Tuesday, May 7, 2013

Cikgu Rania 2 (Siri 43): Angin dingin dari belantara

Oleh Samsiah Mohd Nor
“Dah agak lama kita tak balik rumah mama. Jomlah kita balik,” Ros Ilyani mengemukakan isi hatinya pada Rais. Selama mereka berkahwin, boleh dibilang dengan jari berapa kali mereka telah bermalam di rumah ibu bapa Rais.
Selebihnya, mereka hanya singgah tanpa bermalam.

Rais lebih selesa berada di rumah sendiri. Ros Ilyani sedar akan situasi itu, tetapi sebagai menantu, datang juga rasa bersalah di hatinya. Wajah isteri dipandang penuh kasih sayang.

“Nak balik kenapa?” Soalan bodoh tertanya dek Rais.
“Oh, nak sebab? Okey, sebab pertama itu rumah keluarga abang. Sebab kedua, emak dan ayah abang masih ada dan wajar kita menziarahi mereka. Ketiga, Ros nak jumpa Ren. Ros nak berkongsi masalah yang sedang Ren hadapi sekarang. Sebab keempat...”

“Cukup...cukup...” Rais tersengih macam kerang busuk. Sebenarnya dia lebih suka mereka hidup berjauhan daripada keluarganya kerana di rumah ibu bapanya ada Murni.

Murni yang masih lagi memegang status isteri yang sah. Isteri yang telah dinikahi lebih awal daripada Ros Ilyani. Dan Murni juga merupakan isteri pertamanya. Ah...Murni! Walaupun katanya dia tidak kisah bila Rais mahu berpoligami tapi jauh di sudut hatinya, siapa yang tahu, fikir Rais.

“Boleh ke Ros berhadapan dengan Murni?” Rais menguji Ros Ilyani.
“Masalahnya Ros atau abang? Boleh ke abang berhadapan dengan kami berdua?” tanya Ros Ilyani balik.

“Abang okey saja. Abang bimbangkan Ros.”
“Apa maksud abang ta­nya macam tu?”

“Abang tanya saja.”
“Sebab status Ros sebagai isteri kedua?”

“Bukan sebab Ros tapi sebab abang kenal siapa Ros. Abang kenal isteri abang ni lama sebelum abang kahwin dengan dia, abang bimbang kalau-kalau Ros tak sampai hati nak berdepan dengan Murni.”

“Kenapa pula Ros nak rasa begitu? Abang kan dah cerita pada Ros tentang kisah di sebalik pernikahan abang dengan Murni dulu? Ros dah faham dan insya-Allah Ros boleh hadapi Murni dengan tenang. Tak ada apa yang perlu dikhuatiri.”
Rais memaut tubuh isterinya dengan penuh kasih sayang.

“...dan abang bimbang juga kalau-kalau Murni yang mung­kin tak dapat bersemuka dengan isteri abang ni...”
“Kenapa?”

Keluhan Rais terdengar lagi. Seingatnya, sepanjang bergelar isteri, Murni tidak pernah mendapat layanan sebagai seorang isteri. Murni tidak pernah dicintai malah tidak pernah mendapat tempat di hatinya. Murni mengandung setelah diperkosa oleh lelaki yang tidak bertanggungjawab. Dia menjadi pak sang­gup dan mengahwini Murni semata-mata untuk menyelamatkan kandungan Murni yang hampir digugurkan.

Perkahwinan mereka hanyalah untuk menutup aib Murni. Dan Murni ibarat boneka di rumah itu. Tidak berperanan! Di rumah ibu bapanya, Murni dan anak­nya diberikan perlindungan. Malah mengikut perjanjian awal, Murni mahu diceraikan sebaik sahaja dia selamat melahirkan anak di rumah ibu bapanya. Namun, setelah dipujuk oleh ibunya, Murni tidak jadi diceraikan malah Murni dengan rela hati mengizinkan Rais untuk me­ngahwini Ros Ilyani.

“Sebab Murni tidak pernah mendapat layanan macam Ros,” kata Rais lama kemudian. “Abang tak pernah anggap dia macam isteri. Abang takut dia tak boleh terima dan tergugat melihat kemesraan kita,” tutur Rais tenang.

Ros Ilyani garu kepalanya yang tiba-tiba berasa gatal.
“Habis, sampai bila kita nak lari daripada dia?”

