Wednesday, April 30, 2014

9 tahun sudah

Semalam 1 Julai...
Genap la 9 tahun koi dan suami dinikahkan. ..
Mudah mudahan akan terus bersama dan bahagia sehingga selamanya la..
Kalau pun salah sorang pergi dulu...
Harap dapat menjaga segala yang ditinggalkan seperti masih ada hayat...
Maknanya...
Jaga la anak baik baik...
Kalau ada duit peninggalan macam epf ke...takaful ke...
Gunakan la ke jalan yang sepatutnya...
Untuk membesarkan anak anak...
Untuk pendidikan dan kesihatan keluarga...
Jangan buat gi menikah dan bulan madu dgn pasangan baru pula..
:)

Dah dewasa...buat cara dewasa

Geram...menyampah...dah dewasa..ada anak isteri...buat cara ada keluarga la...jangan buat laku macam takde keluarga. Allah kurnia kan otak untuk berfikir..takkan ko tak boleh fikir buruk dan baik pengambilan dadah... tak kiralah apa jenama..apa brand..apa kekdahnya...ia tetap dadah..

Walaupun dalam al Quran memang tidak disebut secara langsung perkataan dadah..apabila benda tu dimakan mendatangkan bahaya...mudarat...tetaplah salah kan. Kalau tak sakit sangat pun..kita tak digalakkan ambik ubat ubatan berdadah ni...kalau dapat guna ubat traditional. ..herba..gunalah dulu...

Dah tu...mmg tak paham la kenapa nak telan pil kuda tu. Dah kantoi menyusahkan orang pulak.  Pandai cari penyakit..pandai la cari ubat. Ba wau dal wau ha punya budak.

Bukan ko tak tau kesan pengambilan dadah buatan ni...kalau tak mati gila...kalau tak gila kerosakan organ badan...kalau mati menyusahkan orang nak tanggung anak bini ko. Kalau gila pun menyusahkan orang juga nak jaga.

Ada otak pakaila...fikir orang tua. .ibu bapa yang dah banyak ko susah kan selama ini.  Orang tua pun bukannya boleh hidup selama nya utk bela ngko. Kalau mak bapak dah takde. ..ko rasa sape nak bela ko kalau jadi gila dek penangan pil kuda tu..?

Tengok dangan mata kepala sendiri...contoh berlambak depan mata...takkan tak nampak..rasanya dalam masa terdekat ni..tolong jangan tunjuk muko ko depan aku.  Sebab aku rasa macam nak maki hamun je. Memang dari awal sejak hampir 9 tahun dulu pun aku tengok ko mmg selfish...mmg tak pikir orang lain...apa yg ko nak...ko nak...ko nak dapat. Takde nak ambil kira keadaan atau kesusahan orang lain pun.

Berubahlah wei...pikir anak isteri. ..kalau ko mati...apa yg ko tinggalkan untuk mereka. ..selain kata nista ayah mati overdose dadah. Nak jadi gitu ke?

Disabilities because of your own stupidity is not our responsibility.

***Luahan hati yang tak mampu diucap dengan kata kata... :(

Tuesday, April 29, 2014

Sirih junjung done. .

Beginilah kalau beranak kecik...buat kerja sambung sambung. Banyak benor iklan nya..
Kat bawah ni gambar sirih junjung yang dah siap. Yang ini dari rombongan lelaki...dengan tema purple. Pakai bunga sakura purple. Pakai ros dah cliché katanya lagi...
Dalam pasu tu koi taruk span... lebar dan tebal span tu plak. ..molek molek je dengan saiz pasu tu. Pandai betul org buat pasu ni...tak nyusah kan orang...friendly user gitu. Cuma panjang nya tu kena potong dlm seinci je.
Lepas tu...koi bentukkan daun sirih tu macam bentuk kun....taruk lidi sate utk cucuk...semua koi gam pakai double side tape je...tak tahula tahap ketahanan nya kalau pakai double sided tape ni. Agak nak sampai harinya nanti dia terbuka...koi glue gun kan aje...sbb daun tiruan ni boleh je nak pakai gam pistol tu.
Koi pun susun la....mula2 cucuk daun sirih dulu...cucuk keliling pasu...pastu cucuk bunga...bila dah cucuk bunga...cucuk lagi daun sirih kun di tempat yang nampak macam lompang lompang kosong sikit...
Dah siap dah....eh...lawo jugak kann...kannn? Takde la keras sangat tangan engineer ni....hakhakhak...

