Wednesday, November 11, 2015

Ayam Masak Ungkep

Dah tak tau nak masak apa dengan ayam ni...
Dah la kat rumah ni.. 
Ada golongan takut pedas...
Masak ayam selalu kena ada 2 jenis...

Paling selalu ayam masak merah lah...
Sebab nye...
Nanti ayam yang dah bergoreng tu...
Koi suku ke anak anak koi yg takut ngat dengan pedas...
Separuh je taruk sambal nya.. 

Tapi asik ayam sambal...
Muak weih...
Jadinya koi nok try test resepi yang sedikit Jawa..
Ayam masak ungkep...


Ni masak untuk 3 dewasa dan 2 kanak kanak
Koi masak ayam setengah ekor...dengan tambah kentang sebiji...buat kawan ayam tu...

Bahan bahan tumisnya pulak..
Bawang merah sedang -2 biji
Bawang putih - 2 ulas
Halia - 1 inci
Serai - 1 btg
Ketumbar -2 sudu (rendam dulu)
Kunyit - 1 inci
Semua bahan bahan kat atas koi bahan blender je...
Dengan serai sekali koi blender...hihi...
Kalo mil koi masak...dia ketuk2 je serai tu.. 
Ketumbar tu..rendam dulu kejap...
Kalau tak..payah ngat nak hancur nnt...
Nye tergulik katas ke bawah katas ke bawah je karang...
Dah siap blender tu...taruk minyak dalam kuali...
Sengggg....

Nak bagi ayam dengan kentang tu lebih sekata masak dan lebih mesra berteman...
Koi tutup kuali tu.. 
Lagipun masak ayam keluor dari freezer ni...
Kena lama sikit...
Api jangan besor ngat  ....sbb
 takut hak dedalam tu kang tak masak...
Jangan lupa taruk garam...
Koi tak biasa pakai pak aji ke...enuff tasty ke...sure tasty ke...semua tak letak..letak garam je...
  Kira macam dah nak empuk tu...
Koi taruk asam gelugor...
Asam gelugor koi import dari Raub weih...
Kat JB ni tak jumpa koi asam gelugor...
Deme pakai asam jawa agaknya...hihihi..


Sekianlah sahaja ayam masak ungkep koi ini...
Sesuai dinikmati seisi keluarga...
Anak kembar koi pun...
Koi suap je nasi dgn lauk ungkep ni...koi picit picit sikit dengan kentang dan ayam...
Sabitnya...deme berdua tak ingin makan bubur dah..
Feeling dah bujang...
Apa abang abangnya makan...
Tulah yang dia kejor...

Moh la cuba sendiri...senang yaamat...


0 comments:

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??