Sunday, September 22, 2013

Pa&Ma Oktober 2013: Rambut Gugur

Photo1086

Dalam majalah Pa&Ma keluaran Oktober 2013...ada merungkai masalah rambut gugur di kalangan ibu yang baru melahirkan. Menurutnya masalah keguguran rambut ni takkan menyebabkan kebotakan rambut. Ishh..tak botak ker? Bersalin yang pertama dan kedua dulu tak seteruk ini rasanya.

Photo1087

Dalam majalah ni kata…mesti tau:
  • Keguguran rambut selepas bersalin adalah normal 
  • wanita mempunyai anggaran 100,000 helai rambut di atas kulit kepala 
  • purata 100 helai rambut gugur setiap hari 
  • Pertambahan hormon estrogen semasa hamil menyebabkan rambut tumbuh dengan lebih banyak Jadi semasa hamil rambut anda biasanya lebih tebal dan lebih sihat 
  • Selepas bersalin,paras hormon akan kembali normal. Dua hingga tiga bulan slepas itu anda akan mengalami keguguran rambut yang agak teruk. 
  • Masalah ini tidak dipengaruhi oleh penyusuan susu ibu. 
  • Slepas setahun pertambahan dan keadaan rambut akan kembali normal kepada sebelum anda hamil
Antara cara untuk mengatasinya seperti yang dicadangkan adalah:
  •  makan makanan yang kaya zat besi. 
  • Elakkan buat rambut macam rebonding, perm, colour etc, 
  • Potong pendek rambut. 
  • Pakai shmpu kaya vitamin b. 
  • Guna sikat yang lembut dan jangan sikat masa rambut masih basah. 
  • Minum air masak secukup mya. 
  • Anbil supplement multivitamin,mineral,zat besi.
  • tidur dan rehat yang cukup
***kalau ada orang gaji kat rumah bolehla dapat rehat yg cukup kottttttt


6 comments:

Wanieys a.k.a IbuQalief said... [Reply]

rambut sy pn gugur teruk pas bersalin

LydSunshine said... [Reply]

Oloh, baru ingat nak buat rebonding. Tak jadi le. Karang makin teruk plok gugur.

nita said... [Reply]

ok thanks, nanti saya nak beli multivitamin dan zat besi serta minum air masak banyak2, nak gunting tu cam rasa sayang sangat.. tapi tulah rambut je panjang tapi tengok betul2 dah nak botak dah.. :(

Yumida Huda said... [Reply]

yg x bersalin pun keguguran jugak rambut
mcm yumida ni
myb faktor kelemumur kot

Miss Mirror a.k.a Sam said... [Reply]

Nafisa - You tu ai rasa kesan2 dari rebonding la, sedangkan ai yg bersalin dah sekian lama ni pun gugur2 bila buat rebonding.

*tp kan... masih berangan2 nak buat rebonding gak ni...cuma blom ada masa je.

ieda immi said... [Reply]

ALHAMDULILLAH
akk sejak guna syampoo herbalife .. syukur sgt2 rambut x gugur dan kelemumur dah x der .. seronok ;)

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??