Friday, August 28, 2015

Oh My Nuffnang!!!

Blog koi yang dah nyawa nyawa ikan dah tak berhapdet lama ni tetiba menerima deretan BE...

Ini adalah WOW!!!

Pd orang lain...ini adalah biasa...
Apapun alhamdulillah utk semua ini...

Tuesday, August 25, 2015

Birthday prank..

Semalam...
Masa tgh sapu beranda rumah..
Dengar remaja perempuan jerit jerit lalu depan rumah...
Koi ingatkan kenapa...
Rupanya ada 3 orang budak perempuan balik sekolah...2 orang kawan dia tu tabur dia dengan tepung....
Budak Sekolah menengah kat area taman koi ni..

Koi pun apalagi...

Koi : Eh...apa main tepung ni haa??

Bs: Alah makcik ni...bukan tepung makcik pun...

Koi : Memang la bukan tepung makcik..tapi tepung tu kan makanan....dari dok tabur tabur macam tu...baik bawak balik bagi mak buat lempeng...
Mak bapak bagi duit belanja suruh beli makanan..takut kamu lapar di sekolah...
Suruh simpan jika ada bakinya untuk beli keperluan alat tulis kamu...
Penat mak bapak cari duit..kamu semua bazirkan pula

Bs : Sukaati kitorang la nak buat apa pun...bukan duit bapak makcik pun...

Kurang ajar punya budak...pang...pang...pang...
Koi bagi sedassss sorang...

Budak sekolah: Huhuhu...makcik kami minta maaf...kami takkan main tepung lagi....kami berjanji akan gunakan duit belanja sekolah dengan sebaiknya...
***************

"Mama..tengok apa tu"
"Takde la...tengok busak sekolah tu haaaa...mandikan kawan dia dgn tepung...sayang tepung tu"
Sebenarnya...dialog atas tu koi berangan aje...hihihi
Takdenya koi nak sibuk cam tu sekali


Monday, August 24, 2015

Rest in peace...boleh gitu?

Ikan kaloi yang koi bela lebih 7 tahun yang lalu...
Dah mati daaa....
Koi tak tahu kenapa dia mati...
Sbb tak sampai hati nak post mortem...
Tapi sebelum mati..
Dia mengamuk besar besaran...
Hantuk hantuk kepala kat dinding akuarium tu......
Pastu terbaring...kaku terus...
Huhuhu...sedih sangat...
Rasa macam nak tanam je...
Tapi suami koi kata...
Alah macam budak2...
Huhu...
Pastu dibelikan ikan kaloi hitam utk gantikan ikan  besar koi tu...
Pastinya tak serupa macam yang asalkannn....
Huhuhuhuhuhuhu....

Sunday, August 23, 2015

Pertama kali...IKEA

Berwasap wasap dengan geng rumah sewa UTM...
So...si Ija kata dia nak shopping perabot kat IKEA...
Tergedik gedik la koi mengirim...
Nak kirim yg berat berat...takut nnt payah nak pos...dah la Si Ija ni tgh sarat

Koi cuma kirim pinggan kaler kaler...mangkuk kaler kaler...dan cutleries kaler kaler...
Hehe...harga 3 set tu RM16.90...
1 plastik ada 6 pcs...
Okay la plastik pun...
Kalerful ...
Tapi high grade punya plastik...
Letak makanan panas or masuk microwave pun okay...
Tapi untuk anak anak kecik...takkan koi nak letak makanan panas2 pulak...ye dok...

Koi ni sebenornya..
Teringin sesangat nak ke IKEA tu...
Tapi...entahla bila masa akan tercapai hajat koi itu...
Koi dok belek belek belek...
Katalog IKEA...blog yg ada entry IKEA
Tapi rasanya...
Meatball IKEA yang paling membuat koi kepingin ke sana...
Hehehe...boleh gitu?

Tu...nampak tak...
Koi letak butter dalam mangkuk Ikea siap pisau IKEA lagi nak buat sapu...
Tu sarapan semalam ye...
Penkek lagi  .haaaa...
Westeng gitew...

Sarahhh....

Cik kak sorang ni dah besar dah...
Dulu masa bersalin halussss sangat...
Haishhh...
Cepaasa berlalu...
Sekarang dah merangkak laju...
Dah berdiri tepi kerusi meja...
Dan yang paling menggerunkan...
Dia dah pandai panjat beberapa mata tangga dan sofa...

Gambar ni merupakan percubaan mengeram dalam laci ...
Memang takleh nak kemas rumah koi ni...
Semua barang dalam laci...
Habis kena humban keluar sbb diorang yang nak masuk...

