Tuesday, September 27, 2011

Jewer


cara sebutannya adalah dengan menebalkan bunyi idgham 'J' supaya kelihatan seperti menantu kesayangan Wak Saliyah...hahaha...Wak Saliyah tu mak mertua koi yer tuan tuan dan puan-puan...makanan yang berasaskan tepung gandum ni koi jumpa setelah sah koi menjadi menantu orang Jawa Segamat...Zaman muda belia koi kat Pahang dulu koi tok penoh jumpe dengan makanan serupa ini...


cara penyediaannya pada koi agak leceh pada koi sebab kena uli pakai tangan...kalau buat kuih cekodok masin kan pakai senduk jer..tangan koi tak comot kena tepung. bahan bahannya sama macam buat cekodok masin...tepung gandum + garam + air...bahan bahan diuli sehingga kental dan kemudiannya adunan dileperkan lebih kurang 3-5mm...hahaha...tapi takyah lah bawak pembaris bagai ke dapur....diameternye pulak antara 3-5 inci.....


lepeh tu, ulian yang telah dileperkan tadi digoreng dalam minyak yang cukup panas. bila dah kekuningan, bolehlah diangkat....

bila kita goreng dalam minyak panas dia akan menggelembung cam gambo kat atas ni...huiii...sedak wehhhh...takpayah makan bercicah pun sedak weh...kalau kat Johor ni selalu makan dengan kari..takpun sambal tumis...

Wednesday, September 21, 2011

Wordless Wednesday: Western....






western breakfast at Sugar Craft cafe, Danga Bay....tak kenyang pun...hahaha..sbb perut koi ni perut melayu.

Tuesday, September 20, 2011

Coklat Kak Effa

Effa Mybaby is now kemaruk to make homemade Chocolate...wawawa....kalah koi dia punyer dia design coklat skang ni...okeh...layan gambar2 jer...







**gambar2: facebook kak effa...utk sebarang tempahan coklat...sila hubungi koi...

Jom buat kueh raya...Part 2

hai...bertemu lagi kita dalam rancangan masakan...Apaaaaa kedodol?????.... hahaha...ayat ni merupaka ayat favor kak Effa..my soulmate...soulmate? opismate daa...


Masukkan cornflake ke dalam coklat yang telah dicairkan.


Godakkan/kacau cornflake sehingga rata bersalut coklat


Masukkan cornflake bersalut coklat ke dalam paper cup


Hiaskan mengikut kreativiti dan aktiviti masing masing....


berikut adalah beberapa tips bila kita bekerja dengan coklat...antara pantang larang utamanya adalah..coklat tak boleh kena air. pastu kalau buat kuih raya cam kita ni..pastikan keseluruhan cornflake tersalut dengan coklat...kalau tak, cornflake akan kurang rangup.

pastu kalau boleh masa isikan cornflake tu..biarlah penuh2..bak kata orang tua koi"biar berjasa sikit"...jgn idang kuih raya buat lekat celah gigi aje...part nak mengiasnya pulak....haaaa...yang depend pada daya usaha dan pemikiran serta imaginasi masing2...boleh tabur kacang badam...boleh tabur manik2...boleh tabur chocolate rice...boleh pipekan white chocolate..jgn tabur gula pasir dah...ilang serinya dimakan coklat tu...

lepas dah hias...masukkan kan dalam peti sekejap...sekejap jer tau...agak agak coklat tu dah mengeras...keluarkan dari peti sejuk...kalau lama dalam peti sejuk,,dia akan sejuk...haha..memangla...tapi maksud koi...benda yang terlalu sejuk dalam peti ais...bila kita keluarkan..dia akam mengalami proses penyejatan...nanti kat kuih raya kita nanti ada air air perpeluhan yang bakal merosakkan masa depan kuih raya cornflake bersalut coklat kita tu....sbb tu takleh letak dalam peti ais lama-lama.

okaylah..sehingga bertemu lagi di lain resepi...byeee...

Saturday, September 17, 2011

Jom buat kuih raya..Part 1

raya dah nak habis baru sibuk2 nak buat kuih raya...haha..kuih yang koi nak persembahkan ini adalah kuih orang tak berapa rajin....kuih ni juga dikenali sebagai kuih raya takde oven...hmmm....sesuai untuk student2 di hostel dan juga kolej...







cara2 membuatnya adalah dengan membeli coklat masakan sama ada berjenama atau tidak itu tidak menjadi hal sangat...beli juga sekotak cornflake....pastikan di rumah anda mempunyai besen aluminium..atau besen 'ayan' kata orang pahang....atau besen2 dari jenis stainless steel...jangan pakai periuk...susah nak godak sebb permukaan bawah periuk bersegi...kalau boleh cari yang peten cam kuali..

gambar gambar di atas sebenarnya menunjukkan kekdah mencairkan coklat ajer...bukan susah bebenor nak cairkan coklat ni..

memula...panaskan air dalam periuk...ok.tp cuba acu dulu besen stainless steel tu dengan periuk ngam ke tak ngam..karang kot periuk tu besor amat..*'terjereluh' pulak besen besi berisi coklat tu dalam periuk berisi air panas...rugi wehh...kalau boleh kasik ngam ngam bibir besen tu dengan bibir periuk tu...

lepas tu tenggekkan besen besi/aluminium tu kat atas periuk yang berisi air panas tu...

lepas tu kacau kacau sikit coklat bagi cepat cair..jangan campur apa2 cecair dalam coklat tu...dikhuatiri cecair akan mempengaruhi kadar kepekatan coklat tersebut..maknanya jgn pepandai letak susu ker...air ker...kopi ker...air coke ker...kang coklat tu tak mboh keras baru tau....

ok...kadang kadang tak semua coklat akan cair cantik macam ni....kalau

 pakai coklat masakan yang murah2..memang jarang2 jadik cair cantik..dia berketul ketul laa....dia jadik likat sangat la...yang macam tu koi pun tak tau nak suggest apa...

okaylah...ini part 1...cara2 yang seterusnya...akan disambung selepas ini...see youuu...!!






*terjereluh = jatuh

Wednesday, September 7, 2011

Wordless Wednesday



Nasik lemak...

setelah lebih sebulan tak sarapan nasik lemak..akhirnya koi tumpas jugak...bersarapan nasik lemak kat madam pat hari ni...yummm...tak sedap mana pun..tapi keinginan nak makan tu aje yang lebih...huhuh....macam mana nih...nak pakai jusmate 5 ke lactolite...sebab rasanya aku tak nampak gemuk sangat...cuma lebih berat badan jer....hahaha...

say 'Hiii...'


azam masa bulan puasa hari tu bukan main lagi..lepas raya ni..konon tanak sarapan pagi berat2...makan teghari nak sukat sukat..taknak makan lepas waktu malam...heh! semua tu tinggal angan2...

musim raya aje makan non-stop....elok elok cincin pakai ngam ngam..lepas raya terus takleh bukak...huhu....takleh jadi ni...kena terus ganti puasa kot...sbb kalau puasa keinginan nak makan tu takla poyo sgt.

ini bukan cincin koi yang takleh keluar dari jari tu...kalau yang macam ni yang takleh keluar tu..koi redha jerla..hahha

Post Terhangat