Tuesday, March 5, 2013

Cikgu Rania 2 (Siri 34): Ingin kugapai bintang-bintang!

Masjid Al-Khautsar jadi saksi akan pertemuan dua hati. Bertemu juga akhirnya jodoh antara Rais dengan Ros Ilyani. Berkali-kali tertangguh tapi akhirnya bersatu jua. Rais ketara begitu gembira sedang Ros Ilyani biasa-biasa sahaja.
Selesai nikah, majlis perkahwinan diteruskan di rumah Tan Sri Razlan untuk kedua-dua belah pihak. Ros Ilyani bersama Halim bersepakat mengadakannya di kediaman pengantin lelaki memandangkan Ros Ilyani tiada beribu bapa.

Di laman rumah sudah siap terpasang tiga buah khemah manakala pelamin yang ringkas didirikan di ruang tamu di dalam rumah. Hidangan untuk para tetamu sudah tersedia begitu juga hidangan makan beradab untuk pasangan pengantin.
Saudara mara dua-dua belah pihak berserta dengan rakan taulan keluarga diajak makan terlebih dahulu.

"Rais dengan Ros makan di meja pengantin dengan keluarga Ros ya!" kata Puan Sri Zalia.

"Mama dengan ayah?" tanya Ros Ilyani.

"Kami tuan rumah. Mana-mana pun boleh makan. Tetamu didulukan," sahut Puan Sri Zalia.

Mendengar itu, Ros Ilyani menurut sahaja. Meja pengantin dengan tiga meja bulat disediakan untuk keluarga Ros Ilyani manakala selebihnya untuk sanak saudara terdekat dan rakan taulan pengantin.

"Ramai lagi ke mama tetamunya?" tanya Rania.

"Tak adalah. Tinggal kawan-kawan Abang Rais dengan kawan Kak Ros saja yang belum datang."

"Bestnya majlis ringkas macam ni," ujar Rania.

"Mereka yang nak majlis seringkas mungkin," terang Puan Sri Zalia. Seingatnya tetamu yang diundang tak sampai seratus orang pun.

"Zara, jom makan. Ajak ayah dengan Abang Qayyum sekali," arah Puan Sri Zalia pada Zara Aliya yang baru menyaingi mereka.

"Bukan mama kena sambut tetamu ke?" tanya Rania.

"Tak payah. Semua tetamu dah bersambut, " komen Puan Sri Zalia semasa dia mulai menjamah nasi beriani gam. Tan Sri Razlan dengan Ummar Qayyum duduk di meja sebelah sambil melayan Halim serta beberapa orang bapa saudara Ros Ilyani.

"Abang Rais pecah rekod. Tak sampai tiga tahun, dah tiga kali kahwin," Rania tiba-tiba tergelak kecil mengenangkan kitaran hidup Rais.

"Really?" tanya Zara Aliya. Dia yang baru masuk dalam keluarga tersebut terkejut besar mendengarnya.

"Zara dah masuk dalam family ni, Zara tahulah nanti," ujar Rania. "Tapi Zara dah nak berhijrah ke London," suara Rania lirih.

"Sesekali Zara akan balik Malaysia," ujar Zara Aliya.

"Kalau Zara nak tahu lagi, Abang Rais tiga kali kahwin, Abang Ridwan pula tak kahwin-kahwin," sampuk Puan Sri Zalia.

Zara Aliya ketawa kecil.

"Ren ingat Abang Ridwan yang nak tackle Kak Ros. Dulu nampak macam berminat pada Kak Ros sampai minta e-mel segala."

"Baik tak usah. Hidup Abang Ridwan kamu pun tak menentu. Asyik mengembara tak sudah-sudah," komen Puan Sri Zalia selamba. Selesai makan, dia pandang sekeliling.

"Mama tak nampak pun kelibat emak mertua kamu," bisik Puan Sri Zalia pada Rania.

"Nak nampak macam mana, memang tak datang pun," kata Rania.

