Friday, March 29, 2013

Rekemen

pernah rekemenkan atau recommend orang? ker pernah recommended. Dulu koi pernah kenenkan sorang anak jiran, utk jadi kerani kat site tempat koi kerja. Alah buat kerja-kerja filing ...update status notis..memo...masukkan kertas dalam mesin faks..tu jelahh...Gaji RM900, kerja Isnin - Jumaat, masuk  8 keluar 5.

Bagi koi itu gaji yang dah cukup lumayan dah tu..sbb masa koi mula2 grad, kerja kerani Al ikhsan pun gaji RM900 jugak.

Tapi bagi koi, tolong anak makcik tu merupakan kali pertama dan terakhir koi mengesyorkan orang ni. Koi kesian tengok dia duduk rumah tak buat apa-apa...nak kata malas...dok rumah nampak rajin dan sangat pembersih. jadi koi tak ragu-ragu la nak tolong. Koi tolong fotocopy sijil2 dia, pergi naik pejabat jumpa orang tu orang ni nak mintak pengesahan, jumpa bos arkitek tu utk dapatkan dia kerja...

Bila dah dapat kerja tu..koi tak terfikirla pulak untuk dihargai atas pertolongan tu...tapi lama-lama koi rasa segan pulak dengan bos dia. Bos dia lelaki, resident Engineer kat site tu...bos mintak no telepon dia... yelah..bos...bukan nak mengurat pun...sbb bos selalu keluar...kadang2 nak pesan apa-apa senang. dengan selamba dia cakap dia dah ada boipren. Pastu bos nak keluar makan..sekadar berbasa-basi bos dia pelawa ayam...terus tarik muka cakap saya dah ada boipren. Sekali sekala takpe..lama-lama mamat bos tu pun sentap la..."Ingat aku hadap sangat nak budak camtuh".

Mula-mula nak rekemen tu...Mr. Engineer tu tanya jugak..dia okay ke buat kerja ni yan?? Tengok result spm dia macam tak yakin jer saya...semua D dgn E jer...Koi jawab okay kot...kerja dengan belajar tak sama.
Mr.Engineer tu pun cakap, mmg belajar dengan kerja tak sama...tapi dari segi asasnya adalah persembahan komitmen. Kalau dah camni punya keputusan...nampak sangatlah dia tak beri perhatian pun dalam kelas...

Sebab ingin memberi peluang, ambiklah juga. Sudahlah tak rajin buat kerja...slow pulak tu...kejap-kejap cuti. Cuti plak suka ati dia je...telepon nombor telepon yg dia bagi, memanjang orang laki angkat...kejap ngaku tunang, kejap ngaku boipren. Koi pergi rumah dia tanya napa tak datang kerja...dia tak keluar bilik pun. Koi tau dia ada...tapi dia suruh mak dia cakap dia takde. Adalah dalam 3 bulan kot dia kerja.

Satu hari koi pergi jumpa Mr Engineer tersebut...tgk meja depan tu kosong...tanyalah..mana kerani Encik?
"Aii..dia tak bagitau awak ker? Dia kan dah berenti...semalam last."

Perghh....sakitnya hati koi. Bersusah-payah koi dapatkan dia kerja kat situ, sekali dia nak blah...haram nak bagitau koi dulu. Apatah lagi nak cakap sorry ke..hapa ker...memang kecik hati gila ahh...niat kita nak tolong dia..bapak dah pencen, mak tak kerja...duk ngasuh anak orang jer...ada adik beradik lain lagi...tapi kalau dah dia sendiri tak tau nak hargai peluang macam mana? memang kecik hati gila ah....lepas tu budak tu langsung tak tunjuk muka depan koi.

Sebab lepas tu tak pernah nampak dia lagi kat rumah, koi tanya jugak mak dia dan adik beradik dia yang lain...setiap orang dalam rumah tu bagi jawapan yang berbeza tentang budak tu. Huuu...hangin betul. Adik dia kata 'dia kerja kat Taman Johor Jaya', mak dia kata 'dia jaga makcik dia sakit kat kampung', adik lagi sorang cakap 'ntah tak tau..mampuslah dia', abang dia cakap...'ala nant-nanti akak tau lahhh...'

Koi rasa kecik hati + bengang gila...koi segan la jugak kat bos-bos dia tu. Koi yang bawak budak tu masuk...tapi takleh harap. Dahla berenti pun tak bagitau..bukan koi suruh minta izin...tapi apa salahnya kalau bgtau kan...

***satu hari last2 mak dia sendiri bagi tau...Si Lisa Surihani (bukan nama sebenar) dah bersalin...anak lelaki. Erkkk...terkejut koi dengor.





4 comments:

diana said... [Reply]

aih..panjang citernye...buat sakit hati je bila ingat..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

haduuiii... org mcm ni tak tolong pun takper... sabar jelah ye...

ekinashikin said... [Reply]

hhmmm...da ada peluang disia siakan..

aswadz said... [Reply]

nak recommend kan org, kena tgk dlu dia ok ke x.

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??