Sunday, December 2, 2018

Gegata la pulakk...

Beberapa hari lepas bersunat...anak No 2 Mama Yan ni demam.
Okaylah..mungkin dia sedang melawan kesakitan.
Biasalah..anak anak bandar memang tak tahan sakit.
Mamanya ni bagila paracetemol aje...Lepas demam dah baik sikit, batuk pulak...
bagi ubat batuk sikit. 

Esoknya pagi masa dia lepas mandi..nampak badan dia merah merah sikit...
"Badan Dik Mok gatal ke? Merah-merah ni?"
Dia kata gatal sikit-sikit je..
Mama Yan biarkan aje...
Tenghari sikit..
Dah menangis terlompat lompat tak tahan gatal sangat...
tengok2...dah naik satu badan dah gegatanya..
Terus bawa klinik.
Aisehhh...
Alahan apa pulak ni...
masa dia umur setahun lebih dulu pernah juga kena macam ni...

Lepas makan ubat dari klinik...gegatanya pun surut.
alahai Mok..
Banyak dugaan ye cuti sekolah kali ni...
Takpe..tu semua proses nak membesar.
Kena banyak bersabar ye nakk...



benda pertama yang dia nak buat lepas baik dari luka bersunat adalah...
Ngeteh kat kedai mamak minum Milo makan roti telur.

ada setengah tempat panggil gegata...ada setengahnya panggil kelopak garam...
tapi doktor sebut alahan je...
Mujur kena RM38 je...
biasa klinik penawar ni kalau tak RM70...
tak sah...hahahah

Hari ni masih ada merah-merah sikit kat badan...tapi dah tak bagi makan ubat dah sebab dia kata tak gatal. Kalau antibiotik tu, gigih jugalah habiskan. Tapi doktot kata ubat tahan gatal, biarlah dia sendiri yang menahan kegatalan itu.





2 comments:

  1. Siannyaaa. Dah la tgh dlm pantang (sunat). Btw, tu simptom2 nak bertambah kacak la tu. Haha..

    ReplyDelete

terima kasih la weiii...

Post Terhangat