Betul juga apa yang dikatakan oleh Ros Ilyani. Rais ang­kat bahu.
“Hendak tak hendak dia terpaksa terima juga,” luah Rais setelah berfikir lama.

Kemudian, dia menghubungi ibunya memaklumkan bahawa mereka mahu pulang menziarahi keluarga.

“Eloklah kamu berdua balik. Mama harap kamu berdua boleh nasihatkan adik kamu si Ren ni, mama dah tak kuasa.” Bebelan ibunya kedengaran serius di telefon.
“Kenapa dengan Ren, mama?

“Baliklah, nanti mama cerita,” kata Puan Sri Zalia. Sampai sahaja anak menantunya di rumah petang itu, terus dia berpenglipur lara. Sudah lama dia menunggu masa untuk berkongsi masalah Rania dengan mereka.

“Mula-mula dia kata nak berpisah dengan Qayyum. Masa dia cerita, mama terkejut sampai pengsan,” luah Puan Sri Zalia dengan penuh perasaan.

“Lepas tu masa Qayyum nak balik Sweden, tergamak dia tak hantar Qayyum kat KLIA. Mama tak terkata. Sakit hati mama. Belum habis hal tu, ayah pula bagi tahu mama yang Ren nak pindah balik ke Sabah. Silap hari, mati terkejut mama dibuatnya!”

“Sabar ya mama,” pujuk Ros Ilyani sungguhpun mereka suami isteri juga terkejut mendengar pelbagai berita di luar sangka tentang Rania.
“Kenapa Ren jadi macam tu? Apa masalah dia dengan Qayyum?” Rais tidak faham.

“Kamu tanyalah adik kamu sendiri. Lepas dia keguguran tu, perangainya makin menjadi-jadi. Tak boleh silap sikit, asyik Qayyum jadi mangsanya. Mama tak faham. Mama memang tak reti,” kata Puan Sri Zalia sambil melemparkan pandangan ke tingkat atas - ke arah bilik Rania.

“Ayah kata apa?” tanya Rais lagi.
“Ayah kamu pun serupa. Dua kali lima dengan Ren. Dia izinkan Ren nak balik ke Sabah. Itu yang mama angin satu badan.” Puan Sri Zalia mendengus. Mukanya masam tanda tidak puas hati.

“Kalau Ren dah pindah sana, makin susahlah hal dia dengan Qayyum. Dahlah sekarang seorang kat sini, seorang lagi kat Sweden...nak dijauhkan lagi sampai ke hujung pedalaman,” leteran Puan Sri Zalia berterusan.

Anak menantu memberi peluang untuknya mengadu nasib. Mereka jadi pendengar setia.

“Tolonglah nasihatkan adik kamu tu!” rintih Puan Sri Zalia akhirnya.
Rais dan Ros Ilyani diam sahaja. Sunyi menguasai suasana. Namun seketika kemudian, suara tangisan Fahmi memecah sepi. Lama juga si kecil itu melalak sebelum Puan Sri Zalia memanggil Makcik Rohaya.

“Fahmi menangis dalam bilik tu,” ujarnya pada Makcik Rohaya. “Maknya tak ada,” beritahunya pada orang berdua itu pula.
“Murni ke mana mama?” tanya Ros Ilyani.

“Dia keluar tadi.”
“Keluar ke mana?” sambung Rais pula. Jarang sekali Murni keluar bersendirian selama ini. Sudah pandai tinggalkan anak ke Murni? Hati Rais berdetak.

“Entah. Katanya ada hal,” sahut Puan Sri Zalia acuh tak acuh. Kebelakangan ini dia tidak kisahkan sangat Murni atau siapa-siapa kerana tumpuannya lebih kepada masalah Rania dan masalah kedegilan anak bongsunya itu.

“Kamu tidur di sini tak?” tanya Puan Sri Zalia.
Rais dengan Ros Ilyani saling berpandangan.
“Boleh kan mama?” tanya Ros Ilyani.

“Apa tak boleh pula. Bilik banyak.”
“Bukan masalah bilik! Ni ha Ros ni, takut sangat Murni kecil hati,” luah Rais mewakili Ros Ilyani.

