik Ren.”

“Kalau Ren nak tolong dia, Ren tolonglah tapi jangan bagi mama nampak muka dia. Mama tak suka.”

Rania tersenyum. Sekurang-kurangnya Murni sudah ada tempat di rumah tersebut. Itu sudah cukup baik buat Murni. Tubuh ibunya dipeluk.

“Sekejap ya mama.” Rania keluar dari bilik ibu dan mendail nombor Rais. Kali ini cepat sahaja Rais angkat telefon.

“Abang...Ren dah sampai rumah. Qayyum dalam perjalanan ke sana. Abang macam mana?”

“Macam yang Ren tengok tadilah! Mama macam mana?”

“Mula tadi Mak Cik Rohaya kata mama mengamuk juga, lepas tu dia dah okey dah. Balik tadi Ren slow talk dengan mama. Alhamdulillah dia makin okey.”

“Dia dah jumpa Murni?”

“Dia belum jumpa Murni tapi Ren dah beritahu semua. Memanglah mama tak suka tapi mama kata kalau Ren nak tolong, terpulang cuma jangan bagi dia tengok muka Murni.”

“Alhamdulillah, sekurang-kurangnya Murni ada tempat tinggal. Kenapalah dari hari tu mama tak buat macam ni. Kalau tak, tak perlulah abang lalui semua ni.”

“Jangan dikesali apa yang dah berlaku abang. Kita patut bersyukur satu masalah dah selesai.”

“Mama kat mana?”

“Kat bilik. Abang nak cakap dengan mama?”

“Tunggu dulu Ren, abang belum bersedia, kirim salam pada mama.”

“Okey bang. Take care.”

Selesai bercakap dengan Rais, Rania masuk semula ke bilik ibunya. Wanita itu masih dalam telekung.

“Abang Rais kirim salam pada mama,” ucap Rania di tebing telinga ibunya. Kedua-dua tangannya merangkul bahu ibu.

“Pergilah tidur Ren, esok nak sekolah.”

Rania angguk. Sudah berpuluh-puluh kali dia menguap.

Matanya sudah berasa berat tapi jiwanya berasa ringan dan lapang dapat meringankan beban masalah Rais dengan Murni.

Sewaktu Puan Sri Zalia berpaling ke arah Rania, kepala anak gadisnya itu sudah terlentuk. Nyenyak sekali tidurnya. Dengkur halusnya kedengaran.

“Anak, sucinya hati kau. Sudah ditikam berkali-kali oleh perempuan bernama Murni itu tapi masih sudi kau membantu budak itu!” Diusapnya kepala Rania.

Terima kasih Tuhan, memberikan aku anak seperti Rania! Sejuk perut aku!

0 comments:

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??