Wednesday, February 20, 2013

Bangkitlah anak muda Malaysia

Ini adalah hasil tulisan YB Nurul Izzah Anwar, koi suka baca idea dan pendapat beliau yang mana koi rasakan sangat bagus untuk kita fikir-fikirkan. Jangan fikir dia dari parti mana...tapi baca dan buka hati serta minda. yang merah-merah tu nasik tambah aje yer...

NURUL IZZAH ANWAR
19 Februari 2013


Negara kita kini sedang berada di persimpangan. Dengan nisbah hutang kepada GDP yang kini sudah mencapai kadar 53 peratus – bahana bakal menanti anak muda yang tentunya akan mengambil alih bebanan hutang negara kita pada masa akan datang.

Berdasarkan bancian 2010, bilangan anak muda di bawah umur 35 tahun adalah 65 peratus. Pada 2020, mereka merupakan penentu masa depan negara, sama ada yang masih bersekolah, mahupun profesional. Golongan inilah yang akan memutuskan jaminan serta keselamatan masa depan negara kita.

Jika dilihat statistik pengundi baru, demografi juga berubah – terdapat lebih dari 2.4 juta pengundi baru daripada 13.3 juta pengundi untuk PRU13. Ini merupakan kenaikan sebanyak 30 peratus pengundi baru jika dibandingkan 2008. ***Ye...koi antara pengundi baru ...dah terlepas 2 kali untuk membuang undi kerana lewat daftar, koi duduk di JB, tapi alamat pd IC masih di Raub. nak daftar undi mesti di Raub. Dengan itu, sempena PRU13. koi sanggup korbankan alamat Raub pada IC.

Anak muda perlu bangkit dan meningkatkan kesedaran tentang PRU13, iaitu satu peluang untuk Malaysia beralih kepada sistem dua parti supaya kita mempunyai timbang tara lebih baik demi mengurangkan penyalahgunaan kuasa yang berpotensi menjunam ke arah kezaliman parti pemerintah.

Negara kita juga mengalami masalah pengangguran dan pengurangan tenaga kerja. Antara puncanya, ramai anak muda berkelayakan universiti tidak memperoleh pekerjaan atau terpaksa mencari pekerjaan yang tidak setimpal dengan tahap pendidikan mereka. Sejak 2006-2009 juga, pengangguran graduan hampir mencecah 30 peratus. ***Koi antara graduan yang bekerja tangkap muat pd tahun 2006, ada degree engineering jaga stor jual kasut sukan dgn gaji RM900.

Inilah antara masalah anak muda yang perlu diberi perhatian dan diusahakan jalan penyelesaian agar mereka boleh mengecapi pendidikan tinggi dan pekerjaan dengan gaji yang cukup untuk menampung kehidupan di negara ini.

Salah satu inisiatif ingin saya pelopori adalah satu dasar khusus buat golongan muda yang boleh dipraktikkan di Malaysia. Antara agenda ingin saya ketengahkan dari segi ekonomi termasuklah memastikan golongan muda memperoleh pekerjaan yang akan menjamin masa depan mereka serta kestabilan ekonomi dan aset masing-masing. ***Macam mana tu...bukan mudah nak dilaksanakan bila lambakan graduan IT melebihi permintaan satu ketika dulu. Persaingan terlalu sengit bilamana lambakan kolej berbayar turut memproduksikan graduan graduan yang bukan sedikit. belum campur lagi yang berkebolehan mencetak sijil sendiri.

Golongan muda seharusnya terlatih dan mempunyai ilmu pengetahuan berkenaan pengurusan hutang agar mereka dapat melangsaikan segala pinjaman yang tertangguh. Kebolehan untuk menguruskan kewangan dengan baik akan  memberikan keuntungan dalam pelan jangka masa panjang. ***Yang ni susah sikit, bila ukur baju kat badan anak menteri..memanglah tak muat kat badan sendiri. Jangan didik remaja kita dengan pembelian gajet atau bermewah-mewah.