Puan Sri Zalia diam sejenak sebelum berkata, “Tak ada apa-apalah Murni tu rasa mama. Perkara dah lepas pun. Dia pun dah tak kisah. Dia sedar diri dan tahu diuntung,” kata Puan Sri Zalia dan pergi.

Dia datang balik dengan sepiring ubi rebus berserta kelapa parut yang bergaul garam.
“Sedapnya ubi kayu,” kata Ros Ilyani. Lupa sekejap kisah Murni.
“Kopi kat dapur Ros,” kata Puan Sri Zalia.

Ros Ilyani tahu apa maksud yang mahu disampaikan oleh ibu mertuanya. Dia lantas bergerak ke dapur lalu mengelek dulang yang di atasnya terletak teko berisi kopi panas berserta beberapa biji cawan. Dihidangkan di atas meja kopi.

“Lamanya tak makan ubi,” luah Ros Ilyani seraya menyumbat ubi rebus yang sudah dicecah kelapa parut ke dalam mulut. Rais bersama Puan Sri Zalia tidak ketinggalan menjamu selera.
“Mama mengidam nak makan ubi rebus, tu yang suruh Makcik Rohaya beli ubi pagi tadi,” jelas Puan Sri Zalia.

Sedang enak menjamu selera dengan hidangan petang, loceng depan rumah bergema. Makcik Rohaya yang sedang mendukung Fahmi mahu membuka pintu tetapi ditahan oleh Rais.
“Biar saya buka mak cik.” Rais berjalan laju menuju pintu.

Sebaik sahaja pintu terbuka, Murni berdiri tercegat di hadapannya. Mereka berpandangan seketika. Rais tidak tahu bagaimana hendak menegur Murni. Sebuah senyuman nipis dihadiahkan oleh Murni. Rais membalasnya. Dada Murni berdebar-debar tatkala terpandangkan Ros Ilyani yang sedang berbual mesra dengan Puan Sri Zalia.

“Murni dah balik? Hah, jom makan sekali. Ubi panas ni sedap.” Puan Sri Zalia menoleh ke arah Murni.

Murni serba-salah. Selama ini dia berasa seperti orang asing dalam kalangan keluarga itu. Dengan munculnya Ros Ilyani, perasaan terasing itu makin dirasai. Nampak pula tangan sasa Rais digalang pada bahu Ros Ilyani, cepat-cepat dia alihkan pandangan.

“Murni ke mana tadi?” tanya Puan Sri Zalia sebaik sahaja Murni duduk menyaingi mereka.
“Er...Murni jumpa kawan.”

Puan Sri Zalia angkat mukanya daripada cawan kopi yang sedang dipegang.
“Kawan mana?”
“Kawan sama-sama kerja dulu,” helah Murni.

Sebenarnya dia berjumpa dengan bibik Indonesia di pekan Kajang. Dia mahu meminta tolong pembantu asing itu untuk mendapatkan bekalan minyak pengasih yang diperlukan. Dia berasa tidak selamat berjumpa bibik tersebut di belakang rumah. Dapat dirasakan dirinya dicurigai akhir-akhir ini.

Puan Sri Zalia terdiam. Ros Ilyani mulai berasa tidak selesa melihatkan keadaan Murni yang serba-salah. Mendengar suara tangisan Fahmi, Murni ambil kesempatan minta diri.
“Ros pun nak masuk solat dulu.”
“Kita berjemaah ya Ros,” ujar Rais.

“Bila nak bincang dengan Ren?” tanya Puan Sri Zalia bila mereka berdua sudah bangkit.
“Lepas makan malam nanti, bolehlah bincang,” kata Rais.
Lapang Puan Sri Zalia mendengarnya. Dia kembali menikmati ubi kayu rebus dicecah kelapa parut.

***

Mereka solat Asar berjemaah bersama-sama. Selesai membaca doa, Ros Ilyani mencium tangan suaminya lantas Rais pula mengucup dahi si isteri.
“Sepatutnya Murni boleh berjemaah bersama-sama kita,” ujar Ros Ilyani yang masih dalam telekung.
“Kan abang dah cakap tadi...kan betul!”

“Apa?”
“Abang kenal hati budi Ros. Ros tak sampai hati kan? Rasa bersalah?”
Keluhan Ros Ilyani terdengar.

“Jangan lupa bang. Murni pun isteri abang juga tau! Sebelum Ros hadir dan jadi isteri abang, dia dulu jadi suri hati abang,” usik Ros Ilyani.