Monday, April 28, 2014

Sirih junjung in the making...

Koi tengah membuat sirih junjung untuk majlis pertunangan adik koi. ..
Koi dulu tak bertunang pun...terus kawin je...sbb tu excited bila org lain nak bertunang. ..hahaha

Okeh...koi buat sirih junjung ni pakai daun sirih artificial je...kenapa?
1. Malas nak cari daun sirih...
2. Buat pakai daun betul kena wat last minute. .buat awal2. ..habis kecut berut la daun tu kering
3. Rasanya. .dalam majlis tunang sekarang dah takde tok nenek kita yang makan sirih lengkap berpinang, kapur dan gambir sebelum memulakan bicara
4. Lepas majlis tunang...boleh recycle utk adik..sepupu sepapat..rakan taulan yg nak pakai...(jika ada)
5. Boleh la bakal prantin letak kat meja buat hiasan...tak layu kann...tak membazir banding pakai bunga sugar bugar

Mula mula. .cari alas polistrin..apa apa bentuk pun boleh...yang adik koi beli bentuk bulat siap spray dgn kaler purple...so koi pakai je...tapi koi balut dulu dengan lain net bercorak. Bagi cun sikit. Pastu siap gamkan manik rantai kat keliling polistrin tu utk kekemasan kain net tersebut..

Pastu...koi gamkan pasu kayu pat segi tu atas polistrin.  Pakai pasu apa pun boleh ni...pakai bulat lagi cun. Tapi bulat dah cliché katanya.... Bantaila aokme..sbb kalau bulat leh keliling kan daun sirih tu nanti

Lepas dah gamkan pasu tu...amik daun sirih 2 helai...2 helai...penitikan atas polistrin.  Buatla barang 5 kelopak. Kalau boleh kelopak tu dlm angka ganjil la. Sbb daun tiruan ni sama besar je semua...masa lapis tu bagi dia ke depan ke belakang sikit utk effect tak sama besar...baru la nampak mcm iye iye kelapa.

Buat keliling kiri dan kanan..ok...selesai satu bahagian...ok...sambung kejap lagi...atau mlm kang..atau esok pagi pasal nak ambik mukhlis balik school pulak. Beginila jadual si suri rumah...usik benda gini time terluang je...see you next entry. ..

Tuesday, April 22, 2014

Allah Maha Mendengar

Allah itu Maha Mendengar...Maha Mengetahui. ..doa di mana dan dalam bahasa apa pun...takde hijab yang boleh menjadi penghalang.

Tapi...lebih afdal jika berdoa mengikut adab adabnya...waktu waktu yang mustajab...tempat yang sesuai kan....

Selain doa susuli juga dengan usaha..ikhtiar..tawakal..
Ingat DUIT ni. .

D-Doa
U-Usaha
I-Ikhtiar
T-Tawakkal

INSYAALLAH. ..

Monday, April 21, 2014

Hantaran tunang...turn adik..

