Sunday, January 16, 2011

jom balik kampung menoreh getah..!

Sekilo 7 hengget lebih hengkauu!! Mahal tu…. Kena pulak hari tak hujan2...panas sepanjang minggu...huhu...katalah sekali mengopek* dapat 50 kilo...kopek selang sehari maknanya sebulan 15 kali jual. Lebih kurang punyer congak...15 kali x 50 kilo x RM7.30 = RM5,475...dekat RM6000 sebulan...kerja pulak..keluar pagi2...balik sebelum matahari gelincir...dah dapat riban2...banding dengan koi dan seangkatan dengan koi yang kerja dari pagi sampai petang dan kadang kadang sampai malam...baru dapat seribu ke 3 ribu sebulan..ishh..balik kampung noreh getah bapak koi lahh...haha...

Bagila sangat bapak koi kalau koi kata nak balik kampung noreh....penat penat bapak koi sekolahkan jauh jauh..tinggi tinggi...nak menoreh pulak kat kampung...kompom tak kasik..lagipulak manalah koi reti menoreh!

Kebun bapak koi disuruhnya orang Indon torehkan... pulak tu kiranya 7-3..bapak koi ambik 3 bahagian...indon tu ambik 7 bahagian...adeh ruginyer..bapak koi ni tak reti bisness la..patutnya tuan punya tanah ambik 7....orang yang ambik upah yang ambik 3 bahagian...kiranya kalau masa jual dapat 200ringgit...bapak koi ambik 60 ringgit jer..selebihnye orang yg ambik upah tu yang ambik...dah tu tiap kali jual bapak koi tak pernah pun tanya apa apa..mintak resit jual ke..apa ker..berapa yg Indon tu bagi, yang tulah dia ambik...hmm...bapak koi mmg baik hati orangnya...

Kat segamat pulak, kat kampung mak metua koi...terbalik...selalunye bahagi 6-4...bahagian 6 tu tuan punyer kebun..yang 4 tu tukang ambik upah tu punya. Eeeiiii...orang Johor kudukut...hahahha....laki koi orang Johor..lupa pulak..tapi En. Suami koi tak kedekut langsung...malahan boros berbelanja...

Abang ipar koi ambik upah noreh kat kebun orang...tapi sebab skarang Indon ramai...pandai menoreh...rajin giler menoreh...pagi noreh..petang noreh..malam norehh...banyak la dapat duit masa getah tengah mahal ni...pemilik kebun getah asik ugut abang ipar koi jer nak terminate khidmat abang ipar koi...katanya abang ipar koi malas..tak rajin macam indon2 tu...getah orang kebun sebelah banyak, getah dia sikit...abang ipar koi tak reti noreh katanya lagi...getah kuar sikit jer...

tapi bapak koi cakap... kebanyakan Indon yang noreh ni...dia letak ubat penggalak susu. Sebab tu susu getah tak berenti keluar...tapi untuk kesan jangka panjang tak elok untuk kesihatan pokok getah kerana ia merosakkan sel sel kulit pokok getah...kalau estet memang sesuaila nak pakai ubat penggalak susu ni...tapi kalau kebun persendirian... adalah tidak digalakkan.

Getah sekerap atau getah beku atau lantun ni...makin lama kita simpan sebelum jual...semakin tinggi harganya sebab airnya dah kering sikit...kat bawah ni koi print screen jadual harga getah untuk 14 jan 2011, semalam la tu...



Tapinyer kan.. jarang jarang la pulak orang mengopek..letak dalam guni lepas tu biar lama2 sebelum jual...ini adalah kerana risiko untuk kehilangan guni2 tersebut adalah amat tinggi...kang kite ni nak tunggu air getah kering...sudohnye air mata kite pulok yang kering...menangis tak berlagu getah sekerap kena curi.

Skang harga tgh mahal..alhamdulillah...harap2 para penoreh kat luar sana berjimat dan beringat...sbb harga barang mentah ni tak tentu...kalau time harga dia turun camner..?
Raya cina ni koi nok balik pahang...mak koi kata kat Raub asik hujan jer...bapak koi tak dapat gi noreh...sian bapak koi..time getah mahal tak dapat noreh pulak...ok..tunggu kome anak beranak balik Raub ye bahh!!...

**mengopek = perbuatan mengeluarkan getah sekerap dari cawan getah untuk dikumpulkan

6 comments:

Yan said... [Reply]

owhh camtu kisahnye
akak ni tak tau pape pasal getah2 ni.. klu kelaut akak tau psl duk mersingkn.. tp bukan akak yg kelaut yek.

'kelaut - nelayan'

Cempakamelati said... [Reply]

Hmmm..tu la sekarang harga getah tinggi..zaman saya kecik dulu, mas mak saya menoreh getah, harga getah RM0.20 je sekilo. Untung pemilik ladang getah sekarang ni.

yastro said... [Reply]

Dengo2 cite rege getah dh nk turun dh nihh...cepat sikit blk kmpg wehhh....Ha3x!!!

Solihin Zubir said... [Reply]

haha.. penangan getah!
kawan2 sy pon ramai yg tgh sebok nak tanam getah skang ni... hehe..

Cik SHiNJU said... [Reply]

Kat kg koi pulok pemilik kebun ngn tkg toreh kira 50-50... Ketnye upah membersihkan kebun,beli cawan baru dll semuanye atas tanggungan pemilik kebun...kena buat mcm org johor baru adil rasenye...

Nafisa81 said... [Reply]

org johor tu bukannya adil...tu dah cekik darah...

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??