Rais mengeluh payah. “Namanya isteri tetapi hakikatnya Murni tak pernah jadi isteri abang pun. Abang kan dah cerita pada Ros, abang tak pernah tidur pun dengan Murni.”

“Kasihan juga pada Murni kan bang. Hidupnya...errr...apa agaknya perasaan dia tengok kita tadi,” Ros Ilyani tertanya-tanya. Nurani­nya sebagai wanita agak tersentuh melihat keadaan Murni. Umurnya masih muda tetapi dugaan yang dilalui tidak sepadan usia.

“Lagi kasihan pada kita. Hidup kita lagi tragis sebelum disatukan. Sejak dulu, kita suka sama suka sejak tapi hanya sekarang Tuhan satukan kita.”

“Yalah, dulukan abang tergila-gilakan Haryati...,” sindir Ros Ilyani dengan senyum mengejek. Dia masih ingat betapa sakit dan pedihnya hati apabila mendengar khabar bahawa Rais akan ditunangkan dengan Haryati, yang juga kawannya masa bersekolah dulu.

Kemudian mereka berdua dinikahkan. Selepas itu, Rais mendapat tahu cerita sebenar tentang Haryati. Betapa Haryati sanggup mereka cerita semata-mata untuk berkahwin dengan Rais. Namun, tipu muslihat Haryati pecah juga akhirnya dan impaknya rumah tangga mereka berantakan apabila kebenaran terungkai.

“Yang lepas tu lepaslah Ros, abang tak suka Ros ungkit-ungkit sejarah silam,” ujar Rais lama kemudian.
“Itu hakikatnya bang. Ja­ngan sesekali abang nafikan.”

“Abang tak nafikan cuma abang tak suka kisah lama digali kembali. Tak mendatangkan manfaat pada kita. Lagipun abang baru dapat kehidupan yang selama ini abang inginkan. Kehidupan dengan Ros. Noktah okey!”
“Tapi abang jangan lupa, Murni juga sebahagian daripada kehidupan abang hari ini,” peringatan daripada Ros Ilyani membuatkan Rais tersentak.

“Jadi?”
“Ros berkongsi abang de­ngan Murni.”
“Apa maksud Ros?”

“Abang tak boleh nafikan hak Murni.”
“Ros, jiwa abang tak pernah kahwin dengan Murni selama ini.”
“Ros rasa bersalah. Ros rasa macam perampas yang tak tahu nak berterima kasih! Ros simpati pada Murni.”

“Ros...tolonglah...boleh tak kita tak bercakap tentang ni!”
“Entahlah abang...”
“Tu sebab abang berat hati nak balik. Bukan sebab abang tak ingat mama dan ayah tapi ini yang abang bimbangkan, hati Ros dah berbelah bagi begini. “ Telekung di tubuh Ros Ilyani dibuka Rais.

“Ros dapat rasa kekecewaan Murni. Ros pernah duduk di tempat Murni bila abang kahwin dengan Haryati dulu. Pedihnya hanya Tuhan yang tahu. Malah, Ros rasa apa yang Murni rasakan lebih lagi sebab kami bermadu!”

Wajah isteri yang disayangi ditatap Rais. Kebaikan Ros Ilyani sebenarnya menjadi faktor kekuatan cintanya untuk bertahan dan kian utuh dari hari ke hari. Tapi kebaikan Ros Ilyani juga boleh berubah menjadi ancaman.

“Kalau Ros nak tahu, abang tak pernah rasa sebahagia ini sepanjang bergelar suami. Bersama Ros, barulah abang benar-benar menikmati keindahan sebuah perkahwinan...”
“...cuma Ros tak mahu kebahagiaan yang kita nikmati atas kepedihan dan kedukaan yang dilalui oleh insan lain.”

“Apa yang Ros nak abang buat?”
“Layan Murni seperti mana abang layan Ros!”
“Permintaan Ros keterlaluan.” Rais tidak bersetuju lalu bangkit. Dia menarik sejadah yang dihampar tadi lalu dilipat dan dimasukkan ke raknya kembali.
“Abang tak berminat nak bincang hal ni,” ucapnya de­ngan wajah sebu.

Ros Ilyani melipat telekungnya lalu diletakkan di birai katil.
“Abang nak turun,” kata Rais dan kemudian pergi.

