Monday, March 18, 2019

Labuku gebu

Semalam elok elok masa nak keluar rumah pergi opis...
Van poslaju berhenti
Puan azian ke?
Ada bungkusan ye

Tengok kat kotak nama abah Mama Yan..
Apa la agaknya ni...
Boleh tahan berat.
Rupanya...
Jeng..jeng..jengggg....
Labuuuuu...
Besau kemain.

Puasla Mama Yan meng'google' resepi berasaskan labu nanti.
Maklumla,
Tak reti masak.
Buahnya jadi lonjong macam tu sebab buah labu ni memanjat,
Bukan menjalar.
Buahnya tergantung gantung
Tp rasa buah tu...
Tak tau la camana kan..
Nanti kalau dah berjaya masak...
Mama Yan hapdet la kat blog ni.

Terima kasih mak abah...
Walaupun jauh..
Tetap susah payah kirimkan..







4kg lebih engko...


Thursday, March 14, 2019

Buku Teks Pinjaman... Haruskah begini?


Ni buku teks yang anak Mama Yan dapat masa darjah 1 dulu..
teruk sungguh!
dengan ada beberapa pages depan koyak...

Tapi anak-anak gembira dan teruja je dapat buku walau apapun rupanya
Mak-mak ni biasalah...
emo sikit
mengucap panjang pakej istighfar sekali tengok anak bawa balik buku dah macam kena gigit tikus
ke memang ada tikus dalam beg sekolahnya..?

Ibu bapa pun main peranan untuk jaga buku sekolah anak-anak
Sama sama la jaga
kalau takde Skim Pinjaman Buku Teks ni...
tentulah banyak duit kita nak kena keluar beli buku teks kan..
So, bila kerajaan bagi buku teks kepada semua pelajar
Ibu bapa la orang yang paling kena bersyukur banyak-banyak
tinggal nak jaga je
takkan itupun tak boleh?
Plastik pembalut mahal?
Balut dengan kertas surat kabar atau majalah sudah
sebulan sekali tukar sampul baru...
hehehe



Taraaa....
Dah diberi baju baru guna fail lama.
tampal kad manila buat kulit baru,
lepas tu balut dengan plastik

Sebenarnya ni gambar lama gila
jumpa dalam facebook Mama Yan
Sekarang anak Mama Yan yang dapat buku ni dah darjah 5 dah pun.
Tak tahu la buku ni masih circulate atau dah dilupuskan
Mama Yan memang akan balut buku anak-anak guna plastik
balut pun cara tradisional
bukan pakai plastik cover yang selit selit tu.
Agak cerewet di situ ya...
hehehe
Yela kan..
buku teks ni bukan anak kita aje nak pakai..
anak anak orang lain pun nanti nak pakai juga
jadi,
biarlah semua orang dapat pakai buku yang masih baik keadaannya.
Kalau kita tak suka dapat buku rosak,
orang lain pun tak suka juga dapat buku rosak..
berkorban la sikit masa untuk sampul buku anak-anak
Harap-harap tahun depan si abang dah boleh sampul buku sendiri mengikut piawaian yang ditetapkan mamanya ni.

Nampak tu...
cerewet tu atas sekali



Tuesday, March 12, 2019

UTC Johor


ooohh
dah buka balik semula sampai malam ye...
bagus la macam ni
Ramai pekerja bukan kerajaan ni susah sangat nak dapat pelepasan majikan untuk keluar waktu kerja
kalau macam ni kan senang sikit
Hari tu,
masa baru lepas bertukar tampuk pemerintahan...
waktu operasi UTC bertukar
sekarang dah balik seperti sedia kala
haishhh
benda yang elok kita ikut je lah kannn

Dalam hati rancang2 nak pergi JPN ni...
surat beranak anak nombor dua tu..
dah rosak
asalnya, masa baru dapat surat beranak tu,
Mama Yan terus letak dalam clear plastic folder,
lepas tu,
masa nak daftar sekolah darjah 1,
kerani sekolah tu keluarkan dari plastik untuk cop sekolah kat belakang surat beranak tu
alih-alih...
sreeettttt...
tulisan dia semua melekat kat plastik folder
kat surat beranak asal tu tinggal samar bayangan
hahahadehhh
nasib baik sebelum tu dah fotocopy banyak salinan

surat beranak uolls elok lagi tak?
kalau dah rosak atau hilang,
boleh la pergi JPN buat yang baru
Senang dan mudah je...

Monday, March 11, 2019

Tambah Dos Lagi...


Selalu Amlodipine 10mg ..
last week jumpa doktor, tambah lagi satu ubat
Metoprolol 100mg
hadoihhhh..

Masalah Mama Yan,
bila kat rumah,
cek sendiri tekanan darah..
takdelah tinggi sangat punnn,
biasa aja
tinggi sikit je
dalam 130/90 macam tu
tapi,
bila sampai klinik,
tinggi meletup-letup pula..
pulak tu,
beberapa malam sebelum pergi check up tu
Mirzan demam...
asyik merengek aja malam malam
elok benarlah dengan pakej tak cukup tidur kann...

lepas ni temujanji lagi sebulan.
Harap harap darah dapat turun dengan baik
dan Mama Yan dapat mengawal diri dan emosi dengan baik juga

Aminn...
Wassalam




Friday, March 1, 2019

Mandi Akhir Haid

Wahh.

Bagus ni...
Ramai muslimah terlepas pandang tentang qada solat selepas suci dari haid
Dulu dulu masa sekolah takde belajar sampai detail macam ni sekali.

Pakat pakat qada solat la gayanya ni...

Post Terhangat