Thursday, March 14, 2019

Buku Teks Pinjaman... Haruskah begini?


Ni buku teks yang anak Mama Yan dapat masa darjah 1 dulu..
teruk sungguh!
dengan ada beberapa pages depan koyak...

Tapi anak-anak gembira dan teruja je dapat buku walau apapun rupanya
Mak-mak ni biasalah...
emo sikit
mengucap panjang pakej istighfar sekali tengok anak bawa balik buku dah macam kena gigit tikus
ke memang ada tikus dalam beg sekolahnya..?

Ibu bapa pun main peranan untuk jaga buku sekolah anak-anak
Sama sama la jaga
kalau takde Skim Pinjaman Buku Teks ni...
tentulah banyak duit kita nak kena keluar beli buku teks kan..
So, bila kerajaan bagi buku teks kepada semua pelajar
Ibu bapa la orang yang paling kena bersyukur banyak-banyak
tinggal nak jaga je
takkan itupun tak boleh?
Plastik pembalut mahal?
Balut dengan kertas surat kabar atau majalah sudah
sebulan sekali tukar sampul baru...
hehehe



Taraaa....
Dah diberi baju baru guna fail lama.
tampal kad manila buat kulit baru,
lepas tu balut dengan plastik

Sebenarnya ni gambar lama gila
jumpa dalam facebook Mama Yan
Sekarang anak Mama Yan yang dapat buku ni dah darjah 5 dah pun.
Tak tahu la buku ni masih circulate atau dah dilupuskan
Mama Yan memang akan balut buku anak-anak guna plastik
balut pun cara tradisional
bukan pakai plastik cover yang selit selit tu.
Agak cerewet di situ ya...
hehehe
Yela kan..
buku teks ni bukan anak kita aje nak pakai..
anak anak orang lain pun nanti nak pakai juga
jadi,
biarlah semua orang dapat pakai buku yang masih baik keadaannya.
Kalau kita tak suka dapat buku rosak,
orang lain pun tak suka juga dapat buku rosak..
berkorban la sikit masa untuk sampul buku anak-anak
Harap-harap tahun depan si abang dah boleh sampul buku sendiri mengikut piawaian yang ditetapkan mamanya ni.

Nampak tu...
cerewet tu atas sekali



5 comments:

Raz said...

aduh mcm kena makan dgn tikus da.. hahahah

norhidana miswan said...

aduhai mmg teruk bebeno tuh, yelah darjah 1 mana reti nk jaga buku lg kan tp betul mak pak yg kene main peranan...
kita balut lah buku ngn plastik elok2... pastu kene la pantau jgk keadaan buku2 teks anak2 kita... elok ke tak kot ada yg koyak ke yg hilang... klu sya lah, bila akhir tahun nk pulang buku, klu sampai koyak gini n beberapa muka takde, sya sanggup belikan buku baru... sian bdk2 lain yg nk guna nnti...

Suria Amanda said...

uish...teruk betul tu..org lain nak guna jadi apa dah...

OKje said...

Nasiblah ada mama yg rajin membela buku anak....Tapi kalau dah gitu rupanya takkan nak biarkan ye Yan....Kesianlah pulak

Nor Azimah said...

Ishhh3x, awatla sampai teruk camtu sekali? Nasib baik gak dapat kat tangan org yg rajin mcm mama kan,hihi

Klik! Klik!

Post Terhangat