Tuesday, May 14, 2013

Cikgu Rania 2 (Siri 44): Ada buaya di sungai bergelora

Oleh Samsiah Mohd Nor
Murni hampiri Ros Ilyani seusai menyalami tangan Puan Sri Zalia. Ros Ilyani peluk tubuh Murni. Hatinya berasa walang mengenangkan nasib Murni. Sebaik berhadapan dengan Rais, Murni hanya anggukkan kepala tanda hormat. Tidak tergamak rasanya untuk menyalami apatah lagi mencium tangan lelaki yang telah dia usulkan sebuah perceraian.
Semalam, dia meminta Ros Ilyani sampaikan tetapi pagi tadi, entah mengapa ringan saja mulutnya menyampaikan sendiri apa yang terpendam akhir-akhir ini. Ternyata Rais terkejut tetapi sepatah kata pun tidak terkeluar daripada mulut Rais. Kerana cerai itu telah diminta, maka dia harus tahu diri. Dan kini dirinya ibarat sehelai daun yang hampir terlerai dari ranting. Bila-bila masa sahaja akan terlucut haknya sebagai isteri.
“Sampaikan salam Murni pada Kak Ren, mama,” ujar Murni lembut seusai bersalam dengan semua yang ada di situ. Dia mengambil Fahmi dari dukungan Puan Sri Zalia. Beg sederhana miliknya dimasukkan oleh Rais ke dalam kereta, di tempat duduk belakang.

“Sampaikan salam mama pada Nenek Ninda juga ya,” ujar Puan Sri Zalia tatkala tubuh Murni sudah berada dalam kereta.

Tambah hiba hati Puan Sri Zalia melihat Fahmi yang tiba-tiba merengek.
“Lama ke Murni balik?” Masih sempat Puan Sri Zalia bertanya.
“Tak tahulah mama. Terpulang.” Putih mata Murni memandang keluarga Puan Sri Zalia yang masih berdiri di beranda. Kereta sudah bergerak.

“Kasihan Murni!” keluh Ros Ilyani.
“Biarlah dia balik kampung. Itu yang terbaik untuknya. Dia nak mengadu kisah pada Nenek Ninda. Dia tahu Nenek Ninda ada kat sana. Hatinya pedih barangkali,” ujar Puan Sri Zalia sayu mengenangkan Murni.

Mereka masih berdiri memandang ke arah kereta dipandu Pak Mud yang bergerak perlahan membawa Murni bersama Fahmi. Pak Mud diarahkan oleh Puan Sri Zalia supaya menghantar Murni ke perhentian bas kerana dia beriya-iya sangat hendak balik ke Kampung Daun Pisang. Rais mahu menghantar tetapi Murni menolak. Dia bertegas mahu pulang naik bas.

“Saya offer, dia tak nak. Dia kata dia boleh balik sendiri” Rais mempertahankan dirinya. Bimbang kalau-kalau ibunya menyalahkannya pula.

“Patutnya abang hantar saja. Kasihan Ros tengok Murni.” Rasa bersalah melanda Ros Ilyani sejak tadi. Kerana kehadiran akukah yang membuatkan Murni mahu balik ke kampung serta-merta? Fikirnya.

“Macam manalah agaknya tu, dengan beg lagi, kelek si Fahmi pula. Sedih pula mama kenangkan nasib Murni.”
“Mama tak payahlah melankolik sangat. Pandailah Murni jaga dirinya.”
“Kalau dia seorang tak apa abang fikir begitu, ni dengan Fahmi...” Jeling Ros Ilyani pada suaminya.

“Jangan sampai Kak Ninda fikir bukan-bukan pada mama sudah.” Puan Sri Zalia menekap telapak tangan di dada. Bimbang dan risau bermukim.

“Kita dah offer nak hantar ma. Murni yang tak hendak. Takkan kita nak paksa-paksa,” ulang Rais lagi. Bosan kedengarannya.

“Kamu tu pun satu, ambil mudah perkara macam ni.” Bebelan Puan Sri Zalia menyakitkan telinga Rais.

“Saya nak buat apa mama? Dia tak hendak,” tekan Rais lagi.

