Showing posts with the label makanan jawaShow all
Pembikinan Kerepek Ubi Kayu
Pin it

Suami cabut ubi kayu kat kebun.  Alhamdulillah... Ada la sikit hasilnya... Nak bagi orang pun..tak tau nak bagi siapa. Lagipun ubinya dah tua tua sangat. Segan nak bagi orang. Jadi kami buat kerepek aje lah. Pokok ubi ni dah ada dari mula mula kami beli kebun. Isinya dah berkayu Bila rebus.. Dah be…

Read more
Sambal kentang ikan bilis
Pin it

Ni antara jenis lauk yang paling selalu MY ambil zaman makan di cafe dalam UTM dulu dulu. Ikan bilis, kentang, tempe, tauhu disambal macam ni. Sepanjang membesar kat Pahang, MY tak pernah jumpa lauk macam ni. Nampak simple tapi sedap. Murah pun murah. Lepas tu, Regu kan pula dengan telur goreng mat…

Read more
Sayur Genjer Tumis
Pin it

Sayur ni, keluarga suami panggil Genjer, kadang kadang panggil juga centongan. Panggil centongan sebab mentua kata bentuk dia macam senduk nasi.  Dalam bahasa jawa,  senduk nasi tu 'centong'. Kalau kat Pahang,  panggil sayur selimpat. Tapi ada juga orang panggil paku rawan, belah belah utar…

Read more
Kerabu kacang botol campur taugeh yang senang dan sedap
Pin it

Benda yang suami MY paling lemah bila MY kirim beli sayur... Bila tanya sayur apa? Apa apa aje lah... Tapi...banyak jenis jenis sayur yang MY tak makan... Mama Yan suka sayur yang jenis daun je macam sawi, bayam, kobis, pucuk manis, pucuk ubi, pucuk paku, kangkung, salad... Sayur jenis buah suka si…

Read more
Urap Sayur untuk Suami
Pin it

Balik je dari pasar... Suami MY cakap dah lama tak makan urap.. Kelapa ada tu... Sayur pun ada sikit sikit ni... Boleh la buat nanti... Okay... Tapi jangan marah la kalau tak sedap... Bukan resipi tradisi family MY kat Pahang... Takat ada rupa tu boleh la buat, Tapi rasa belum tentu la... Resepi UR…

Read more
Ubi rebus & sambal
Pin it

Ubi rebus makan dengan sambal ni... Mama Yan belajar makan lepas kahwin dengan orang Johor je... Sebelum ni.... Masa kat rumah sendiri kat Pahang dulu... Mama Yan dan keluarga makan ubi rebus cicah gula... Kadang kadang kakak ipar masak sambal tumis cili kering... Kadang kadang buat sambal cili hij…

Read more
Urap, keluban atau kerabu?
Pin it

Masa kecik kecik dulu... Mama Yan tak makan sayur... Start makan beberapa jenis sayur masa duduk asrama sekolah masa tingkatan empat. Lepas kahwin barulah ada kepelbagaian sikit dalam pilihan sayur Menu pun bertukar tukar rupa sikit la. Tapi.. Sayur dalam gambar ni... Mama Y…

Read more
Jewer
Pin it

cara sebutannya adalah dengan menebalkan bunyi idgham 'J' supaya kelihatan seperti menantu kesayangan Wak Saliyah...hahaha...Wak Saliyah tu mak mertua koi yer tuan tuan dan puan-puan...makanan yang berasaskan tepung gandum ni koi jumpa setelah sah koi menjadi menantu orang Jawa Segamat...…

Read more

Masa balik kampung ari tu..mak metua koi buatkan sambal taucu...huh,..sedap giler ahh...masyarakat jawa ni yang koi perasan suka bebenor menyambal apa apa aje..ni senarai sambal yang koi jumpa setelah berhijrah ke Johor sejak tahun 2000.. Sambal kicap – makan sup, cicah dgn pisang goreng, keledek…

Read more

Dulu masa duduk bujang dengan kawan2 kat Skudai,..beli goreng pisang @ cemilan petang2…sambal kicap yang dibungkus makcik goreng pisang tu tak pernah dibuka atau dicicah pun…kecualilah beli keropok lekor…memangla cicah dengan sos dia…tapi sambal kicap tu…tak tau pun apa fungsinya…sebab dalam umah s…

Read more