Dia seperti sudah menduga perkara seperti itu akan berlaku.

"Emak tak datang ke Qayyum?" sempat pula Puan Sri Zalia bertanyakan Ummar Qayyum semasa menantunya melintasinya.

"Emak mungkin datang dengan Abang Bakhtiar kejap lagi," sahutnya.

Kemudian dia kembali menyaingi Tan Sri Razlan melayan tetamu di bahagian hadapan.

"Hah, datang nanti tu!" Puan Sri Zalia membetulkan pandangan negatif Rania.

Rania sekadar angkat bahu. Terpulanglah, fikirnya. Dia lebih selesa memerhatikan pasangan pengantin yang baru selesai makan. Mereka mulai mengambil gambar bersama keluarga dan rakan taulan. Tangan Ros Ilyani tidak lepas-lepas berada dalam genggaman Rais. Di mata Rania, inilah satu-satunya pernikahan yang dia nampak Rais sangat bahagia. Ketara benar keriangannya. Tidak jemu-jemu dia mengusik Ros Ilyani yang kelihatan malu-malu. Di laman rumah mewah yang dihias ringkas, Rais bersama Ros Ilyani bebas bergerak ke mana-mana, bertemu dan berbual mesra dengan para tetamu. Rania teringatkan Kak Rindu sekeluarga. Mereka tidak dapat pulang kali ini, begitu juga Abang Ridwan.

Rania ternampak Abang Bakhtiar sekeluarga baru tiba. Ummar Qayyum menyambut mereka. Panjang leher Rania meninjau kalau-kalau ada ibu mertuanya bersama keluarga Bakhtiar tapi hampa. Kelibat ibu mertuanya tidak kelihatan. Tidak datang dia! Hati Rania terusik.

"Tak ada Kak Ninda," rungut Puan Sri Zalia pada Rania.

Keluarga Bakhtiar menghampiri Puan Sri Zalia. Mereka bersalam-salaman dan berbual seketika sebelum menjamu selera. Ashraf Daniel datang bersama Jennifer.

"Hei, kamu berdua ni Mak Ucu nampak macam dah serius benar," usik Rania pada anak saudara Ummar Qayyum. Mereka gelak-gelak kecil tanpa mengiya atau menidakkan usikan tersebut.

"Memang tak datang mak mertua kamu Ren." Terbit nada kesal pada suara Puan Sri Zalia. Baru dia dapat melepaskan apa yang terbuku sebaik sahaja keluarga Bakhtiar meminta diri untuk pulang. Rania keluh kesal. Tergamak ibu mertuanya tidak datang. Dia hanya sekadar berkirim salam melalui isteri Bakhtiar. Kerana akukah emak tidak datang atau kerana Murni? Hati Rania terdetik.

Harap-harap kerana Murnilah. Kasihan juga Murni. Dia pulang ke Kampung Daun Pisang dua hari sebelum majlis pernikahan Rais dan Ros Ilyani berlangsung.
Kecewakah Murni sebenarnya? Walaupun dia izinkan Rais berkahwin lagi tapi siapa yang dapat menebak hatinya? Dan ibu Qayyum pula bagaimana? Dia juga tidak hadir walaupun diundang. Aku berharap ibu Qayyum tidak hadir sebab dia mahu menjaga hati Murni, dan bukan kerana marahkan aku. Itulah harapan Rania tapi berkocak juga kolam hatinya apabila ibunya mengeluh tentang hal ibu Ummar Qayyum.

"Sampai hati mak mertua kamu Ren," bisik Puan Sri Zalia semasa tetamu sudah menyusut.

"Dia tak datang agaknya sebab Murni ada di rumah dia kot," balas Rania.

"Takkan tak boleh singgah sekejap. Bukan jauh sangat pun KL dengan Kampung Daun Pisang tu!" Tersinggung juga hati Puan Sri Zalia kerana besannya tidak hadir.