Puan Sri Zalia tidak terkata. Betul juga apa yang dikatakan Rais. Masakan hendak paksa Murni masuk kereta dan hantar balik kampung. Buat dia terjun dari kereta dalam perjalanan pulang, lagi memburukkan keadaan.

“Tak faham apa dia hendak. Tiba-tiba saja nak bercerai dengan Rais, lepas tu tak sempat-sempat nak balik kampung,” keluh Puan Sri Zalia lagi sebaik sahaja mereka duduk-duduk di ruang tamu sambil minum petang.

“Eloklah dia pergi puan. Banyak buruk daripada baik kalau dia ada di sini,” Makcik Rohaya mencelah sewaktu menghidangkan kek pisang pada tuan rumah sekeluarga.

Puan Sri Zalia menjeling pada Makcik Rohaya.

“Malangnya dia pergi setelah banyak porak-peranda dia tinggalkan di rumah ni. Tengok saja keadaan Ren dengan Qayyum. Dah berpisah jauh jadinya. Kisah minyak pengasih pun hilang lenyap begitu sahaja padahal dialah onarnya!” tambah Makcik Rohaya dengan berani.

Dia kesal sebenarnya. Kesal kerana banyak masalah kecil yang berlaku dalam rumah tersebut menjadi besar disebabkan oleh Murni.

“Tak baik kak cakap macam tu, tak ada bukti Murni yang jadi dalangnya.”
“Satu hari Puan Sri akan percaya. Tuhan akan tunjuk,” jawab Makcik Rohaya dengan yakin dan pergi. Tuan rumah ditinggal terpinga-pinga.

“Mak rasa Murni pergi sebab merajuk,” kata Puan Sri Zalia lama kemudian.
“Saya pun rasa begitu mama. Dia sudah lama merajuk tapi ditahan-tahan. Kali ni, kami berdua ada di sini pula. Dia terus tak selesa kot!” sampuk Ros Ilyani yang dihujani rasa bersalah.

“Tak selesa mengapa?”
“Dia cemburu tengok saya dengan Ros Ilyani,” sahut pula Rais.
“Kenalah biasa-biasakan diri. Namanya pun bermadu,” ujar Puan Sri Zalia sejenak.

Hendak tergelak pula Rais mendengarnya. Bukan main pandai lagi ibunya mengata Murni padahal dia pernah mengalami nasib serupa juga. Masa kena batang hidungnya sendiri dulu, tatkala mendapat tahu dia bermadu dengan wanita berketurunan Filipina, lama mana ibunya memendam rasa pada ayah.

“Kenapa pula kamu tersengih-sengih ni,” jeling Puan Sri Zalia pada Rais.
“Tak ada apa-apalah mama.” Sengaja Rais tidak berterus-terang takut mengguris hati si ibu.

“Kamu pun satu. Mengada-ngada. Depan Murni sengaja bermesra-mesra dengan Ros. Dengan Murni kamu tak buat macam tu!” Sergah Puan Sri Zalia.

“Saya tak cinta, macam mana saya nak bermesra-mesra.”
“Yang kamu kahwin dengan dia buat apa kalau dah tahu tak cinta?”
“Mama kan tahu sebabnya!”
“Tak ada siapa yang paksa kamu!” tempelak ibunya lagi.
“Dahlah mama, yang lepas tak payahlah mama ungkit-ungkit.”

Puan Sri Zalia mendengus. Panjang jelingannya pada Rais. “Semalam semasa dia cakap kat kamu Ros, ada dia cakap dia nak balik kampung?”

“Tak mama. Dia hanya cakap dia nak bercerai. Lepas tu dia pergi. Saya dengan Ren terpinga-pinga sejenak.”

“Esok paginya dia bagi tahu pada saya pula. Saya terkejut juga. Tapi kalau itu yang dia hendak, saya akan bagilah...” Rais berkata selamba.

“Hish, hish kamu ni Rais. Bukan main lagi bercakap tu. Tak sensitif langsung.”
“Dia yang beriya-iya minta. Bukan saya yang suruh.”
“Kamu ceraikan dia?”
“Belum lagi!”

Pening kepala Puan Sri Zalia memikirkan hal anak-anak. Lepas seorang, seorang buat hal.

