Thursday, October 5, 2017

Kuih Bakar Keledek Purple

Kelmarin adik koi balik dari kampung halaman kami kat Raub tercinta...
So ayahbonda menitipkan keledek ungu...
Tak tau nak buat apa sbb keledeknya kurus tinggi belaka macam koi masa muda...hahaha
Tak sesuai nak goreng...

Keledek ungu yang kurus tinggi ala ala model gituu
Koi berhasrat nak buat kuih bakar...atau bingka dalam nama komersialnya....pastu Google la....jumpa la blog Rahel ni http://rahelblog-rahel.blogspot.my/2012/05/bingka-keledek-ungu.html?m=1
Resepi ambik dr sana ye...


Lepas pilih yang comel comel barang 5 ketul ko kupas kulit dan rebus. Resepi asal kata kukus...
Derhaka kat resepi sungguh la...
Dinasihatkan jangan la derhaka...
Kerana khasiatnya dan warnanya luntur tatkala perebusan terjadi...huhuhu...

Gambor terbalik..tak reti lak nak betulkan

Dalam resepi..minta sediakan dulang pembakar yang dilengser marjerin...
Sekali buka peti....marjerin kan hari tu dah kena lesir...sbb dah lama tak pakai...
Maka takde marjerin mahupun mentega.
Kertas minyak pun dah lama habis....
Aluminium foil pun boleh lah bingka oiii...


Toskan air rebusan keledek. Kalau korang kukus tadikan takde proses ni....haaa...derhaka lah lagi...
 Blenderkan aje semua bahan bahan. Gula..santan...keledek...esen ros...telur..
Lepas dah sebati...baru masukkan tepung....
Kacau hingga rata dan tidak berketul ketul.
Lepas tu boleh lah masukkan dalam dulang pembakar. Katanya saiz 7 inci...koi lupa lak nak ukur dulang koi ni berapa inci...
Sebat aje lah...
Dalam 7 ke lapan inci kot ni...

Koi suka pulak pakai whisk ni....nak buat lempeng pun pakai mende alah ni...hihi...


Ok...dah jadi dahhhh...
Kuih bakar keledek purple koi..
Bahagian atasnya koi letak api lama sikit...
Kekonon nak bagi garing...
Tp malangnya....
Tak garing pun....
Hangit dan liat....hahaha
Rasa dia ok je sebenarnya...
Lembut dan manis...
Tp tak berapa gebu la..

Kesimpulannya...
Kalau tak berapa nak expert...
Tak payahla nak durhaka kepada resepi yang dikeluarkan oleh pakar pakar resepi...
Ni ada lagi baki keledek ni...
Entahla nak buat apa pulak...
Nnt google dulu...
Ok..byee...

Wassalam



0 comments:

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??