"Biarlah mama. Emak Abang Qayyum tak datang tapi Abang Bakhtiar sekeluarga ada tadi." Rania memujuk ibunya.

"Mana boleh buat macam tu. Kecil hati mama tahu. Nenek Ninda bukan sekadar besan mama tapi kenalan keluarga kita sejak dulu," keluhan Puan Sri Zalia berterusan.

Rania malas membalas komen ibunya. Kalau ikutkan hati, dia lagi tersinggung cuma dia malas menambah luka di hati yang sudah pun bergaram pedih.

"Si Qayyum ni pun satu. Tak pandai ke nak menyuruh emaknya datang." Tiba-tiba marah Puan Sri Zalia diterjah pula pada Ummar Qayyum.

"Jangan diharap padi seberang mama. Kasih emaknya atau pun Qayyum!" sahut Rania.

Mendalam benar maksud yang tersirat. Puan Sri Zalia agak terkejut mendengar keluhan pelik anak bongsunya. Mata Rania merenung jauh entah ke mana. Wajahnya nampak kelat sedang pandangan matanya kosong.

"Ren..." Puan Sri Zalia kejutkan Rania yang seperti tenggelam dalam lautan fikiran yang tak terjangkau.

Rania senyum sumbing. Ada sesuatu yang mencucuk-cucuk di hatinya. Mulanya hanya luka kecil. Kemudian sudah jadi bisul dan telah mulai bernanah. Tunggu membarah dan apa akan jadi selepas itu. Keluhan Rania terdengar lagi.

"Nak buat apa-apa, fikir baby tu," Puan Sri Zalia bagai dapat membaca apa yang tertulis di minda Rania.

"Mama tak payah bimbang," sahut Rania seraya dipalingkan pandangan pada pelamin paling sederhana tempat Rais bersama Ros Ilyani didudukkan semasa gambar mereka bersama keluarga ditangkap tadi. Pernikahan mereka begitu ringkas tapi berlangsung dalam suasana yang harmoni dan bersahaja.

"Sebenarnya Ren nak kahwin macam ni saja, simple!" Terluah juga perasaan Rania pada ibunya tiba-tiba. Sejak dari tadi dia mahu meluahkan isi hatinya tapi tertahan-tahan. Berubah air muka Puan Sri Zalia seketika.

"Kahwin macam nak rak tapi...." Ayatnya terhenti.

Putih mata Puan Sri Zalia dibuatnya. Gerun wanita itu memikirkan apa yang ada dalam fikiran Rania. Bukan dia tidak kenal siapa Rania. Dia boleh buat macam-macam! Janganlah Ren buat perkara yang pelik-pelik. Ya Allah! Lindungilah rumah tangga anak-anakku!

Doa seorang ibu terletus juga saat hati tiba-tiba terdetik sesuatu. Melihat Halim bersama pengantin menghampiri Rania, Puan Sri Zalia minta diri. Dia mahu bersolat Zuhur. Dia mahu mententeramkan hatinya yang saat itu serasa seperti kolek kecil di tengah lautan bergelora. Sekejap sahaja pasangan pengantin duduk berbual bersama Rania dan Halim. Tidak lama kemudian mereka bangun melayan
teman-teman. Halim ditinggalkan bersama Rania.

"Kau nampak cengkung Ren, kenapa? Kau sakit ke?" Halim begitu mengambil berat akan keadaan Rania.

"Ah, aku biasa saja Lim, mana ada! Aku tak sakit."

"Nampak kurus. Atau kau tak selera makan sebab mengandung?" tanya Halim lagi.

Sesekali dia menjeling wajah lembut yang tidak pernah jemu ditatapnya itu. Diksi mengandung itu secara tidak sedar, menghiris kecil perasaannya.

"Aku makan banyak gila!" Rania menjawab.

"Hiss, cikgu BM cakap macam tu!" Gurauan Halim membuahkan senyuman nipis di bibir Rania.