“Kisah Ren macam mana pula?”
“Yang tu no comment,” sahut Rais.
“Nampak macam Ren dah tekad dengan keputusan dia,” beritahu Ros Ilyani.
“Macam-macam yang berlaku dalam rumah ni. Cerai-berai macam mainan. Mula-mula Ren nak berpisah kemudian Murni. Apa sudah jadi ni?”
“Mama tak payah fikir. Nanti mama pengsan lagi!” nasihat Rais.

Sunyi seketika.
“Kalaulah Ren tekad nak pergi, aduh...sakit jantung mama. Bila tahun pula dia nak balik sini? Hal dia dengan Qayyum macam mana pula?” Nafas Puan Sri Zalia mulai mengah.

“Dia acah saja mama, saja nak gertak Qayyum kot!” ujar Rais mahu menyedapkan hati ibunya.

Puan Sri Zalia diam sahaja.
“Cuti Ren sampai bila mama?”
“Sampai hujung tahunlah. Habis cuti hujung tahun nanti, kalau ikut perancangannya, terus terbang ke Sabah.”

“Qayyum tahu?”
“Nak tahu macam mana? Bercakap pun mama tengok jarang-jarang.”
“Qayyum balik ke sini bila?”
“Bulan Oktober.”

“Barangkali masa tu Ren dah okey kot!”
“Siang malam mama berdoa!”
“Nanti ayah balik, Rais bincang dengan ayah lagi sekali.”

Lega sikit mendengar kata-kata Rais. Jauh di sudut hati, Puan Sri sangat-sangat berharap agar hubungan Rania dan Ummar Qayyum kembali seperti dahulu. Masih adakah cinta antara mereka? Mudah-mudahan awan mendung yang melintasi tasik cinta mereka akan segera berlalu!

Murni leka bermain-main dengan Fahmi. Nenek Ninda berlenggang datang dari arah dapur sambil menatang minuman. Satu jag air sirap bercampur air batu nampak menggiurkan sekali. Sepanjang perjalanan tadi, setitis air pun tidak masuk ke kerongkong Murni. Dia hilang haus dan penat. Dia hanya mahu segera sampai di rumah Nenek Ninda. Dia mahu berjumpa dengan nenek Ninda dan mengadu macam-macam. Kali ini biar Nenek Ninda tahu apa yang ditanggung selama ini.
“Minum dulu Murni,” arahnya sambil duduk di sebelah Murni.

Diperhatikan Murni yang menogok sirap dengan gelojoh sekali. Kasihan budak ini, balik kampung naik bas bersama anak kecil. Nasib baik tak ada apa-apa yang tidak diingini berlaku sepanjang perjalanan! Sampai hati si Zalia membiarkan Murni balik sendirian. Tergamak sungguh dia! Inilah kata orang sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi.

“Rais ada kat rumah?” tanya Nenek Ninda tiba-tiba. Murni angguk.
“Dia pun biarkan saja Murni balik sendiri? Murni diam.
“Sampai hati tengok Murni dengan Fahmi naik bas? Ni anak siapa ni?”

Nenek Ninda angkat Fahmi yang sedang bergolek-golek di tilam. Berderau darah Murni sejenak. Hingga saat itu, Nenek Ninda tidak pernah tahu bahawa Fahmi bukan anak Rais.

“Alah...alah....cian cicit nenek....”
“Bini barunya pun adalah?”
Murni angguk lagi.

“Mereka duduk di mana sebelum ni?”
Murni angkat bahu.
“Murni dengan Rais macam mana?”

Keluhan Murni kedengaran. “Rais tak pernah sayangkan Murni,” katanya dengan yakin.
Dahi Nenek Ninda berkerut.
“Kalau tak sayang, kenapa dia kahwin dengan Murni?

Murni tidak menjawab.
“Kena paksa ke?” tanya Nenek Ninda lagi.

Murni tetap membisu.
“Apa yang Murni rahsiakan daripada nenek ni?” tanya Nenek Ninda tidak semena-mena. “Dia mendera kamu?”

Murni berfikir sejenak. Rais mendera jiwa ragaku. Putih mata Murni menatap mata tua Nenek Ninda.

