Saturday, December 11, 2010

kedekut @ tangkai jering @ lokek @ taik idung masin

Pernah tak korang terfikir kenapa orang kedekut tu digelar tangkai jering?? Haa...kalau nak tahu sebenornya koi pun tak tau...tapi masa balik segamat ari tu...ada la pokok dah mati kat belakang rumah mak metua koi tu..mak metua koi suruh tebang pokok tu..takut tumbang. Pokok tudaunnyer dah togel..tapi ade lagi buahnyer melekat kat dahan pokok tu...koi tanyer la pokok mende nyer tu kan...sbb pokok tu tinggi...koi tak berapa nampak pulak buah apa bende nyer...

“Aii...dah 5 tahun kawen.., takkan tak perasan pokok apa tu...masa kite baru kawen dulu kan pernah kait buahnyer...tak ingat?”

Koi pun cuba nak ingat-ingat balik...yang koi ingat kait buah sukun adelah..tapi pokok sukun koi kenal...

“pokok jering la...”

gambar hiasan: gambar buah jering yang masih berada di atas pokok. gambar dicilok dari myussop.blogspot.com. kalau nak tahu lebih lanjut pasal jering silakan ke blog beliau.


Ooo...pokok jering....tapi koi memang tak penah kait buah jering,sah dia kait dengan makwe lama dia tu..pastu cakap kait dengan koi....

Pastu koi tanye la...pokok ni dah mati...daun dah habis luruh..tapi apsal buah dia tak gugur pun? Haa....jawapannyer...tangkai jering memang liat yang amat sangat. Payah nak gugur. Kalau takat nak kait gitu gitu tu...memang takkan dapatnyer...sebab tu orang kedekut dipanggil ‘tangkai jering’. Tak kira la apa jadi..dia takkan melepaskan barang dia...

Korang pernah jumpa orang kedekut...? kadang-kadang orang kedekut yang amat kedekut ni sampai satu tahap jadik kurang asam pulak...pernah la koi datang nak beraya kat umah orang tu...orang tu ade sangkut paut dengan belah suami koi. Memang koi tau dia agak kedekut tapi tak sangka la pulak dia punyer paras kedekut tu berada di paras paling maksima. Memang koi datang dalam seminggu lepas raya pertama...tapi masih dalam mood raya lagi kat kampung2. marhaban pun tengah running lagi. Boleh pulak dia tak ajak pun koi masuk...kalau tak ajak masuk sbb segan umah bersepah oklah...tapi pon tak hidang air kat luar...bawak keluar balang serdak kuih raya pun tak jugak..sembang kat luar rumah ajelahh...kering tekak wehh...

Blah daripada rumah dia..suami koi pon cakap...”haaa..tulah..orang cakap takyah raye rumah dia nak raye gakk...kan dah dapat....”
“ishh..saya beraya ikhlas...bukan nak makan sangat pun...”
Memang bukan nak makan sangat pun...tapi macam takde adab pulak. Dan yang pasti...itu yang pertama dan terakhir la koi beraya rumah dia. Hii..tak kuasa koi...

Dia juga tak pernah mempelawa sedara mara, ipar duai, adik badik mahupun sahabat handai datang ke rumah. Malahan mak metua dia datang rumah pun tak dipelawa makan sekali walaupun dia dan anak anak tengah mengadap nasik. Si suami pun menyuruh isterinya mengambil pinggan tambahan dan pelawa maknyer makan sekali. Tapi si isteri yang kedekut ini buat-buat tak dengar yang suami suruh ambik pinggan lagi satu. Tak cukup dengan tu...lauk yang ade dalam mangkuk tu cepat cepat dicedok dalam pinggan dia. Mak metua dia geleng kepala je...ni luahan seorang yang bergelar ibu mertua...koi tumpang dengar jer. Makcik tu kata..”aku ni bukan lapar sangat, aku tak ingin pun makan rumah dia...tapi sepanjang jadik menantu aku..tak pernah sekali pun dia sebut..MAKAN MAK...!”