"Lama betul aku tak jumpa kau. Tapi yang last sekali kita jumpa bila ya?" Halim cuba mengingat-ingat sesuatu tapi Rania tidak berminat untuk mengimbas kembali.

"Kau ada bawa jambu untuk aku tak?" tanya Rania.

"Ada. Seguni aku bawakan untuk kau. Anggur belum masak. Kalau tidak, aku tambah seguni lagi," giat Halim.

Dia gembira dapat berjumpa dan berbual-bual dengan Rania biarpun Rania kini sudah menjadi isteri orang.

"Banyaknya! Walaupun sekarang aku kuat makan tapi mana habis aku makan banyak tu," sahut Rania pula. Halim memandang sekeliling, mencari kelibat seseorang.

"Mana Qayyum? Tak bimbang ke tinggalkan isteri seorang diri dengan aku ni," usiknya lagi.

"Entah, mana aku tahu!" sahut Rania selamba.

Terkejut juga Halim mendengarnya. Rania perasan akan perubahan wajah Halim tatkala mendengar jawapannya tapi dia sudah tidak kisah. Dia tidak mahu berpura-pura.

"Teruk betul pembawakan budak kau ya!" giat Halim lagi. Barangkali Rania jadi begitu kerana alahan mengandung! Fikirnya.

"Hah yalah tu!" sahut Rania.

Tiba-tiba dia berasa Halim tidak perlu tahu akan gelodak yang sedang menguit bahtera perkahwinannya.

"Mesti Qayyum happy kan? Dah dapat isteri cantik dan baik macam kau, Allah anugerahkan pula bakal cahaya mata. Hai, beruntunglah Qayyum," Halim tidak tahu mengapa dia perlu melontarkan kata-kata tersebut.

"Tak payahlah kau nak bermelankolik Halim."

"Itulah kenyataannya Ren."

"Nanti kau akan tinggal sendirian di kampung bila Kak Ros pindah KL?" Sengaja Rania memesongkan topik cerita. Halim termenung sejenak. Soalan yang ditanyakan Rania tidak mampu dijawab. Dia belum memikir atau memutuskan apa-apa lagi tentang masa depannya sebaik sahaja Ros Ilyani berkahwin tapi kepada Rania dijawabnya begini:

"Pokok-pokok jambu dengan pokok-pokok anggur aku perlukan aku di sana."

"Baguslah kalau begitu, sesekali aku dengan Kak Ros akan turun ke sana."

"Bila agaknya tu Ren, entah-entah engkau akan berhijrah ke negara orang putih, ikut suami kau ke Sweden," ucap Halim yang tidak tahu apa-apa.

Ngilu tangkai hati Rania mendengarnya. Masin mulut kau Halim, berhijrah aku sekali lagi tapi bukan di negara orang putih seperti jangkaan kau!

"Itu suami kau dah datang. Mana berani biarkan isteri cantiknya seorang diri," kata Halim semasa melihat langkah Ummar Qayyum menghala ke arah mereka.

Rania diam sahaja. Bahu Rania dipaut Ummar Qayyum sebaik sahaja dia duduk di sebelah Rania. Rania berasa pelik dan kurang selesa. Adakah Ummar Qayyum sengaja mahu menunjuk-nunjuk kepada Halim? Fikir Rania.

"Macam mana bisnes jambu dan anggur you Lim?" tanya Ummar Qayyum.

Tadi semasa makan bersama-sama tidak sempat untuk dia bertanyakan Halim tentang ladang pertaniannya kerana bapa-bapa saudara Halim riuh rendah bercerita tentang kampung halaman mereka.

"Alhamdulillah. Jambu I dah masuk pasaran Singapura. Pasar-pasar raya di sana suka jambu I. Permintaan jambu I kat sana tinggi. I nak cari tanah kosong dan nak besarkan ladang, " cerita Halim bersemangat.

