Saturday, October 16, 2010

tahun Hijrah a.k.a bulan Islam

Hari lahir tiap-tiap tahun kite sambut..kalu tak sambut beria-ria pun..tetap ade ingatan terhadap harijadi kite tu…dalam pada tu..pernah tak kite terfikir…hari jadi kite berapa haribulan dalam bulan Islam nyer pulak….haa….koi mmg tak tahu…semalam terjumpa pulak mende ni kat forum kot…tp tak ingat kat mana…sbb terus pergi kat website ni…http://www.religious-affairs.gov.bn/?tpl=th003_calendar.

Haa…ni hari jadi koi setelah diconvert dalam bulan Islam…eh…Tahun Hijrah la…koi lahir hari Isnin, 15 Jamadilakhir 1401. koi ni..nak kata jahil sangat sbb tak tahu bulan Islam pun tak boleh jugak…sbb kite memang dilahirkan dan dididik dalam suasana bulan orang putih…

Yang koi memang hapal sangat…
• Cuti maulud nabi maknenya hari tersebut adalah 12 Rabiulawal,
• Cuti awal Muharam, maknenyer hari tersebut 1 Muharam
• Cuti Awal Ramadan, maknenye hari tersebut 1 Ramadan
• Cuti Nuzul Quran, maknenye hari tersebut 17 Ramadan
• Hari raya…semua orang tahu…hahaha

.

3 comments:

diana said... [Reply]

betul tu..
susah le nak jumpa orang yang ikut kalender islam ni..
orang dulu2 ye la..
guna kelnder islam..
orang sekarang ade yang bulan2 islam pun tak tau ..

Solihin Zubir said... [Reply]

Saya dari dulu dah tahu tarikh lahir sy dlm bulan Islam coz mak sy ingat tarikh tu..
sy lahir 1 Muharram 1407.. :D

CouLeur de Chiqu3 said... [Reply]

seingat saya sy lahir blan Safar..xpe nnti tnye mak dlu...ehehe

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??