Friday, May 10, 2013

Berat versus Bulan.

Sajelah waktu rehat ni kan takde kerja..koi pun dah lama tak buat carta-carta, graf graf ni semua..tergatal plak tangan ni...


Ni carta tumbesaran koi yer...apa yang dapat kita lihat dalam carta ini adalah...pertambahan berat badan adalah berkadar terus dengan minggu kandungan. Semakin kandungan berusia..semakin berat ibunya..hehehe..

Tapi kali ni kenaikan tak adalah teruk sangat. Setakat ni berada bawah 10% daripada berat asal. Kiranya masih berada pada tahap terkawal. Koi pun bukan jenis yang suka makan banyak2...bukannya jenis bernafsu besar pun...

Awal2 minggu, badan tak naik sangat sebab masih lagi muntah-muntah dan mabuk. Bermula usia kandungan 4 bulan..jeng jeng jeng..sebulan naik sekilo. Masa tu selera makan dah ada....pulak tu memang tak boleh lapar langsung. Lapar je sakit kepala.

Pastu bila dah masuk 8 bulan ke 9 bulan dah kurang naik dah...dah tak naik sekilo-sekilo dah...sebab masa ni pegerakan usus jadi perlahan. makan pun banyak kena jaga, kena pulak skang koi tgh batuk, buasir, so makanan bergoreng, berlemak dan aiskrim yang sebelum ini setia menjadi pencuci mulut terpaksa dilupakan buat sementara waktu.

Makanan yang berangin pun koi takleh makan sekarang ni..contoh macam nangka, pucuk ubi, labu, pulut...semua tu boleh mendatangkan kesakitan yang amat sangat pada bahagian atas perut. Rasa angin menyucuk-nyucuk gitu.

Orang lain koi tak tahulah cartanya bagaimana...sebab anak no 1 dengan no 2 koi takde masalah kena jaga pemakanan sebab alhamdulillah sihat hingga waktu melahirkan. So berat badan naik naik naik dan terus naik sampai waktu melahirkan.


1 comments:

diana said... [Reply]

tak pe la..bersakit2 dahulu..kan..

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??