"Kau tak cerita pada aku pun Lim," tokok Rania.

"Kau pun tak tanya."

"Kau semakin maju ya Lim. Aku tumpang gembira untuk kau. Kau dah jadi usahawan peringkat global rupanya! Aku yakin keenakan jambu batu kau tu akan membawa kau pergi lebih jauh malah lagi jauh dari Singapura," luah Rania bersungguh hati.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa jambu batu yang ditanam Halim sungguh lazat. Rangupnya seperti epal sedang manisnya pula berlemak. Tanpa dicecah asam boi, ia tetap enak dan menggiurkan malah lebih sedap daripada epal luar negara.

"Terima kasih Ren. Pujian kau menyemarakkan lagi semangat aku," kata Halim seraya memandang pula ke muka Ummar Qayyum.

"Dulu masa I jatuh Qayyum, Ren jugalah yang menjadi peniup obor semangat. Tanpa Ren, aku takkan sampai ke tahap hari ini," balas Halim pula.

Ummar Qayyum mulai gelisah sehingga tidak tahu hendak dijawab apa. Pandangan Halim pada Rania membuahkan cemburu pula di hatinya. Dikerlingnya pula pada Rania di sebelah. Tangannya yang terletak di bahu Rania jatuh terkulai apabila Rania secara perlahan-lahan menarik kerusinya.

"I takkan sesekali melupakan jasa Rania," tambah Halim lagi.

"Jambu you memang sedap Lim. Rangup dan manis." Tak semena-mena Ummar Qayyum berkata demikian. "Ren suka sangat makan jambu you tu."

Datang pula meluat di hati Rania mendengar kata-kata Ummar Qayyum. Akhirnya dia berdiri.

"Kau berbuallah ya Lim. Aku nak masuk dulu." Rania beredar dan tinggalkan kedua-dua lelaki itu berbual bersama-sama.

Nampak Rania masuk, Makcik Rohaya segera menarik tangan Rania menuju ke biliknya. Terkocoh-kocoh Rania dibuatnya.

"Kenapa mak cik?" tanya Rania sebaik sahaja Makcik Rohaya menutup pintu bilik.

"Tengok ni." Makcik Rohaya menunjukkan botol-botol kecil yang sudah kosong isinya kepada Rania. Botol-botol kecil itu dikeluarkan daripada uncang kain yang agak lusuh.

"Apa ni mak cik?" Rania kehairanan.

"Mak cik jumpa dalam bilik Murni. Sama dengan botol yang kita jumpa dalam bungkusan Murni yang dia dapat daripada bibik Indonesia hari tu!" terang Makcik Rohaya satu persatu.

Rania masih memerhatikan botol-botol kecil tersebut. Makcik Rohaya masukkan semuanya ke dalam uncang kain lalu diikat baik-baik.

"Mak cik selongkar bilik Murni ke?"

"Ambillah peluang masa dia tak ada," sahut Makcik Rohaya selamba.

"Botol apa ni ya?" Rania tidak mengerti.

"Tulah dia. Mak cik dapat rasa sesuatu." Dahi Makcik Rohaya berkerut seribu. "Hari tu, Murni ada tanyakan pada mak cik tentang botol berisi minyak yang mak cik ambil dari bungkusan! Tapi mak cik kata tak tahu!"

"Mana botol minyak tu mak cik?" Rania ingin tahu.

"Mak cik dah bagi pada Pak Mud."

"Kenapa bagi pada Pak Mud?"

"Adalah sebabnya. Nanti kita dengar apa kata Pak Mud!" kata Makcik Rohaya.

Dia mahu menghantar semula uncang kain tersebut ke bilik Murni.

"Mak cik ni macam Inspektor Gadget." Rania masih kurang mengerti akan apa yang berlaku di sekelilingnya. Makcik Rohaya menuju ke bilik Murni manakala dia pula menghala ke dapur. Melihat bayang Ummar Qayyum menghala ke arah serupa, Rania menukar haluan dan memanjat anak tangga menuju ke bilik.

