Sunday, April 12, 2015

Nasi goreng penyambung hayat: Bah. 2

Sebenarnya hari tu tak sempat nak karang entry untuk gambar nasi goreng tu...hahaha...

Tu yang ada gambar je semata mata...
Kenapa nama nasi goreng tu macam tu....
Begini kisahnya...
Masa koi menikah dulu...koi masih lagi belajar tahun akhir kat UTM.
Masa tu En. Suami keje sorang...
So...dengan nak bayar rumah sewa, kereta, minyak, makan minum, hutang piutang, saving...huh...mmg survival...
Gaji pun masa tu masih tahap junior...
Hidup penuh jimat cermat masa tu...
Rumah sewa takde tv...cuma ada radio beli masa bujang dulu...

Dapur gas dan piuk nasi karen mak bagi...
Sehelai karpet kawan bagi buat alas tido...
Bab makan...syahdu...
Boleh kata hari hari nasi goreng...sbb lauk yang kitorang mampu beli hanya lah telur...ikan bilis...dan bawang.
Tiap pagi koi masak nasi goreng untuk suami bawa bekal ke kilang tempat kerja...
Koi pula makan sebelum pegi kuliah...
Malam pula...sadin yang berjenama paling murah dan telo...
Tiap hari en. Suami bawa bekal air kopi o...hahai la...

Sampai juruteknik kilang tu tegur...tak pernah aku jumpa engineer sesusah ini...siap belanja suami koi lagi kadang tu...thanks Lan...kat mana tah aok sekarang..

Tapi...baru baru kawen kann...
Makan ikan kering ke..ikan bilis ke...sedap aje...masih hangat dilamun cinta katakannn...kahkahkah...
Tapi lately..selalu pulak suami minta nasi goreng tu buat sarapan sekarang ni...
Resepinya cuma bawang merah,bawang putih,cili padi,ikan bilis,garam,nasi sejuk...
Tapi dah tak bawa bekal dah...
Sbb kalau bawa bekal...bekas makanan tu mmg takkan balik dah...tah mana ditinggalkan....
Sbb sekarang kerja tak tentu tempat...
Site project merata rata...
So...makan sebelum kuar rumah...
...

Itulah kisah bagaimana nasi goreng itu bernama nasi goreng penyambung hayat.  

2 comments:

anajingga said... [Reply]

nasi goreng pun ada kisahnya ye azian..singgah ptang ke sini :)

LydSunshine said... [Reply]

Boelh je kalo nak bawak bekal. Aok beli polistrene je. Lepas makan buang terus. Siannya aok dulu. Tp setiap kepahitan tu akan jadi kenangan manis.

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??