Monday, February 7, 2011

laporan sepanjang cuti..

Dah seminggu lebih koi tak usik blog koi ni...bukan kerana takde idea..tapi kerana broadband celcom yang lembab macam kain baju koi kat jemuran yang tak kering kering akibat hujan mencurah curah selama 4 hari kat johor ni...

Koi pulak tak boleh berlama lama termenunggu* depan komputer sebb sepanjang minggu lepas dan minggu sebelumnya koi dan anak2 dilanda demam dan selesema. Anak koi yang kecik tu kalau kurang sihat dia akan bikin konsert tanpa penaja di malam hari. Tu yang koi tak tahan tu...terpaksalah koi dan encik suami menghadap konsert free. Esoknye pulak nak kena bangun pagi macam biasa melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang khalifah di muka bumi Allah ini.

Pastu hari rabu malam khamis yang lalu...koi dah bertolak balik kampung en suami di segamat...kalau kat segamat..jgn kata celcom broadband, astro pun gambarnye berombak beralun...henpon pun kena letak atas belebas* yang tinggi...kalau tak, taknye dapat line. Jadinya...simpanlah hasrat nak beronline di rumah ibu mertua...

Hari khamis pulak koi bertolak balik pahang, jadinya melalui bandar segamat..koi pun ajaklah en suami pusing pusing bandar segamat...nak tengok kesan kesan banjir hari tu...uiii...teruk jugak kemusnahan yang dialami akibat banjir hari tu...rata rata kedai tutup...yelah raya cina kan...tapi kat bandar segamat bukan tutup sebab deme beraya...tutup sebab deme sibuk cuci kedai..buang sampah..lori2 yang penuh dengan sampah tak putus putus membawa sampah keluar dari bandar.

Koi nak snap gambar...tapi en suami koi tak bagi...dia kata kesian...cuba kita jadi dia...dah la rugi teruk..tak dapat beraya...kena cuci kedai...orang lalu dok ambik gambar...tak geram ker??ok..ok...koi geram...koi geram..makanyer takde la gambar gambar yang boleh dikongsikan di sini...apapun banjir di bandar segamat memang dasyat...mungkin kerana bandar segamat berada di tepi sungai...banjir yang dialami mereka jenis banjir yang berarus deras.

Deretan perabot hanyut berada di mana-mana, di tepi jalan..di atas jalan...di tebing sungai...kesian..nak dapatkan perabot bukannya senang...silap silap belum pun habis bayar courts mammoth...dah dihanyutkan dek banjir...jalan raya rosak..pecah...papan tanda tunggang langgang...jalan kereta api rosak teruk..

alhamdulillah umah mertua koi atas bukit...walaupun mereka tak mengalami kerugian harta benda...tetapi sebagai warga emas mestilah mereka mengalami trauma kerana terkepung dengan banjir. Jalan masuk ke rumah dah naik air separas pinggang...ini koi ukur melalui kesan lumpur pada pokok kelapa kat rumah. Air separas pinggang koi dengan arus yang laju...kalau redah jugak emboh* hanyut wehh...

Melalui hari banjir merupakan hari yang menggusarkan bagi kedua ibu bapa mertua koi...yelah..bila banjir bekalan elektrik akan diputuskan untuk elak kerosakan di pencawang elektrik...makanya ikan, ayam, sayur sayur tak tahan lama lah maknanya..peti ais takde supply karen...bila eletrik supply takde...booster pump yang mengagihkan air ke kampung pun tak berfungsi...dah air pulak takde...air takde..api takde...mujur dah ready dengan makanan makanan kering...

Duduk bergelap malam malam dalam cuaca lembab lembab ni sebenarnya amatlah bahaya...waktu waktu banjir macamni banyak lipan dengan ular keluar dari sarang sebab nak carik port baru...uii...bahaya.....tapi syukurla semuanya selamat. Walaupun tidak mengalami kerosakan harta benda....bantuan berupa beras dan sardin tetap diterima oleh warga kampung yang terkepung sepanjang musim banjir...oh ya...calon PAS masa pilihanraya DUN Tenang kelmarin sekampung dengan mertua koi...

Koi sampai rumah hari Isnin pukul 1 pagi..bertolak dari kampung jam 10 malam, singgah labis sampai kul 11 gerak semula...takut jalan jammed..tu yang balik tengah malam tu...kira okaylah...walaupun kenderaan agak banyak..tapi trafik bergerak lancar....Cuma segelintir pengguna jalanraya yang agak tak pandai menggunakan lebuhraya menjadikan trafik sedikit terganggu...

*Termenunggu = termenung menunggu
*Belebas = kayu melintang penahan dinding di rumah papan
*emboh = boleh/nak/mau (ikut kesesuaian ayat)

6 comments:

Cempakamelati said... [Reply]

Semoga banjir akan segera reda..kesian diorang tu.

Yan said... [Reply]

akak plak klu tak kerana pekerja akak balik labis aritu tuk mengundi.. mmg tak tahu gaknye pasal banjir ni.. 2 ari dia x dtg keje.. sbb kg dia terputus hubungan.. karen takde.. nk blk jb risaukan laki kat umah hehehe

Cik SHiNJU said... [Reply]

Salam...

Koi dah nengok gambo banjir kat segamat dlm blog rodong...mmg dasat..Mujur thn ni Pekan x banjir..Air sungai pahang naik tp x melimpah la..Alhamdulillah..

AdiaLuze said... [Reply]

Johor area dekat ngan Pahang tahun ni teruk gak kena banjir...Dugaan, dugaann...Hmmmmm...

Nasib baik la kampung kite terselamat..Alhamdulillah...

nadzirah aqilah said... [Reply]

setiap tahun mesti ada je kan tempat kat johor nie kena banjir.. dugaan2... semoga semuanya tidak menjauhkan kita dengan DIA...

Nafisa81 said... [Reply]

alhamdulillah..rata2 banjir air dah makin surut..tinggal kat muar je...kat muar selalu alami banjir termenung..jenis yg payah nak surut...silap2 kena pam air keluar

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??