"Abang tak faham dengan sikap Ren. Mengapa dengan orang lain Ren boleh berbual-bual mesra tapi tidak dengan abang?" luah Ummar Qayyum pada Rania.

Malam itu, dia mahu menyampaikan apa yang yang dirasakan selama ini kepada Rania. Dia mahu berterus-terang dan tidak mahu memendam perasaan lagi. Dia sudah tidak mampu untuk berdiam diri dan melihat sahaja. Hari itu bukan main lagi Rania berbual-bual dan bergelak tawa dengan Farhan. Tadi, sekali lagi Rania galak bercerita dengan Halim. Apabila dia mahu tumpang berbual sekali, Rania terus pergi. Hatinya benar-benar terusik dengan sikap Rania yang bias itu.

"Berbual mesra apanya? Tiba-tiba saja nak melenting ni kenapa?" Mata Rania berpinar dituduh begitu.

"...dengan 'abang' Farhan tu apa?" Sengaja Ummar Qayyum tekankan perkataan abang.

"...dengan Halim pun bukan main lagi..." sambungnya lagi.

"So what?" Tinggi suara Rania kali ini.

Nafas Ummar Qayyum turun naik. Dadanya terasa panas mendadak. Wajah Rania direnung tajam sekali.

"Ohhh, pandai cemburu! Masa you berbual-bual mesra berjam-jam dengan Ummi Kalthum dan bergurau-senda dengan Murni dan anaknya ada you fikirkan tentang perasaan I?"

Rania pulang paku buah keras. Hatinya rasa puas melihat wajah Ummar Qayyum masam-masam manis.

"Bila masanya abang berbual berjam-jam dengan Ummi? Bila tikanya abang bersenda-gurau dengan Murni dan Fahim?" Ummar Qayyum tidak mengerti.

"Bila kena batang hidung sendiri, pandai pula berdalih."

"Sikap Ren memburukkan keadaan. Ren salah faham," suara Ummar Qayyum sama naik dengan suara Rania.

"Sikap I? Jadi selama ini I sajalah yang bersalah. Mungkin sebab itu juga emak you tak datang ke majlis Abang Rais hari ni?" Antara sedar dengan tidak terluah juga apa yang bermain-main di benak Rania sepanjang majlis tadi.

"Apa yang you merepek ni? Emak kan temankan Murni kat kampung. Abang ingat Ren lebih memahami situasi Murni."

"Murni...! Yalah! Dia tak macam I kan? Murni baik dan sedar diri. Sejak dulu dan selamanya Murni saja!" rintih Rania.

"Suka benar ungkit-ungkit benda yang tak kena mengena. Susah betul nak berbincang dengan you ni!" sembur Ummar Qayyum lagi. Matanya sudah berubah merah.

"Okey, fine!" Rania terduduk.

Luluh hatinya mendengar tuduhan melulu Ummar Qayyum. Air matanya mulai bergenang-genang. Semua yang buruk-buruk tertuding kepadanya kini.

"Kalau you terus nak tuduh I macam-macam, suka hati youlah tapi tolong keluar dari bilik ni." Wajah Rania sudah basah.

Ummar Qayyum terkedu. Datang pula rasa bersalah melihat wajah basah si isteri.

"Ren...please...kita bincang elok-elok. Ren jangan emosional," pujuk Ummar Qayyum.

Suaranya kendur. Rania menggelengkan kepalanya berkali-kali. Jari jemari tangan kirinya diletakkan di hujung mulut manakala tangan kanannya menunjuk ke arah pintu bilik.

Ummar Qayyum tidak terkata. Dipejamkan matanya sejenak sebelum kakinya melangkah keluar bilik.

http://w1.hmetro.com.my/myMetro/articles/CikguRania2_Siri34__Inginkugapaibintang-bintang_/Article/index_html

0 comments:

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??