Wednesday, June 19, 2019

Sambal Jering Abah Raub

Sebelum terlupa...
Baik letak upload kat blog cepat...

Ni masa tolong masak kat Raub cuti Raya hari tu...
Abah memang rajin masak...
Lepas mak kurang sihat..
Abah take over semua kerja rumah...
Setakat masak masak lauk utk famili tu...
Memang kacang sangat dengan abah...
Tapi...
Tak sempat la nak sental kuali...hahaha...

Resepi abah masak hari tu...
Sambal jering udang...
Tapi sebenarnya kira Mama Yan la yang masak...
Cuma ada abah kat sebelah sebagai buku resepinya...

Ni untuk panduan Mama Yan je...
Takut lupa...
Sebiji bawang besar dan beberapa biji jering dihiris,
Kemudian tumis dulu bawang dan jering tadi tu...
Tumis sampai betul2 masak..
Lepas tu masukkan cili padi yang dah ditumbuk....
Biarkan sampai cili masak...
























Lepas tu..
Masukkan udang...
Lepas dah masuk udang tu....
Seng seng lebih kurang...
Abah suruh masukkan santan sikit...
Mama Yan macam...
Aaa....sambal menda taruk santan kannn...
Masukkan aje lahh...
Menda dah ada ....
Lepas masuk santan...taruk garam dan sekeping asam
Kacau kacau ..
Biar santan didih dan kering sikit...
Lepas tu...
Boleh la tutup apinya...

Masaknya tak banyak pun...
Sebab dah banyak lauk lain...
Ada rendang la...kari la....
Tapi...tekak orang tua kann...
Nak juga sambal sambal ni...





















Ok...dah pas dah Mama Yan masak sambal jering...
Abah kata...
Nak guna ikan bilis pun boleh...
Taknak letak santan pun boleh...
Ok..noted!

InsyaAllah...Lepas ni dah boleh masak sendiri dah...
Mekasih mak & abah...
Sejak kecil sampai besar mengajar dan memberi ilmu tanpa jemu...

3 comments:

norhidana said...

sedap nih, lagi2 sambal yg org tua kita punya resepi...

mcm nk try je nengok yg dh siap tuh

Warisan Petani said...

Ada tanam pokok jering, tapi tak makan buah jering.

Sunah Sakura said...

letak santan...wowwww...kalo kita cuba pada sambal lain, agaknya ok tak ya

Klik! Klik!

Post Terhangat