Tuesday, September 27, 2011

Jewer


cara sebutannya adalah dengan menebalkan bunyi idgham 'J' supaya kelihatan seperti menantu kesayangan Wak Saliyah...hahaha...Wak Saliyah tu mak mertua koi yer tuan tuan dan puan-puan...makanan yang berasaskan tepung gandum ni koi jumpa setelah sah koi menjadi menantu orang Jawa Segamat...Zaman muda belia koi kat Pahang dulu koi tok penoh jumpe dengan makanan serupa ini...


cara penyediaannya pada koi agak leceh pada koi sebab kena uli pakai tangan...kalau buat kuih cekodok masin kan pakai senduk jer..tangan koi tak comot kena tepung. bahan bahannya sama macam buat cekodok masin...tepung gandum + garam + air...bahan bahan diuli sehingga kental dan kemudiannya adunan dileperkan lebih kurang 3-5mm...hahaha...tapi takyah lah bawak pembaris bagai ke dapur....diameternye pulak antara 3-5 inci.....


lepeh tu, ulian yang telah dileperkan tadi digoreng dalam minyak yang cukup panas. bila dah kekuningan, bolehlah diangkat....

bila kita goreng dalam minyak panas dia akan menggelembung cam gambo kat atas ni...huiii...sedak wehhhh...takpayah makan bercicah pun sedak weh...kalau kat Johor ni selalu makan dengan kari..takpun sambal tumis...

1 comments:

Warnawarni Pasal Kami said... [Reply]

walahhhh kak...sedap ni..tp sye da tw mknan ni since aye pndai mkn..wasenyer org jawa belah segamat je kot tw pasl mknan nie..bile cite dgn kwn2 lain..xde plok yg tw..untung woooo..huhuh



pnh buat..tp syik x mnjd..xngelembung ponw..huhu

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??