Thursday, September 17, 2015

i love gold

Perkongsian dr wall DrMohamad Faiz Maarof

Bismillah 17/9/15 -

Hari ni masuk gaji untuk penjawat awam. Biasanya 20hb tapi diawalkan memandangkan minggu depan Raya Haji jadi dapat melakukan persediaan awal

 Biasanya gaji masuk je terus bayar komitmen2 bulanan - hutang / belanja bulan2 / sedekah / dll tapi jangan lupa peruntukkan sedikit untuk simpanan.

 Syor dari AKPK Bank Negara - peruntukkan 5-10% daripada penghasilan bulanan untuk simpanan. Simpanan ada bermacam2: kecemasan / komitmen tahunan / pelaburan dll.

 Simpanan untuk pelaburan: ASB / KWSP / Tabung Haji / unit trust / emas dll. Masing2 ada kebaikan dan kekurangan tetapi tujuannya sama iaitu untuk menggandakan wang.

Kepada kumpulan2 tertentu yang menyokong jenis2 pelaburan yang berlainan ini jangan terlalu taksub tp berhujahlah secara berhemah dan berlandaskan fakta

 Saya syorkan anda semua untuk menabung EMAS FIZIKAL. Kelebihan utama emas berbanding pelaburan2 lain: emas kalis inflasi dan kuasa membeli masih dikekalkan. 1400 tahun dahulu harga kambing adalah 1 dinar. Sekarang pun 1 dinar dan masa akan datang pun dijangkakan masih 1 dinar Pelaburan lain: cth selepas 30 tahun akan ada RM 1 juta..RM 1 juta sekarang boleh beli rumah banglo tapi adakah RM1 juta pada 30 tahun akan datang boleh beli rumah banglo yang sama juga? Mungkin memerlukan RM 2 juta atau lebih

 Ayuh mulakan simpanan emas anda dengan 1g 1 bulan 1 keluarga A




Tuesday, September 8, 2015

Resepi oh resepi

Hmmm....
Sebenarnya...
Kadang tu tak tahu nak bekalkan apa kat anak anak ni...
Sbb picky eaters tahap 5 bintang rasanya ni...
Roti tu...kalau sapu dgn coklat spread atau goreng dgn telur je dia makan...
Kalau sapu kaya ke.. sapu butter ke...planta ke...takde makannya...
Penat fikir nak bagi makan apa...
Kadang tu...
Mil ada juga cakap...
"Ko tak ajar anak makan...tu yang susah"
Koi dah ajar...
Kadang tu bila koi paksa...
Sampai termuntah muntah...
Menangis jangan cerita la....mmg dah sah la kann...
So...kadang tu...idea idea sangat la diperlukan...
Sampai tahap...
Helthy turun no 2...yg penting perut berisi. 

Wednesday, September 2, 2015

Payah tu...

Kebanyakan yang nampak...
Suami main candy crush...
Anak hulur plastik jajan minta dibukakan...
Tak alih pandangan pun dari handphone...
'Buu....ambik anak ni...'
Anak nak susu...
Bini tengah mandi...
Bapaknya...
'jap jap tunggu ibu...ibu tgh mandi...'
Anak tak paham...hulur lagi botol...
Bapak baran...baling botol kat dinding...
Bapak tido dr pagi sampai tengahari...
Bini tunggang terbalik kemas rumah masak segala...
Anak nak susu...
'Buuuuu....anak minta susu ni...
Nak rehat sikit pun payah...'
Heh...patutla idup ko asik susah je..
Jarang2 duit cukup...
Bulan lom habis...gaji dah ambik advance yang bulan depan...
Sebab ko tak pernah senangkan isteri...
Isteri...
Walaupun dia tak cakap dia penat...
Dalam hati...dia tetap harap suami dapat bantu mana yg patut...
Lebih2 lagi kalau sama2 bekerja...
Patut la tak pernah senang...
Sbb selalu sangat baran dengan anak2...
Lupa ke ...tak tahu ke...
Anak isteri tu pembawa rezeki...
Mohon terasa...

Post Terhangat