Busy menggubah hantaran tunang di adik. ...
my only adik girl...kalau koi 33...dia 23...
sifir yg mudah sbb mak koi bersalinkan dia masa koi dajah 4...
masa tu suka sangat dapat adik pompuan.  
Harap2 dia pun suka sbb ada kakak yang baik dan cantik macam koi...haha

Tema dari adik untuk tunangnya kaler biru muda. ...dr tunangnya lak kaler purple.
Koi dah balut alas hantarannya...skang kan pattern taruk atas bantal..tapi bantal tipu tipu je la...
Polistrin tu..dibalut dengan span utk effect kelembutan bantal la cekononnya.
Kalau nak beli yang dah siap pun berlambak kat kedai pengantin. 
Nak tempah suruh org kedai buat pun boleh..tapi mcm tara berbaloi-baloi la kalau boleh sendiri bikin kan...

Kalau sibuk dgn kerja mcm adik koi. ..mmg tak rajin nak buat. 
Masuk pukul 9 pagi. ..keluar pukul 9 mlm...Kadang2 11 mlm. Terlalu kadang keluar pukul 6. 
Cuti seminggu sekali. ..masa tu la nak dating la..nak gi bank la..pejabat pos la..shopping la...so..akak nya yg tak kerja ni okay je nak tolong buatkan hantaran.
Untuk anak sedara suami boleh tolong..takkan adik sendiri tak boleh kan...

Untuk alas hantaran tu...sebiji polistrin putih bentuk bantal tu harganya RM5. 
Span sekeping RM0.80. 
Kain satin 2 meter..kain net bercorak 2 meter. 
Manik tepi2 tu option.  Span dlm tu pun option. 
Yang takde option dan yang paling penting sebenarnya... .ketabahan...hahahaha. ..
Anak2 koi mempunyai semangat inkuiri yang sangat tinggi...

Birthday treat

Semalam dinner kat secret recipe Jusco taman Universiti. Harapan hati ini ingin sekali makan Lamb Chop..benda mahal macam ni...koi tak minta selalu selalu. .hehe..

Tp apakan daya..waitress tu kata takde...mula2 kata hari ni takde value dinner set sbb weekend. .dgn sopannya koi berkata..semua takde. .tutup je lah. ..hehe...

Sbb keciwa...koi oder lasagne. ...tapi macam pelik je...apasal berkuah benar? Berladung ladung kuahnya...malas byk bunyi..telan je...en suami dan anak2 makan aiskrim je...

Tapi takde gambar-gambar sbb hp dua dua dah nak kong...takleh pakai cameranya. Hehe..duk rumah je pun malas nak charge hp.

Next birthday en . suami. ..3hb Mei...pastu Mukhlis 6hb Mei...pastu Aril 25hb Mei...last sekali Mahfuz. .bulan 8 nnt.

Sunday, April 20, 2014

Today is...

Today is my born day. ..hehehe. ..happy 33...welcome age.
Hahaha...spekang la pulok...

En. Suami tanya nak hadiah apa hari beday. ...
"Jangan cakap nak mesin jahit baru ye. .memang tak dapat"

Muahahha..tau aje apa yang koi nak minta. Tapi takpelah....ingat pun dah kira bagus. Koi tak minta apa pun...tapi kalau nak bagi...bg la yang macam ini...hihihi

Saturday, April 19, 2014

Isu yang hangit sepanjang minggu

Saje nak review isu2 yang hangit sepanjang minggu ni. ...koi tader isu dengan perkara ni...tapi bila asik naik kat news feeds. .koi baca la juga...

Antaranya. .coklat pepero. Jujur..koi belum pernah rasa coklat pepero tu..sedap mat ke tak sedap koi rak pernah rasa. So bila ada angin khabarkan ia tak halal. ..taklah terkesan di jiwa. Cuma bila ia menjadi dambaan insan di Malaysia...dan bersepah terjual di pasaraya..rasanya perlu kot Jakim bertindak. Bagi koi pula..selagi ia bukan keperluan asas atau makanan asasi, ia bukanlah satu kemestian utk memiliki.