Kedekut yang lain lain tu jangan ceritalah...anak2 dia cerita..pergi sekolah tak pernah bawak duit belanja..tiap2 hari bawak bekal. Padahal diorang bukannya susah sangat pun...jangan harap dapat beli atau makan makanan ringan @ jajan @ junkfood ke....fast food? Lagilah jangan harap!

Bukan nak galakkan budak budak makan makanan ringan tapi kan kesiannn...kawan kawan yang lain membeli..dia tengok ajer.

Memang banyak lah kisah kekedekutan makcik yang sorang ni...satu kampung pun tau kisah kedekut dia ni. Apa taknyer..tiap kali ada kenduri yasin, beg plastik dialah yang paling berat sekali. Kalau kenduri yang besar sikit...lagi besar la hasil pungutannya... cukup makan dari malam sampai pagi esok untuk satu keluarga.

Koi pun kedekut jugak..tapi takla melampau lampau...sikit sikit tu kena la jugak...terlalu murah hati nanti orang ambil kesempatan pula. Apapun koi harap makcik tu janganlah kedekut sangat sampai melukakan hati ibu dan bapa mertua. Mak mertua dia nak mintak anak lelakinya tu hantar pegi mana mana jadi segan... kadang kadang koi rasa macam nak sound jer makcik tu...tapi siapalah koi ni nak memandai mandai...takde kena mengena pun dengan koi...

Kalau nak cerita kisah kedekut makcik ni memang tak terkiralah. Kadang kadang macam kelakar pun ada. Pernah sekali tu dia mintak koi belikan anak dia laptop, suruh pakai kredit kad laki koi...pastu nak bayar sebulan 50 ringgit??logik ke tak logik??koi ni nak ketawa kat depan depan tu jugak rasanyer...buat lawak agaknye makcik sorang ni...manalah kitorang ni ada kad kredit...kalau ade pun...takkanlah bayar 50 ringgit sebulan. Kiokla kitorg tanggung interest kad kredit tu..ish..ish..ish...

Kisah orang kedekut ni sampai boleh jadik drama..jadik filem..sebab kadang kadang apa yang orang kedekut ni buat macam tak masuk kat akal fikiran kita yang biasa2 ni.... suami koi kata koi ni kedekut...tapi murah hati...aik camne tu...susah nak hurai...

Cuma yang sebenarnye..koi tak suka kangsi kongsi...kalau tengah makan kerepek la contoh...koi tak suka kongsi kongsi 1 peket kerepek tu dengan orang lain...koi akan belikan 2 ke 3 peket lagi...1 untuk koi...selebihnye...sape nak makanlahh...tapi yang kat tangan koi jangan usik. Pernah dengar tak orang kedekut sampai makan megi kat dalam loker asrama...haha....kalau ade masa lain kali koi cerita...

wassalam

6 comments:

Solihin Zubir said... [Reply]

nak kedekut, biarlah kena pada tempatnya kan..
jgn jd cam haji bakhil.. hehe..

Cik SHiNJU said... [Reply]

Salam..

Kantoi anak mok mertua aok ter yek..
Kait jering ngn sape la gamoknye dulu2 tu? :P

Koi ni nak kata kedekut sgt tak juge,tp kalau org nk minjam duit koi mmg berat sket...kalau mende lain ter xpe lg kot...Bkn pe,duit ni boleh buat org bergaduh..

diana said... [Reply]

tu dasyat punye kedekut tu..
ada jugak kawan suami yang kedekut..
dalam entry akak tajuk sup tulang dulu..tu kawan suami yang paling kedekut.sampaikan mak ayah dia pun dia liat nak hulur2 duit.padahal duit banyak.kereta tak mau beli.rumah tak mau beli.sewa rumah flat je.beli laptop nak online pi kat kedai mamak yang ada wifi.sebab tak nak langgan broadband.heheh..

Cik Tom said... [Reply]

dahsyat giler!!cik tom xsuka org yg kedekut...

Cik Su said... [Reply]

first time tengok pokok jering nie.. hahaha

wan nurul hezrina abd halim said... [Reply]

ooo patutlah orang dok pangil si kedekut takai jering rupanya buah dia payah nak tanggal dr tangkai..padanlah pun

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??