Wednesday, September 29, 2010

sambal taucu ibu mertuaku..

Masa balik kampung ari tu..mak metua koi buatkan sambal taucu...huh,..sedap giler ahh...masyarakat jawa ni yang koi perasan suka bebenor menyambal apa apa aje..ni senarai sambal yang koi jumpa setelah berhijrah ke Johor sejak tahun 2000..

  • Sambal kicap – makan sup, cicah dgn pisang goreng, keledek goreng dsb
  • Sambal goreng – nama je sambal, tp macam sayur campur pon ade
  • Sambal tempe – tumbuk lada pastu masuk tempe mentah tu..makan dgn nasik
  • Sambal bebek/sambal totok – lada dgn ikan bilis je tak silap aku pon layan dgn nasik
  • Sambal tahun – cili kering, bawang, ikan bilis digoreng garing..pastu tumbuk..makan dgn nasik panas2...huhu...

Sambal2 yang lain tu jgn cerita ah...sambal tumis, sambal belacan..kat kedai makan kat Johor ni, kalau tak idang macam tak lengkap kedai makan tu...sambal taucu yang mak metua koi buat ni...memangggg sedap...sampai terfikir fikir lepas ni nak layan sambal ni dgn apa pulak yekkk? Pendek kata selagi tak habis la sambal tu...macam2 cara nak digayakan...makan dgn nasik, beli roti, buat lempeng, jemput2....huhh...sedappp!!


Tapi dalam banyak2 sambal tu...sambal kicap jer yang koi dah expert buat...yang lain..beli barang...tolong kopek2 bawang bilisnye...mak metua koi la yg buat...dah siap...angkat...masuk tupperware...angkuttt....haa...ni la contoh menantu hampeh... bab bab mengangkut masuk bonet ni...koi mmg terer...hahaha...

Bahan-bahan yang digunakan untuk buat sambal taucu ni bawang merah, bawang putih, ikan bilis, taucu...tu je bahan kasar yang koi nampak...tapi nisbah bahan2 tu yang koi failed nak agak...garingnya sampai mana...garamnya byk mana...haaa...yg tu mmg failed...drpada koi buat laki koi tak layan, baik balik kampung suruh mak dia jer yang buat...dia layan sepinggan..koi layan 2 pinggan...
.

2 comments:

Solihin Zubir said... [Reply]

sy kurg suka pedas.. huhu..

dianafisa81 said... [Reply]

pedas sgt tak boleh jugak..tak elok untuk sistem penghadaman...

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

babab.net

apesal traffic??