“Apa kamu bercadang nak buat sekarang Murni?”
“Nenek duduk di sini sampai bila?” soal Murni balik.
“Entahlah. Tengoklah bila Bakhtiar sekeluarga balik dari Amerika.”
“Kalau Murni kata Murni nak duduk di sini dan temankan nenek, nenek nak balik duduk di kampung semula tak?”

Terkejut Nenek Ninda mendengar kata-kata Murni.
“Kan Murni ada suami.”
“Namanya ada suami tapi macam tak ada.”

“Kenapa dengan rumah tangga Murni? Murni tak bahagia?”
“Entahlah. Macam inilah. Macam yang nenek tengok. Bahagia ke Murni kalau Murni balik seorang ke sini?”
“Kamu tak bahagia?”

“Entahlah tapi Murni lebih bahagia duduk di sini daripada sana. Agaknya mereka pun gembira Murni tiada di sana. Seronoklah Rais dapat berkepit dengan buah hati pengarang jantung dia tanpa Murni di sana!”
“Murni marah?”
“Kalau dia bahagia, suka hati dialah nenek.”

Nenek Ninda hilang kata-kata. Sunyi lagi. Nenek Ninda tengok pelepah daun kelapa yang bergoyang-goyang disapa angin dari desa. Hatinya tertanya-tanya tentang situasi Murni.

“Sebenarnya...” kata Murni teragak-agak.

Dahi Nenek Ninda berkerut. Dia menunggu ungkapan Murni yang seterusnya. Melihat air muka Nenek Ninda yang tertanya-tanya, Murni menyambung ayatnya yang tergendala tadi.

“Sebenarnya, Murni dah minta cerai dengan Abang Rais,” kata Murni selamba.
“Cerai? Kenapa?” Terkejut orang tua itu mendengarnya.
“Sebab Murni memang tak cintakan dia. Kami sama-sama tak saling cinta.”
“Tak cinta kenapa kahwin?” tempelak Nenek Ninda.

Pelik pula melihat tingkah laku Murni kali ini. Tiada kelihatan bunga-bunga kesedihan sewaktu dia bercerita tentang rumah tangganya yang berantakan itu.

“Sebab Abang Qayyum pun dah kahwin dengan Rania.”
“Apa kena mengena Qayyum kahwin dengan Ren?” Nenek Ninda berasa aneh. Debaran hati Nenek Ninda kian menjadi-jadi.
“Murni patah hati,” sahut Murni perlahan. Air mukanya hiba amat.

“Sebab itulah Murni kahwin dengan Rais?” Selongkar Nenek Ninda lagi.
“Ya. Tapi Murni tak pernah cintakan Rais. Murni hanya cinta seorang saja dalam hidup Murni.”

Nenek Ninda pandang Murni dengan perasaan yang sukar dimengerti.

“Siapa?” Dalam ragu-ragu Nenek Ninda bertanya. Jauh di sudut hati dia sangat berharap agar jawapan yang bakal diberikan Murni bukan apa yang sedang berlegar di fikirannya.

“Abang Qayyum.”
Nenek Ninda terdiam terus. Aku dah agak! Katanya sendiri. Tidak semena-mena dia berasa takut dan gerun. Berdegup jantung Nenek Ninda seketika. Begitu dalamkah rasa cinta Murni pada Qayyum?

“Qayyum kan dah kahwin.” Nenek Ninda cuba menyedarkan Murni.

“Tapi sekarang dah berpisah pun, Rania pun dah nak berpindah ke Sabah. Eloklah tu seorang di Sweden, seorang di Sabah.”

Rania hendak ke Sabah? Dia tak beritahu pun! Nenek Ninda bermonolog sendiri.

“Nenek pun tak tahu kan? Rania dah tekad nak pindah ke Sabah. Makin jauhlah mereka dipisahkan. Semua yang berlaku dalam rumah tu Murni tahu,” kata Murni bangga sekali.

“Er, berpisah tak bermakna bercerai.”

“Nanti bercerailah tu! Nenek tengok saja,” kata Murni girang.

Apa kena dengan Murni ini? Mendoakan yang buruk-buruk! Dada Nenek Ninda makin kuat denyutannya.

http://www.hmetro.com.my/articles/CikguRania2_Siri44__Adabuayadisungaibergelora/Article/

0 comments:

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??