Sunday, April 1, 2018

Sakit di mata, Sakit juga di hati

Masa cuti sekolah seminggu bulan 3 hari tu...
Koi balik kampung Raub dengan suami koi...
Anak anak tinggal kat kampung suami kat Segamat.
Kome balik berdua je...
Sebab ada hal yang nak diuruskan 
Selepas urusan urusan tu selesai...
Suami koi ajak mandi sungai
Kome pun pergi la ke Lata Jarum yang terletak di Ulu Dong, Raub

Tapi bila sampai je...
Adoi haiii...
Sakitnya mata...
Sampah merata rata...
Pinggan polistrene bertaburan sana sini...
Ada je tong sampah...tp apa guna tong sampah dalam kawasan perkelahan.
Siapa yang nak urus???
Siapa yang nak buang???
Lagi satu...
Kenapa nak pakai pinggan polistrin...
Bawala pinggan plastik ke...melamin ke...
Lepas guna...basuh la pakai air sungai tu...
Sampai rumah nanti...basuh bersih bersih...

Okaylah...malas nak dua kali kerja...takde masa...tak sempat dan sebagainya...
Bawa la plastik sampah sendiri...
Sisa makanan tu...gali lubang sikit.
Tanam...
Ala..tanah tepi sungai...bukannya kena korek beria. Lepas tu tindih dengan batu...
Pinggan kertas atau pinggan polistrin korang tadi...masuk plastik sampah...
Bawa balik sampah sendiri...
Bukannya berat sangat pun...

Lagi satu diapers anak anak...
Tolongla jangan tinggal merata rata dalam hutan.
Bawa plastik...isi dalam plastik...bawa balik atau bawa ke tempat yang proper utk buang 
Matnye habat ngat deme ni?
(Kenapa pengotor sangat korang ni?)

Bahayanya kawasan perkelahan ni kotor...
Ia boleh mengundang binatang yg membawa penyakit.
Nak ke lepas seronok seronok dengan family...
Lepas tu sakit...
Lebih malang lagi penyakit tu boleh bawa maut...





Sebab kotor sangat...tak jadi la kome berdua nak mandi kat Lata Jarum...
Turun pergi PulauChekas.
Air sungai yang sama juga kahkahkah..tp kat Pulau Chekas bersih sikit la.
Takde la sampah bertaburan sini sana.
Harap2 kuman dr atas dah neutralized la dalam perjalanan ke Pulau Chekas...hahaha

Lata Jarum ni dulu cantik tau...tapi sekarang dah tak terjaga. 
Mungkin masa cantik tu...
Menteri Pelancongan tu Parlimen Raub...
So terjaga la sikit...
Malu la Ng Yen Yen kalau kawasan pelancongan daerah sendiri pun tak terjaga kan...

Janganlah berharap pada pihak pihak tertentu saja untuk jaga alam sekitar.
Kita sendiri sebagai manusia yang berotak..berakal dan beragama...
Sepatutnya jaga kebersihan alam sekitar...
Lebih lebih lagi tempat macam ni...
Sayang kalau tak dijaga
Kat JB takde tempat cantik semula jadi macam ni tauuu

Oklah...nnt kalau ada cuti lagi nak bawa anak anak pula.
Tak best mandi berdua je...
Rasa ada yang kurang.
Gambar yang disorok dari pengetahuan anak...sbb nnt dorang jeles. Pergi sungai tak ajak dorang. 

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??