Wednesday, December 29, 2010

Dunia sudah tua!!

Dunia dah tua...kata mak mertua koi baru baru ni...apsal pulak mak metua koi cakap macam tu...??yang sebenarnya dia terkejut tengok cucu dia yang paling kecik baru 7 bulan dah boleh berdiri kat tepi tepi kerusi. Dah boleh jalan kalau ada tempat berpaut. Cepat betul betul perkembangan budak budak zaman sekarang katanye.

Cucu yang dua tahun dah boleh mengira dalam bahasa melayu, jawa, omputih. Cicit dia yang baru 3 bulan tido dah lasak cam budak setahun lebih. Tu yang dia terkejut tu. Mak metua koi cerita, masa anak anak dia kecik, umur 3 bulan masih lagi tidur berbedung. kalau 7 bulan tu baru pandai duduk. Mengira...tunggu pergi sekolah la...

Tapi pada pendapat koi, faktor persekitaran yang banyak mendorong perkembangan bayi ni. Contoh, masa anak koi duduk rumah pengasuh..panggil ayah atau mama dia..mesti ada hei kat pangkalnya..”Hei ayah”, “Hei mama”...skang duduk kat taska panggil ayah berlagu lagu...lagu macam budak kecik nak ngadu..”Ayaaaahhhh”..panjang je bunyi ujungnyer tu....dah pandai baca doa makan tapi pelat laa...

Tapi koi rasa dunia dah tua bukan sebab2 macam tu..koi rasa dunia dah tua bilamana semalam ke kelamarin koi terbaca dalam akhbar metro...dua beradik kantoi tidur dengan kekasih masing dalam bilik tidor kat rumah keluarga...sorang umur 13, sorang lagi 15. dua-dua pun bawah umur. Memang bodohlah pakwe pakwe budak dua beradik tu..dah tau budak tu bawah umur...yang gi serah diri beromen dalam rumah family awek diorang tu buat apa??

Dengan budak bawah umur ni...tak kira la sape yang memberi, sape yang menerima, sape yang memaksa, atau apa sahaja ianya tetap dinamakan rogol! Tu satu hallah..yang adik beradik ni pulak koi rasakan mereka sangat sangat biadap bila mak bapak diorang masih hidup dalam rumah tu, diorang berani bawak balik boyfriend untuk melakukan kerja-kerja yang tak bermoral tu...adehh...sakit jantung silap silap orang tua budak berdua tu...

Pastu yang kes kat batu pahat tu...remaja 14 tahun mati dibunuh oleh suspek yang berusia 16 tahun...patut2 usia macam tu sibuk dengan urusan rumah sukan sekolah, perjumpaan puteri Islam, kawad kaki kadet remaja, sukantara, merentas desa, kerja sekolah yang menimbun....tapi tengoklah...yang pergi memang tetap pergi..tapi yang suspek tu...tak rasa menyesal ker? Tak rasa bersalah ke? Tak takut ke pembalasan tuhan ke? Oh tidakkk...melanggar katak di atas jalan pun sudah membuatkan koi rasa bersalah..ini pulak bunuh orang...amit amit kata kakak ipar koi...

Tu yang ditikam 19 kali dan disimbah dengan asid...dah la ngandung 6 bulan...kena dera dan cubaan dibunuh pulak...huishh ngeri! Kalau umur panjang...tikam 19 kali pun hidup lagi, kalau dah sampai ajal...terantuk kat tiang pun boleh jadi sebab untuk ‘pergi’.

Dengan keadaan sekeliling yg koi rasa kurang selamat, koi rasa macam nak pasang macam2 alat keselamatan kat rumah. Tapi kekangan kewangan menjadi faktor kenapa semua itu tidak terlaksana. Cuma sekarang lebih berhati hatilah...koi pun tak berani nak sapu laman umah sorang2 kat luar rumah sejak amoi sebelah rumah koi kena ragut kat depan rumah kitorang ni...budak tu yang kena ragut..koi pulak yang trauma terlebih...

Apapun koi memang setuju dengan kata2 mak mertua koi...dunia sudah tua!

5 comments:

Cik SHiNJU said... [Reply]

Salam...

Memang dunia dah tua...
Gejala sosial menjadi2..yg x pernah terfikir dek org tua suatu mase dulu tp boleh berlaku skrg nih..Hakim syariah pun buat taik,nak pecaya sape lg?

Yan said... [Reply]

eh ank awak da 3 ke

eelobor said... [Reply]

setuju rasanya. anak saya masa umur 8 bulan walau tak boleh berjalan sendiri tp dah siap panjat pintu grill ....

diana said... [Reply]

dah tua dah dunia ni..
cuma bukan la sebab2 tu..
sebab utamanye
penganiayaan di mana2 saja..
maksiat berleluasa..

Miss Mirror a.k.a Sam said... [Reply]

Kdg2 terasa ingin kembali ke zmn 80an..

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??