Wednesday, August 19, 2015

koi bahagia..

Bila ambil keputusan untuk berhenti kerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa...
 Terbayang dunia yang hanya dihiasi suami dan anak2 sahaja...
Takde teman lain...
Hari2 jalani rutin yang sama...
Hantar dan ambil anak sekolah, pergi pasar, siang ikan dan sayur, masak, sidai kain...huhuhu...
Agak sadis selepas berhempas pulas mendapatkan skroll degree...
Bertahun tahun berkerja dengan gaji tetap bulanan...elaun tahunan...bonus raya...

Tapi Alhamdulillah... Dipertemukan dengan STG... Walaupun telah lama mengenali Founder STG, Mentor Norazlin Nordin...
Tapi baru sekarang koi fokus
Beliau merupakan pengawai penyelidik tetap UTM... Merangkap masa tu koi punya superior thesis

 Sekarang koi ada ramai kawan kawan ...
Lebih ramai kawan drpd masa kerja dulu...
Teman saya dari Perlis sampai ke Sabah ada... Berbual di alam maya tak ubah seperti sanak saudara...

Baru baru ni... Ke rumah terbuka Mentor Norazlin, bertemu Puan Aini Asni...tokey kedai jahit lagi... Sesuai banget la dengan hobi menjahit koi ni
jaga jaga kak Aini...akan kusedut ilmu jahitan aok.

Puan Aini Asni...tokey kedai jahit...dan juga tukang jahit

Bertemu Kak Long Aidah semalam di stokis... Ambil kain saree yang koi kirim...
wahh...mesranya...
Rasa macam dah kenal lama...dejavu kahh??

 Tidak berbohong kerana rasa lebih bahagia walaupun saya hanyalah surirumah kini...
Bak kata mentor arifin...
'Senyum bukan kerana kita gembira...
Tetapi senyumanlah yang akan buat kita gembira'
Dan kata kata itu ternyata kebenarannya...
Ini bukan copy paste...
Ini dari hati koi..
Berniàga secara berjemaah STG amatlah menggembirakan...
Dan menguntungkan...
 Saya menawarkan diri untuk membimbing anda bersama STG dengan modal aerendah RM50..
Boleh add fb koi dulu Azian Khalil

Friday, August 7, 2015

100 hari? Baik setahun terus...opppsss


Haha... Kesian brader ni... orang rumah pantang 100 hari ye..
Kesiann... Takpe la brader...Utk lu juga tu..

 Koi dulu...tak tahu pun wujudnya pantang 100 hari ni... Mak koi tak cakap pun... Mak koi cakap...pantang 40 hari je...

Takde la tambahan lainnya... Pantang bersama suami 100 hari..atau Pantang laksa setahun atau next pregnancy...

 Pada pendapat koi... Kalau nak pantang 100 hari... Pastikan anda juga berpantang yang lainnya... Masih berbengkung...berstokin...barula nampak muka tak sihat...suami pun tak mintak... Tak selera nak mintak...

Kalau dah pakai kebaya...berbedak...siap minyak wangi... Menggetarkan nafsu suami..pastu cakap pantang 100 hari.. Haish...memang meroyan la encik suami anda...kuikuikui

 Sebenarnya ...pada koi... Pantang makan 40 hari tu... Tak cukup... Makan benda yang berkhasiat harus diteruskan... Kalau boleh....air batu dan aiskrim tu...reject terus.... Memang susahkan...hehehe

 Masa koi berurut dengan sorang Uwan ni... Dia kata... Pantang tu amalan... Kalau dalam Islam...dah kering nifas...dan dah rasa sihat...wajib layan sekiranya suami meminta... Cuma...biasanya suami suami ni ada pertimbangan....

 Sebab tu...kalau rasa nak pantang hubungan intim... Janganla dalam pantang pakai legging... Dalam pantang pakai lipstik...pakai perfume semua... Dalam pantang kemain sakan shopping... Tak nampak macam nak jaga diri pun...

 Selalu je koi nampak... Ibu ibu yang gi check up anak sebulan...pakai legging...dah touch up... Tak nampak pun macam baru pas bersalin... Kesian suami...hehe

Rasanya.... Setiap kaum..setiap bangsa...setiap negeri... Malahan setiap famili punya cara penjagaan berpantang yang berbeza...
So...terpulang nak ikut cara yang mana kann... Mudah mudahan Allah permudahkan segalanya...

Klik! Klik!

Post Terhangat