Friday, May 21, 2010

Alkisah Sambal Kicap

Dulu masa duduk bujang dengan kawan2 kat Skudai,..beli goreng pisang @ cemilan petang2…sambal kicap yang dibungkus makcik goreng pisang tu tak pernah dibuka atau dicicah pun…kecualilah beli keropok lekor…memangla cicah dengan sos dia…tapi sambal kicap tu…tak tau pun apa fungsinya…sebab dalam umah sewa tu takde orang Johor..so, tak tau pulak orang2 Johor makan pisang goreng ker..keledek goreng ker…keladi goreng ker..mahupun sukun goreng cicah sambal kicap…

Tapi sekarang…aku pun dah terikut…cicah sambal kicap dan dah pandai buat sambal kicap…sambal kicap ni bukan takat buat cicah goreng pisang…malahan makan sup sup pun mesti nak ade sambal kicap…

Cerita pasal sambal kicap ni..ada la satu dua cerita pasal sambal kicap ni…

Cerita 1
Perbualan berlaku di site opis ketika sedang minum petang, makan goreng pisang, keladi, keledek. Seorang rakan sekerja bersuara...
‘Tiga tahun aku duduk KL buat diploma kat UTM Semarak…sekalipun aku tak pernah beli goreng2 pisang ker...goreng2 keledek ker....”
”Nape pulak? Mahal sangat ke?”
”Tak ah...tak lalu nak makan...takde SAMBAL KICAP”

Cerita 2
Cerita seorang rakan ketika dia membeli pisang goreng di luar Johor...kat area Selangor...
Selepas membayar harga goreng pisang dia tidak berganjak dari warung tersebut kerana pekerja warung tidak meletakkan sambal kicap dalam bungkusan beliannya...
”tunggu apa dik...duit takde balance rasenya”
”SAMBAL KICAP takde ker?”
”takde la dik...sos keropok ade..nak tak?”

Cerita 3
Seorang makcik dalam perjalanan pulang ke Johor selepas menghadiri sebuah majlis perkahwinan di pahang...singgah di sebuah gerai makan yang masih dalam kawasan jajahan takluk negeri Pahang lagi...lantas memesan mi sup. Setibanya mee sup yang di order...
”dik, mintak SAMBAL KICAPnya”
”ok..”
Pekerja datang dari arah dapur dengan membawa sambal kicap ala Pahang
”laa...ini bukan sambal kicap..ini cili padi taruk kicap....wallah...tak lalu aku nak makan”

Cerita 4
Adalah sorang member tu cerita kisah dia di hostel UiTM Jengka...kerana terlalu ingin makan Pisang goreng cicah SAMBAL KICAP...kicap tu dicampur dengan cili sos...yelah takkan nak bawak lesung batu bagai ke bilik hostel...tapi rasa sambal kicap segera ciptaan beliau langsung tak boleh diterima tekaknya. Kesudahannya...mintak maknyer kat Johor ni pos sambal kicap...

Sebenarnya ada lagi cerita kisah sambal kicap ni..tp sukar untuk diceritakan dalam bentuk penulisan...dulu2 masa baru kawen, tiap kali lepas masak sup aku tanya dulu...
”sambal kicapnye nak kena buat jugak ker?”
Sekarang...,dah tak payah tanya sebab ianya adalah satu kewajipan sekiranya ingin menikmati sup..tak kiralah sup tu nak makan dengan nasik ker, dengan mee ker, dengan bihun ker. Begitu juga kalau buat minum petang, kalau dah goreng pisang...sambil2 tunggu pisang tu masak dalam kuali, ringan2 kanlah tangan tumbuk sambal kicap..

Then, bila aku tgk resipi sambal kicap kat internet ni...uish..ada macam2 version...aku nyer dah tentulah verse mak mentua aku...simple jer..sesuaila untuk orang yg nak malas tak malas...nak kata rajin tak rajin...macam aku...

Oh sambal kicap...
.

5 comments:

tupai_biru said... [Reply]

baru tahu rupenyer sambal kicap ni org johor jer yg wat....baru ku tahu..
tapi kalu mam pisg goreng n seangkatan dngnnya xder grg pisg mg xlalu...

nafisa81 said... [Reply]

org johor ni bijak mempelbagaikan cara makan...hahaha

Yan said... [Reply]

ermmm akak sbnrnye dari kecik (duk mersing) tak penah makan goreng pisang ade sambal kicap..
then duk JB... pun tak pasan ade sambal kicap ke tak.. ke tak penah beli ekk.. hehe
bile dah masuk Uitm kat segamat.. barula jumpe pisang goreng ade sambal kicap.. cemane tu?? orang johor sendiripn belajar makan goreng pisang ngan sambal kicap lepas 20thn idup..
conclusionnya.. akak jrg makan pisang goreng ngan sambal kicap tu.. sbb kdg2 tak sedap.. tp ade angin akak cicah gak..

Anonymous said... [Reply]

sya ank jati johor..sambal kicap adlh kmstian yg x bole x der kalo mkn grg pisang atau sup..wajib ade..bile da kawen ni,kawen dgn org nogori,tggal kat kl..alamat nyer mmg x kan jumpe sambal kicap kalo x wat sdri..huhu..(igt sambal kicap mak kat jb)

nexx said... [Reply]

saya bkn orang johor, tapi makan gak sambal kicap :P

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??