Ros Ilyani bersendirian di kamar. Salahkah permintaanku tadi? Soalnya tidak mengerti. Aku tidak mahu menjadi manusia tamak yang diibaratkan sebagai kacang lupakan kulit. Bukan mudah untuk seorang isteri mengizinkan suaminya bernikah lain tapi Murni izinkan. Tidak salah rasanya untuk aku meminta Rais memberikan apa yang berhak Murni peroleh sebagai seorang isteri yang sah! Tegasnya di dalam hati. Kerana kesunyian bersendirian, Ros Ilyani mengetuk pintu bilik Rania. Bukan kepalang gembiranya Rania melihat Ros Ilyani tercegat di hadapan pintu bilik. Berulang kali kakak iparnya itu dipeluk dan dicium di pipi kiri dan kanan.

“Mana abang Rais?” tanya Rania kemudian.
“Dah turun dulu.”
“Tak jumpa Ren pun.”
“Dia merajuk dengan akak kot,” akui Ros Ilyani.

“Kenapa?”
“Sebab akak minta dia layan Murni baik sikit...”
“Apa masalahnya Kak Ros?”
“Tak ada masalah pun cuma akak rasa tak sedap hati. Akak isteri kedua. Murni isteri pertama tapi Murni tak dapat hak sebagai isteri...”

“Kak Ros kan tahu sebab Abang Rais kahwin dengan Murni kan?”
Ros Ilyani malas memanjangkan hal tersebut. Kerana itu dia menukar cerita. Dia lebih berminat mengetahui tentang masalah yang dihadapi oleh Rania. Dengan Ros Ilyani, Rania selesa berkongsi cerita. Tentang masalah yang dibawa oleh Murni turut disampaikan pada Ros Ilyani.

“Banyak perkara pelik berlaku akhir-akhir ni Kak Ros. Ren dah tak percaya pada Murni lagi. Makcik Rohaya pun perasan benda-benda pelik tu. Kalau Abang Rais tak boleh nak terima Murni pun, Ren faham. Cuma, mama saja yang macam tak percaya. Mama tuduh Ren macam-macam. Mama kata Ren silap pandanglah, salah fahamlah, sedih Ren.”

“Yang Kak Ros tak faham, apa kena-mengena semua yang berlaku ni dengan Qayyum sampai Ren nak berpisah dengan dia? Sebab Ren keguguran ke?”

“Ren rasa antara kami tak ada persefahaman. Ren cuba juga tapi tak upaya.”
“Ren tak boleh buat keputusan terburu-buru. Bagi ruang masa pada kalian berdua,” nasihat Ros Ilyani tulus.

Dia masih ingat semasa di hospital tempoh bulan, kemelut rumah tangga Qayyum dan Rania sudah terbelah, cuma dia tidak sangka belahnya kian melebar.
“Susah Ren nak cerita kak.”
“Ren dah tak sayang dan tak cinta pada Qayyum lagi?” Korek Ros Ilyani.

Rania tidak terjawab. Ketukan di pintu kamar mengganggu perbualan mereka.
Tombol pintu terpulas dari luar. Murni mempamerkan wajahnya.

“Boleh Murni masuk kak?” tanya Murni sopan sekali. Rania terkejut tapi sempat pula berpandangan dengan Ros Ilyani.
“Masuklah Murni,” pelawa Ros Ilyani.

Dia senyum pada Murni. Murni berjalan perlahan-lahan menghampiri mereka lalu duduk di sofa sebaik disuruh Ros Ilyani. Rania berasa berdebar. Apa tujuan perempuan ini datang ke bilik aku?
“Murni nak cakap dengan Kak Ros, boleh?” ujar Murni.
“Murni nak cakap apa?” tanya Ros Ilyani balik.

“Mungkin Kak Ros boleh sampaikan pada Abang Rais apa yang Murni nak cakapkan ni.”
“Apa dia Murni?”
Murni tunduk seketika sebelum bicaranya disambung. “Murni nak minta cerai dengan Abang Rais.”

3 comments:

Teena Tna said... [Reply]

Nice story, thanx for following me, i'm your new Follower..

wahida said... [Reply]

kena baca dari awal ni...

Namee Roslan said... [Reply]

akak tulis ke ? :O

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??