Keutuhan sistem politik yang tidak berpaksikan sistem authoritarian juga akan memanfaatkan rakyat. Masanya telah tiba untuk kita merombak sistem pilihan raya yang tidak adil. Isu pendaftaran pengundi tidak lengkap, kawasan sempadan yang tidak mencerminkan populasi pengundi, serta masalah pengundi hantu adalah perkara yang sehingga kini masih membayangi PRU.

Untuk mengurangkan masalah pendaftaran pengundi, sudah tiba masanya diwujudkan sistem pendaftaran automatik. Ia telah digunakan di negara seperti Finland, Chile, Germany dan Singapura. Sesiapa layak mengundi berdasarkan umur minimum, akan disenaraikan secara automatik untuk mengundi dalam pilihan raya. ***Patutnya dah lama dilaksanakan, yang dah mati secara otomatik dibatalkan namanya. Wajibkan setiap orang menukar alamat pada IC apabila berpindah radius melebihi 5km

Sekiranya gagasan politik yang sedia ada gagal menunaikan tanggungjawab memenuhi aspirasi rakyat, ia adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai generasi muda untuk membangkitkan sebuah gagasan alternatif agar terhasilnya timbang tara untuk kesejahteraan negara.

Saya berikan satu contoh usaha untuk merakyatkan politik dan memberi suntikan kepada semangat politik baru, di mana saya telah menjemput Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, YB Senator Datuk Raja Nong Chik untuk turun berdebat. Rata-rata jawapan diterima daripada Barisan Nasional adalah pendirian bahawa pendebatan di dalam arena politik bukanlah sebahagian daripada budaya kita, tetapi kita harus sedar bahawa melalui perdebatan idea, cendekiawan-cendekiawan Islam seperti Ibnu Khaldun dapat mengembangkan pemikiran dan idea secara terbuka dan tidak secara sehala.

Saya pasti, berdebat dan penukaran idea adalah satu saluran penjana minda dan penaiktarafan daya intelek anak-anak muda di negara ini dan pendebatan di antara para pemimpin di mana terdapat pertembungan idea adalah satu model peranan yang baik untuk anak-anak muda di Malaysia. ***Kalau tak apa guna pertangdingan debat masa sekolah-sekolah dulu. Kalau semuanya nak berbalas sidang akhbar je bila nak habis

Sudah tiba masanya kita menghentikan trafik bertali arus yang merupakan jalan sehala. Sudah tiba masanya suara dan aspirasi anak-anak muda didengari melalui saluran-saluran yang sedia ada.

Percayalah, debat itu, budaya kita.

Dipetik dari Sinar Harian:
http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/nurul-izzah/bangkitlah-anak-muda-malaysia-1.132497

Koi kagumi dia... :-)

3 comments:

diana said... [Reply]

percaya tak akak kata akak daftar mengundi tapi tak pernah mengundi??ha..nak buat cemna ic alamat perak.tiap kali ngundi kena balik kedah..nampak gaya nya kena tukar alamat la..

Nafisa81 said... [Reply]

@diana
normal la kak...sy dun nusajaya, JB..suami saya dun kemelah, segamat. 2-3 jam perjalan boleh lagi nak cover...sorang pagi sorang petang..yg jauh2 tu...sorang kena mengalah tunggu 5 tahun lagi..heheh

LydSunshine said... [Reply]

Koi pun! Koi pun! *kagum dgn nurul Izzah. Umur dia sebaya je dgn umo koi, tapi pemikiran dia jauh lagi tinggi huhu. Termalu sendiri plak. Dah la cantik. Ada jugak nampak dia melawat kawasan Lembah Pantai dulu. Kalo awk tgk dia ni, simple je orgnya. Baju pun takde la nak blink2 sgt. Malahan baju kurung dia mcm balik2 pakai yg tu je. Sangat humble.

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??