Thursday, September 19, 2019

Bawa Mak Shoping

Semalam petang Mama Yan bawa mak keluar shopping kejap.
Memang tengah sibuk sekarang ni...
Selit selit masa sikitlah...

Mama Yan dah lama sangat berhajat nak bawa mak pergi beli sandal kat Medifeet kat baris Jakel BBU tu...
So semalam berkobar kobar nak bawa mak ke sana...

Mula mula bawa mak pergi Angsana...
Carikan jajan untuk bawa balik Raub.
Buat buah tangan untuk abah,
Takkan balik lenggang kangkung aje...

Lepas pergi Angsana,
Pergi la kat UDA Business Centre tu...
Pergi kedai Medifeet,
Tengah rehat pulak...
Rehat dari pukul 2 sampai 3 petang...
Oklah...
Pergi Ariani dulu...
Tengok tengok tudung...
Mama Yan pun first time masuk Galeri Ariani...
Hihihi...
Satu satunya tudung Ariani yang ada...
Kawan yang hadiahkan.

Gambar kenangan mak kat dalam Ariani...
Suruh mak pilih...
Tapi mak asyik melingas tengok harga sampai taknak pilih apa apa...
Mama Yan la yang pilihkan...
Mama Yan sambau juga untuk mak mertua...

Satu beg untuk mak Pahang,
Satu beg untuk mak Johor,
Sekali sekala shopping untuk wali keramat...
Kalau Mama Yan...
Pasar malam pun jadi.. hihihi

Masa nak bayar tu...
Sempat la Mama Yan buat kad ahli Ariani...
Hahaha..
Entah bila nak gunakan lagi...

Keluar dari Ariani,
Sambung gi Jakel...
Kekonon cari kain langsir...
Tapi takde yg menarik hati...
Sebab tak banyak pilihan..
Banyak kain lycra dan kain lerang besar...

Keluar dari Ariani..
Ada sebiji kereta tu minta pnjam bateri kereta untuk jumper sbb bateri kereta dia kong...
Lepas tu..
Dia bagi 20 ringgit...
Puas mama yan tolak...
Yelah...bukan luak pun bateri kereta mama yan ni...
Dia bagi juga...siap cakap..
Untuk mak...
Ok..mengalah la...
Rezeki mak takkan kita nak tolak kann

Yang ni pulak lepas hantar mak ke Aeon Taman Universiti...
Adik cuti hari ni...
Dia pun nak bawa mak jalan jalan juga...

Tumpang ambil gambar depan Poh Kong...
Nak belikan...
Belum ada bajet Poh Kong lagi...
Hihihi...

Mak tak boleh lama lama kat JB..
Sbb abah pun tak sihat...
Lepas ni...entah bila lagi mak datang rumah Mama Yan...
Semoga mak dan abah kuat dan sihat untuk datang JB lagi lepas ni...aaminn


MY Healthy Journey: 2

Tajuk kemain poyo lagi kan..
Healthy sangatlah kononnya ni...
Tapi takpelah..
Kalau tak dapat slim macam zaman awal 20-an pun takpe...
Yang penting dapat stabilkan tekanan darah,
Kurangkan kolestrol dalam darah,
stabilkan bacaan gula dalam darah juga...

Sajalah nak share makan tengahari hari tu...
resepi ala ala 'Korean Street Toast' gitu...

Ni Mama Yan hiris halus kobis, kacang botol, capsicum, dan cili merah..
semuanya sikit sikit je...
dan apa yang ada dalam peti ais aje...

lepas tu,
Pecahkan telur, kacau kacau dalam sayuran kita tadi..
taruk garam sikit...
kalau nak letak pepper ke..origano ke...lada sulah ke...boleh la letak sekali..
Tapi rumah MY ada garam dgn gula je..
hehehe

Lepas tu...
goreng dalam kuali...
Mama Yan pakai non stick pan...
Tapi still taruk minyak..
sebab tak biasa makan takde minyak...hahaha
tapi taruk pada kadar yang minima la...
Mama Yan sapu minyak masak atas kuali tu guna berus silikon je,
Lepas tu..
Gorengkan la secukup selera...

