Tuesday, June 18, 2019

Tanam Pokok Durian Pulak...

Walaupun penat semalamnya beraya sakan seharian di KL ...
Suami tetap excited nak tanam benih durian kat kebun sawit dia tu...
Tanah sekangkang kera tu..
Macam macam nak ditanamnya...
hahahaduiiii....

Mama Yan pun kannn..
asyik tulis cerita Kebun yang kat Kampung Sekijang ni je..
Nak wat acaner...
Memang teruja ada kebun sendiri..
yang dibeli dengan duit usaha sendiri...


hari tu tanam 1 benih Musang King,
2 benih Durian IOI,
2 benih durian duri hitam dan,
2 benih durian udang merah

Kiranya sekarang memang sesuai la kalau nak tanam apa apa..
sebab kerap jugak hujan ni...
kalau beberapa bulan yang lepas...
memang sangat panas dan kering

harap harap bercambah dengan subur dan gemuk gemuk la...
Yang tanam kat kebun Sagil hari tu abih mati semuanya...
Sebab kena serang dengan benah.
Yela...sebelum ni ada orang pajak untuk buat kebun sayur,
Tu yang banyak gila serangga..
Ada semut..ada kumbang...ada benah,..ada siput...

Sambil sambil tanam pokok durian tu...
Usha usha jugak la sayur meranti...
Tu diaaa.... 
gemok gemok semuanya...
sebab hujan kan...
So petik sikit la buat sayur...
Kitorang pun baru je kenal dengan sayur meranti ni...


Close up sikit la...
Sayur meranti ni ada buah kecil kecil bulat bulat...
buah dia tu boleh jadi biji benih untuk ditanam..
tapi kalau nak sayur...
biji biji tu takyah masukkan...
Mak mentua kata pahit sayurnya nnt...
oooo...pahittt...
Jadi kita ikut cakap orang tua...
Kita siang ambil daun sahaja...

Cara masak macam masak sayur biasa je..
Tapi buat sayur lemak putih...
Memang super marveles...
kena pulak ada ikan goreng dengan sambal ketuk...
memang terancam la berat badan masing masing...



Actually kat pasar pun ada...tapi sebelum ni tak pernah pun beli..
sebab tak kenal..
ni dah kenal...baru la boleh beli...hihihi..
Suami jarang nak beli sayur yang pelik2 ni...
sebab bini dia makan memilih tahap dewa keramat...

Balik kerja semalam...
Taraaaa....
Kak ipar dah masuk sayur meranti masak lemak...
Siap sambal cili kering...
Perghhh...nikmatttt


Korang kenal dak sayur meranti ni?

6 comments:

I am LZ said...

Assalamualaikum..
Berbudi kepada tanah kita dapat hasilnya..
Sedap masak lemak meranti, pekena dengan ikan masin dan sambal belacan memang mantap, hehehe

Suria Amanda said...

Tak pernah kenal sayur meranti tu..hahaha...rasanya macam pucuk manis tu ke?best la ada kebun sendiri

AzianKhalil said...

LZ> kan..memang sedap.
SA> ala..dah lama tak makan pucuk manis..sampai dah lupa rasa dia cemana

dear anies said...

dah berbuah nnt sy nk sebiji tau hahahahaha

Sunah Sakura said...

tak kenal...baru pertama kali nampak..hihihi

ajumohit said...

kalau aku panggil tu pucuk manis, sedap masak lemak putih letak labu, perghh bertambah makan nasi :)

Klik! Klik!

Post Terhangat