Membaja di Hari Raya ke Tiga

Masa raya ajelah boleh cuti tanpa ada sebarang gangguan..
So, ambil kesempatan la untuk membaja kebun sawit sekangkang kera nih..
ingatkan nak pergi berdua je..
Mama Yan dengan suami..
Sekali Mama Yan capai tudung...
semua dah siap sarung selipar,..
hmm...hangkutttt...
tambah ajelah bekalan cawan dan airnya..

Masa ni dah selesai membaja...
haruslah ada gambar kenangan kannn..
Muka yang barisan depan tu pun tak boleh nak senyum dah...

gunung apa lah seketul kat sana tu agaknya...

tengah tengah membaja...abang nampak ada satu pokok yang dah berbuah..
Mana? Tuuu....

Okay...meh mama close up sikit...
excited...maklumla...mama yan membesar kat taman perumahan...
Mana la tahu anatomi pokok sawit..


Anak dara halus ni pun tak ketinggalan nak membaja...
iye lantak situ...


Agak semak sikit... 
Bulan puasa hari tu banyak hujan...


Kami pergi pun dah petang...
Dalam pukul 3 lebih macam tu..
cuaca petang tu pun redup je..tapi tak berangin.
Oklah..tak panas untuk budak budak..

beli baja akar 1 beg,
Baja organik 1 beg,
Tapi sempat baja akar je..
lagi 1 beg tu...nantilahhh...
Kesian tengok anak anak nombor 3, 4 , 5 tu kepenatan.
Mana tak penat,
kebunnya bukit tinggi mencacak.
Nasib baik pacuan 4 roda boleh naik sampai atas.
Kalau tak pengsan nak pikul guni baja..


Ni keratan rentas kebun.
Yg belah kanan tu jalan masuk.
Kami bawak Triton naik sampai atas, (anak panah hijau)
So kami mula membaja dari atas bukit ke bawah
Ikut macam anak panah merah dalam rajah di atas...
Sampai bawah, nak naik atas balik...
Ya ampunnn...
Semput!
Tapi yang lebih semput mama dengan ayahnya...
Anak anak cargas je...

Dalam pukul 6 macam tu kitorang pun balik....
Sebab malam nak pergi beraya pulak.
Lagipun bawa anak anak tak boleh balik lewat...
Tak elok...

 Semoga baja yang ditinggalkan kat pondok selamat...
Nampak gaya macam nak kena sub kat abang ipar la untuk meneruskan kerja kerja membaja ni.
Dah tak sempat dan tak larat...hihihi
Inipun dah rasa sakit kat tapak kaki + sakit2 badan...
Oklah....terima kasih kerana sudi membaca...
Wassalam




7 Comments

  1. saya tak pernah membaja macam tu,walaupun memang anak felda hehehe.

    nampak ketinggian dan kesukaran untuk membaja tu.

    ReplyDelete
  2. takpe time raya kalau time pose penat kepanasan membaja hehehhe...

    kalau kt kg abah menanam pokok kelapa sawit di selangkan ngn nenas, tanam nenas dan kelapa sawit sekali... sambil2 nk nunggu sawit tu besar nanas tu dh boleh di petik...

    ReplyDelete
  3. Aryan Azra > ni membaja seronok seronok aje. kat rumah takde laman...kena bawak kebun biar terbakar sikit lelemaks

    Dana > tulah...nak tanam tanam juga..tapi tak sempat lagi..lama lama pokok pun besar...hahaha

    ReplyDelete
  4. Sempat lagi tu raya-raya masuk ke ladang sawit ye mama Yan :)

    Selamat hari raya untuk mama yan sekeluarga.

    ReplyDelete
  5. Taim potong buah nanti senang tu,
    golekkan buah ke bawah bukit aje.

    ReplyDelete
  6. Puan Hazel> hihi...selamat hari raya...
    WP> hahaha...bukit belah belakang tu yang payah...

    ReplyDelete
  7. teringat pulak kebun arwah atok yang saya pernah pergi ikut mak bapak usahakan tanam apa yang patut...sayangnya kebun dah dijual beberapa tahun lepas...tak sempat la nak bawak anak cucu tengok dusun durian sarawak..kena beli tanah lain nanti kalo ada rezeki...

    ReplyDelete

terima kasih la weiii...