Tengok kat google..
Orang Korea makan dengan roti..
Tapi ni MY makan dengan nasi..
Nasi 3/4 cawan + telur dadar sayur..
Ok dah ni rasanya untuk sukatan suku suku separuh...
hahaha...
Sila jangan tiru..
sebab rasanya sedap oiii...
Rasa macam nak tambah nasik...kihkihkih...

Wednesday, September 18, 2019

Gulai Telur Itik

Mama Yan memang suka gulai lemak telur itik...
Tapi jarang la masak kat rumah sebab kak ipar tak makan telur itik...
Mama Yan pun tak terer masak gulai telur itik ni...

So,
Semalam nampak lauk gulai telur itik kat kedai makan..
Laju laju cedok masuk pinggan...
Sekali masa makan...
Alamak...
Telur merahnya masih cair...
Huhu...
Potong mood Mama Yan nak makan...
Kalau telur ayam, setengah masak,
Mama Yan ok je...
Sedap je..
Tapi kalau telur itik...
Hmmm....
Macam kurang pergi la pula kalau dia separuh masak...hehehe



Kesimpulan dia...
Nak sedap...belajar masak sendiri...




Wordles Wednesday : My Screen

Screen handphone Mama Yan..
Kosong..

Tuesday, September 17, 2019

Menge'tut' pokok

Insyaallah...jika tiada aral..
Next year nak masuk rumah baru..
Jadi pokok mangga dan pokok jambu ni...
Takkan nak dibawa sama kan...
Dah sebulan dah Mama Yan berangan angan nak tut pokok ni...
Nanti nak tanam kat laman rumah baru...
Alhamdulillah...
Semalam cuti...
Mama Yan pun jalan kan operasi tut pokok jambu dan pokok mangga...

Mama Yan memang takde pengalaman langsung...
Suami pun sama...
Tapi masa Mama Yan kecik kecik dulu..
Memang selalu jadi pemerhati abah buat kerja...
Segala memori tu...
Mama Yan simpan dalam hard disc Mama Yan..
Semalam,
MY pun cuba la apply kan...

Kupas kulit luar pokok tu...
Lepas tu...
Kepal kepal tanah dengan air...
Lepas tu..
Salut kat batang pokok yang kita dah kupas kulitnya tadi...
Lepas tu...
Bungkus dengan plastik...
Lepas tu,
Keluar akar...
Lepas dah keluar akar...
Boleh la potong bahagian bawah pokok tu,
Dan pindah ke tempat lain,
Pindah slow slow, jangan leraikan akar dengan tanah tut...
Masukkan semuanya sekali....
Gitulahhh...
Memori yang ada tersimpan dalam kepala MY ni...

Mama Yan buat satu...
Suami buat satu..
Takde gambar la pulak...
Semalam battery weak...

Tak tahulah pemilihan batang pokok tu memenuhi kriteria atau tidak. Almaklumlah..kami berdua ni orang teknikal

Harap harap menjadilah anak tut pokok mangga dan jambu ni...
Sebabnya...
Sayang betul pokok kat pokok mangga ni...
Buahnya memang sedap..
Tak bersabut...
Halus mulus gituuu...
Jambu batu tu pulak, kalau dah mengkal,
Manis madu oii...

Benih jenis apa entahla...
Mama Yan pindah masuk rumah ni...
Dua pokok ni dah ada...
Jiran2 cakap,
Masa owner lama dulu,
Pokok tu tak pernah berbuah pun...
"U orang banyak ong la..."
Jiran melayu pulak cakap...
"Murah rezeki Yan..
Lepas masuk je, pokok mangga ni berbunga dan berbuah.."
Alhamdulillah...

Semoga Allah terus beri kami rezeki memiliki buah buah yang sedap dan disukai ramai ni...
Aminn


Klik! Klik!

Post Terhangat