Wednesday, March 27, 2019

Labuku Gebu Part 2

Tibalah masa bagi Mama Yan operate labu kiriman abah dari Raub ni...
Mak aihhh...
Tak lut pakai pisau kecik ye....
Kulitnya keras. 
Mama Yan jarang jarang masak labu ni.
Selalu beli yang kecik cinonet je.

Nampak tak betapa tebalnya isi labu ni...
Kuning keorenan...
Dan abah dah pesan...
Biji dia nanti ambil buat benih...
Aiyakkk...
Nak tanam kat mana? 
Pokok labu ni jenis pokok yang semak...
Nantilah bawak kat kebun baru.

Mama Yan buat kek labu....
Masa kat dalam oven...
Punyalah naik tinggi sampai merekah tengah tengah kek tu...
Tapi bila sejuk,
Dia turun balik...
Cisss!
Resepi kek, tapi rupa macam kuih bingka.
Nasib baik rasanya tetap lembut walaupun agak bantat...hahaha
Ok...Mama Yan memang sejenis yang agak keras tangan...
Tak reti masak!
Masak kek bantat memanjang...

Lebihnya tu ada yang MY buat sayur lemak campur pucuk meranti.
Haa...yang ni habis seperiuk.
Suami kata..'perfect!'
Yo lahhh...dasar tekak Jawa.
Mana makan kek kek ni sangat.

Lagi setengah biji, 
Mama Yan panjang panjangkan kiriman abah ke keluarga sebelah mentua.

Okl, sekianlah cerita labuku gebu.
Nanti dah semai biji benih labu ni...
Tengok MY punya labu...
Kalau tak gebu macam ni...
Sah Mama Yan kena mandi bunga...hihih
Wassalam


2 comments:

norhidana miswan said...

wahhhh tu dia, warna cantik...

kek labu tu nampak menggoda sgt lah kak..
klu dana lah labu ni klu di msk pengat atau dijadikan dessert mmg agak slow nk di mkn tp kalu di masak sayur, lemak labu lawankan ngn sambal totook...perkkkkh mmg laju...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Sedapnyaaa.
Rasa mcm nak buat juga la menu2 labu.

Klik! Klik!

Post Terhangat