Friday, February 8, 2013

Pantang selepas bersalin

Rintihan seorang lelaki bernama Suami...

Saje jelah nak tertanya-tanya...berapa lama yer selalunya berpantang selepas bersalin? ada yang kata 40 hari, ada yang kata 44 hari,ada yg 60 hari dan tak kurang juga 100 hari. 100 hari? sama dengan 3 bulan tu...

Kali pertama melahirkan, koi berpantang selama 40 hari di Pahang. Tapi mak sedara tegur.."apa pasal pulak 40 hari? 44 hari laaa....ko jangan main-main. Tua esok ko tahulah...."

Erkk...4 hari pun berkira ker....dalam sela masa 40 hari tu koi mengamalkan pemakanan no goreng-goreng, no santan, no pedas-pedas, no ais. Masak sayur pun main rebus2 jer...ikan/daging pulak bakar-bakar dangan sangai jer. Makan tak boleh tambah 2 kali. sarapan pagi nasi, tengahari nasik, minum petang nasik, makan malam nasik..tapi kuantitinya ciput2 jer...sayur jer seperiuk...pasal kalau tak makan sayur mak kata nnt sembelit. luka jahitan kat bawah payah nak baik. Minum pulak air milo, air suam dan air ubat periuk sahaja. No teh tarik

Tiap hari mandi serung atau mandi air rebusan pelbagai jenis daun yang dipetik di belakang rumah. Ada serai wangi, daun sembung, pucuk jambu, daun mengkudu dan apa tah lagi. Tiap pagi dan malam bertungku pakai batu sungai. Pakai bengkung siap dengan kapur + limau nipis kat perut. air rebusan manjakani dibuat cucian intimasi supaya luka cepat baik. Huhu..tradisional sungguh.

Pasal makan tu Tak kisah sangat sebab selalu pikir orang kebuluran kat afrika tu langsung tak makan. Rasanya bukan semua orang bersalin dijaga rapi sebegini. Mak bapak koi memang rajin, bukan koi ajer...kakak dan adik ipar koi bersalin pun macam ni jugak layanannya. Terima kasihla mak & abah. Pantang makan tu takde hal sgt...cuma pantang bersama suami tua agak meragukan...hehe...

Koi bukan apa...musykil la jugak. kalau dalam 60 hari, rasanya nifas pun dah habis, tempat jahitan pun dah baik...luka dalaman pun Insyaallah dah baik. Perlukah kita teruskan berpantang mencampuri suami. Tak berdosa ke menolak pelawaan suami ??Hehe...sekadar satu pertanyaan yang berlegar  di fikiran.



2 comments:

diana said... [Reply]

kalau 2 hari je mau terbuka jahit,..hahaha

Aju Mohit said... [Reply]

aku dulu pantang 100 hari, badan mau pakai lama maaaa hehehhe

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??