Wednesday, August 6, 2014

Cheritera raya. ..


Kami balik Raub sehari sebelum raya...
Ahad jam 2 pagi kitorang sampai...
Pukul 1 pagi masih jammed di Bentong...
Dari Bentong ke Raub...walaupun lancar tapi macam semut merah le
...
Tiba di persimpangan lipis - cheroh...
baru betul betul lancar...
Maknanya ramai yang menuju ke lipis atau terus ke kelantan la maknanya...

Sampai rumah...turun barang...
Kemas tempat nak port...
Anak semua dah pengsan...
Koi makan terus...
Lapar weh...
Mak kejut sahur kul 5 tak larat bangun...
Lagipun dah makan kul 3 tu...

Macam biasa...
Keadaan sehari sebelum puasa...
Preparation lauk pauk esok dan lemang....
Abah pun beli santan kilo je utk lemang dan rendang...
Padahal kelapa ada tergolek golek je koi nengok. ...
Mood raya mak dengan abah sedikit berbeza...
Kerana ni kali pertama beraya tanpa arwah abang koi...

Setiap tahun...
Abah koi tak pernah tak buat dodol...
Tak lengkap raya tanpa sedekah dodol kepada jiran2 dan tetamu yang bertandang..
Tapi raya kali ni...
Takde dodol...
Bukan sebab takde orang nak tolong kacau...
Koi masih ada adik dan abang yang lain...
Bapak sedara koi pun tanya juga...
Kalau kalau nak ngacau dodol..
Dia boleh tolong...
Tapi...setiap tahun arwah abang tu yang paling semangat...
Dari mesin kelapa sampai sental kawah dia yang settle...
Abah kata tak sanggup...
Rasa terbayang bayang di hujung mata ni kelibatnya mengacau dodol....

Kakak koi balik sebelum waktu berbuka puasa...
Abang sulung koi balik tengah malam raya tu...
Pagi raya...lepas solat raya...
Sarapan...kitorang semua gi kubur...
Selalu pergi kubur arwah atok je...
Kali ni bertambah pusara yang nak diziarahi. ..
Tahun 1996...
Kubur arwah atok koi berada di barisan depan sekali...
Tahun 2014...
Kubur arwah atok dah ke tengah jadinya...
Dah semakin bertambah ahlinya
..

Masa kami sampai....
Keluarga pelakon Noorkhiriah baru sahaja selesai menziarahi pusara ayahnya...
Sempat la salam salam dengan kawan koi...
Nama je jiran...
Pintu dapur bertembung
..tapi lamanya la tak jumpa

Sampai di pusara arwah abang koi...
Abah koi baca surah Fatihah terus..
Belum habis surah...
Abah dah teresak esak...
Abah koi mmg mpunyai raut wajah yang garang...
Tegas...
Tapi...hati tisu juga dalam bab bab kehilangan anak tersayang...

Mak kata...abah jarang sekali miss menziarahi pusara arwah..
Hanya jika ada hal yang tak dapat dielakkan...
Barula ter'missed'...
Kalau tak...memang setiap petang abah akan duduk di depan kubur arwah...
Seksanya menanggung rindu pada orang yang telah tiada...

Al Fatihah buatmu Allahyarham Amran Khalil...semoga Allah mencucuri rahmat buatmu.

Lepas pulang dari menziarahi kubur..
Kami pun pergi beraya ke rumah saudara mara...
Tak banyak rumah pun pergi..
Pergi kejap kejap je..
Sebab setiap rumah yang pergi tu..
Dipenuhi tetamu...
So takat duduk minum salam ajelah..

Balik rumah...
Mandi..semayang...masing masing terbongkang tido...
Anak anak Kakak dan abang...
Meneruskan misi kutipan duit raya. .
Anak koi nak ikut abang dan kakak sepupunya beraya...
Tapi ayahnya tak bagi la pulak...
Kecik lagi katanya...kesiannn

Tahun depan raya segamat pula..
Gambar raya ada dlam kamera..
Laptop pula rosak..
So...takde la gambar raya nak dikongsikan di sini...

3 comments:

mama ka0ri said... [Reply]

sedihnya baca part yang ayah awak nangis kat pusara tu..mesti sayang sgt kat arwah kan..

moga arwah bersama mereka yang beriman..

selamat hari raya!! jgn lupa nanti upload gamba raya..

LydSunshine said... [Reply]

koi pun balik ari sabtu, sampai umah mentua kul 2 pagi ahad tu. jem parok.

sedih plok bila koi terbayang kerinduan aboh aok terhadap anak dia.

nita said... [Reply]

koi pulok balik mentakab malam raya..tak jam sangat sebab dah nak pagi baru balik...

sedih baca bab abah azian.. moga roh abang azian dicucuri rahmat..

selamat hari raya azian, maaf zahir dan batin.. ^_^

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??