Wednesday, September 22, 2010

pembaris skala..

Pernah tak tengok pembaris skala?haa...pembaris skala ni tak semua orang kenal. Kalau nak tahu...kat bawah ni ada gambar dan kegunaan pembaris skala.


Pembaris skala atau scale ruler ni ada 2 jenis la yg selalu digunakan..satu yang macam ni...satu lagi yang 3 segi. Kat kadai stationary ada jual benda ni semua. Harganya pulak dalam julat RM15 hingga RM25. skalanyer pulak ada macam-macam. So, masa nak beli, perhatikan betul betul skala macam mana yang kita nak..kalau salah beli rugi pulak nanti


gambar pembaris skala



Guna pembaris skala ni senang..takyah nak convert convert ukuran lagi dah. Kalau skala lukisan tu 1:30, tengok kat pembaris skala yg sama dengan lukisan. Pastu ukur...terus dapat ukuran. Tapi jangan ada pulak yang tak tahu makna skala. Kalau 1:30 maknanya 1mm di atas lukisan mewakili 30mm di lapangan.


cara guna pembaris skala

Pambaris skala 3 segi ni koi beli masa tingkatan 5 kat sekolah teknik dulu. Cikgu suruh beli, dia kata nanti kena pakai. Sampai habis SPM dia tak ajar pun cara nak pakai. Masa tu rasa rugi betul beli, maklumlah budak sekolah, RM22 rasa memang mahal giler lahhh. Tapi tak sangka, lepas 10 tahun berlalu akhirnya hampir setiap hari koi gunakan pembaris ni...yang jenis segitiga ni biasanya scale dia besar sikit..1:100, 1:150, 1:250...biasa guna untuk lukisan berskala besarlah...macam lukisan infra...


yg bentuk segitiga




.

3 comments:

Anonymous said... [Reply]

kerja sebagai qs ke?

Anonymous said... [Reply]

interior designer,arkitek,qs,engineer slalu guner..tp aku lg prefer gune pembaris beasa ngn calculator.lg senang :)

Nafisa81 said... [Reply]

koi kerja dengan kompeni kontraktor jecil kecilan. so, bila kerja dengan kontraktor kecik..kita kena tau dari A sampai AA. teknikal, teori, praktikal, costing, purchasing....

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??