Seterusnya...isu rampasan tudung fareeda. Letakkan lah anda sebagai owner fareeda..dan faham sendirilah. Kalau koi jadi puan mawar...lagi laser kott...jual tudung yg sama design dgn nama "tudung aisha ala fareeda". Chanel, Gucci, LV tak buat rampasan pun kat barang tiruan...amboi...jenama dunia yg ko bandingkan...sama juga...bila kelantan rampas jersi TRW tiruan.  MU, Arsenal, Barcelona tak buat rampasan pun...kalau nak pakai yg tak ori...nak jual yg tak ori...suka ati dan poket masing2 la..tp jgn la pulak pergi provoke kat fanpage org tu...

Next. ..isu wardina dan Ustaz Don. Di sini koi no comments. Ilmu koi terlalu sedikit kalau nak bercakap tentang mereka. Perkara asas fardhu ain pun koi terkial kial...apalagi hadith hadith..

Laginya...isu sorang ahkak yang maki hamun operator PLUS...humang aiii....abih segala keluor...koi tak alami apa yg akak tu alami kan...cuma koi terfikir...apa motif aduan tersebut disebarkan social media ni? Mana ketelusan menerima aduan??

Lagi...kematian Karpal singh...mempersendakan kematian...isu RIP...isu takziah...adei..takziah ajelah...mati tu dah pasti bagi kita makhluk yang bernyawa.

Dan kisah van sekolah terjunam ke loji kumbahan di taman Universiti Skudai.  Dekat je dgn kawasan rumah koi.  Kemalangan seperti ini takde sapa yg inginkan ianya terjadi. Semoga keluarga mangsa tabah menghadapi ujian ini dan roh anak ini ditempatkan di kalangan orang orang yg beriman.

Sekian laporan rangkuman news feed koi...lain org lain isu gamaknya

Friday, April 18, 2014

Petanda atau kebetulan

Mood : sedih lagi. ..

Banyak perkara yang bila dia dah takde. ..baru kita terfikir. Kadang kala dengan kata kata atau..dengan perbuatan...

Samalah dengan pemergian abg koi...arwah meninggal 27.3.2014. Kalau diikutkan arwah dijadualkan menjalani pembedahan jantung pada 20 hb nya tu. Seminggu sebelum arwah pergi. Tapi arwah enggan menjalani pembedahan tersebut walaupun dipujuk mak abah koi. Alasannya. ...kalau sampai ajal mati juga...tak kira la bedah ke tak. Kalau tak bedah pun...belum ajal...hidup juga.

Sebulan sebelum arwah pergi...arwah ada pergi ke kubur menghantar jenazah seorang rakan untuk dikebumikan di tanah perkuburan Kg. Sempam. Kiranya. ..perjalanan dalam tak sampai 10 minit dari rumah koi. Pulang dari majlis pengkebumian...arwah berpesan pada mak koi...
"Mak..kalau de mati nnt jangan kebumikan kat Sempam. ...kebumi kat Kampung mak kat Kundang Patah ye"
Tapi kan..siapalah yang mengambil peduli akan kata2 tersebut...hinggalah tiba harinya

Arwah ada msg melalui wechat pada koi...bgtahu ada org baling pasir hitam kat rumah. Dia kata takut apa apa jadi. Heh...malas koi nak ambik tahu alam mistik ni. Husnuzun...saje org tu nak bergurau.
Koi tanya juga kat mak...pasir apa? Bila? Pukul berapa? Tapi taknak fikir yg bukan bukan la...mak pun kata takde apalahh....cuma abang koi aje yg asik fikir apa motif org tu lempar pasir hitam ke rumah.

Apapun...yang pergi takkan kembali lagi...yang hidup pula pasti akan pergi juga satu hari nanti. Harapan koi supaya abah koi kuat menghadapi kehilangan arwah kerana arwah bukan hanya anak..tapi best friend...pergi angkat getah...ngeteh...pasar...kacau dodol..segalanya dilakukan berdua.

Al Fatihah. .semoga Allah mencucuri rahmat buatmu

Post Terhangat