Wednesday, October 23, 2019

Erti Jajan (Makanan ringan / Junkfood)


PU Rahmat Ikhsan ni,
dia sering mengikuti misi misi kemanusiaan,
walaupun sepatutnya mereka berikan bantuan makanan dan perubatan kerana itu keperluan,
tetapi,
Kenapa mereka tetap sedekahkan coklat dan gula-gula?
kerana sebuah senyuman?

Ok...kat bawah ni ada kisahnya...


Teringat juga masa Mama Yan masa kecil-kecil dulu...
Mama Yan mempunyai daya ingatan yang agak kuat sebenarnya...
tapi sangat malas nak menggunakannya...
so,
perkara-perkara yang berlaku 30 tahun lepas pun,
ada yang Mama Yan boleh rewind balik.
hahaha
Masa umur Mama Yan sekitar 5 hingga 6 tahun dulu,
Dengan bilangan adik beradik ramai, 
abah pula kerja penjawat awam biasa biasa...
Sekali sekala, 
Abah kadang kadang belikan gula gula Trebor T Drops, Sugus
atau coklat Van Houtan.
Lepas tu,
Kami semua keliling abah...
Tadah tangan...
nanti abah bahagi kan sama banyak kat adik beradik.
Tiap bulan pun sama...
cuma tukar2 je antara 3 jenis tu
masa tu memang rasa...
Seronoknya dapat gula gula...
Dan coklat yang dalamnya ada kacang.
Rasa seronok sangat...
Tapi benda ni tak selalu..
Yelah..
Makanan rapu ni tak sihat satu hal...
mahal hal lain...
Tapi...
Sebagai ibu bapa,
abah tetap nak lihat senyuman kegembiraan anak anaknya...
Dulu dulu tak nampak pun perkara tu.
Bila kita dah jadi mak bapak,
barulah nampak.

Iklan Sugus

Bila Mama Yan dah besar sikit..
Sekitar usia 10 tahun ke atas,
Abah dah tak belikan jajan/gula gula macam tu...
Saiya sudah besar....
dah tak heran kat gula-gula.
Tapi tiap hari minggu (Ahad) bawa adik yang kecik kecik mengeteh kat kedai...
Bawak pergi pasar minggu,
Bawak gilir gilir lah tapinya,
sebab ada motor je.
Setiap hari Isnin abah akan bagi extra duit belanja untuk pergi pasar malam.
Untuk beli sendiri apa-apa yang diingini,
Yelah..
dah besar kan..
Pendapatan abah pun masa tu mungkin dah bertambah sikit..
Hmm...dulu dulu selamba kanak-kanak pergi pasar malam sorang sorang,
Zaman sekarang, mohon jangan benarkan.
Dalam beg kesudahannya nanti.
Sebab sekarang ramai orang gila.

Kalau sembang dengan suami..
jajan diorang masa kecik dulu...
Mi siput goreng dan kacang tanah sira sambal je..
Mana ada gula-gula, coklat, roti semua ni...
Dah sekolah menengah,
dah keluar dari kawasan kampung,
Barulah jumpa dunia luar 
Barulah nampak jajan penuh warna warni semua tu..
Sebab masa kecik dia tak jumpa junkfood cikedis semua tu kan...
Maka sekarang ni, suami Mama Yan memang peminat Mamee Monster tu...
Kalau beli..
Memang ayah yang lebih makan berbanding anak anak.
Yer..
kami memang bagi anak makan makanan ringan.
hehehe..

Selalu kalau dapat goodies pack dari tadika / taska anak pun,
MY cuma semak status halal je....kalau halal. 
Silakan ngappp!

Apapun,
berhatilah hatilah memberi pandangan berkaitan makanan.
isu makanan ni,
sensitif ye...
Terilap kata...7000 komen netizen. 
Sama samalah kita berdoa agar dikurniakan rezeki makanan yang Lazat, Berzat dan Berkat setiap hari.

Wallahualam


12 comments:

Warisan Petani said...

kecik2 dulu selalu menjajan kacang putih

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Tetiba terasa nak makan gula2 plak Akak bila baca entry ni.
Teringat gula2 pjg yg ada cincin hujung dia zmn Akak kecik2.
Lagi satu "coklat baldi".. baldi kecik jari je..tp bila beli rasa teruja masa tu.

norhidana said...

tdrops tu memang antara jajan yang biasa di makan masa kecik2 dulu, tak pun jajan tora, tapi sekarang itu dah jadi salah satu nostalgia

bagi saya tak salah bagi anak makan jajan sesekali janganla sampai hari-hari makan jajan kan. Kita kawal lah, tapi itulah tak baik kita ni menghina jajan tu, lagi2 yang di beri sebagai goodies di majlis apa-apa, bagi saya mungkin benda itu sampah bagi orang tu tapi seribu hikmah bagi orang yang serba kekurangan, orang yg takde duit... dapat makanan boleh buat manusia gembira

ajumohit said...

zaman dulu kalau diingat2 memang nostalgia kan yan, aku selalu sebut kat anak aku ibu dulu selalu main masak2, khemah2 dengan kawan. la ni lain caranya, tapi aku selalu ingatkan diorang jaga diri, jaga akhlak, pilih kawan yang betul. risau sekarang macama2 cabaran

Sis Lin said...

Dulu-dulu kalau pergi party atau kenduri memang jajanlah yang anak-anak akan tunggu, kita tak kisah pun..cuma zaman sekarang aje, mak-mak dengar aje jajan kemain bising tapi...maknya tak perasan...maknya pun makan jajan lebih dari anak secara diam hahahahahah

ct cheery said...

Me too. Tp kecik2 gula2 kureng sikit. Suka keropok kekacang cmtu. Mamee monster dari dulu lg favourite 😁

Sheila Arshad said...

masa kekecik dulu kalau gula2 manjang je arwah ayah ammi belikan Hacks, Hudson dan gula2 dalam bekas yg ada salut gula kat luar tu (lupa pulak namanya). Makan sehari sebijik je..jgn byk2.

Kalau cikides pulak mestilah mamee.

Kepantangan arwah ayah ialah kalau anak2 beli asam. Memang dia jentik pakai getah je tangan anak2. Jentik sakit woooo sebab dia ada skill jentik tu hahah

Ujie Othman said...

jajan..makanan yg menggembirakan kanak2.
tak salah kalau sesekali. Bkn hari2.

Umi Nazrah said...

alhamdulillah kenangan zaman kanak2 pasti takkan dapat dilupakan. memang akan lekat tetap utuh dalam hati ^_^

Farhana Jafri said...

kecik dulu suka makan apollo bila babu jual roti tu datang

Sunah Sakura said...

heyyy laki kita pun peminat mamee monster!!! hahahahah!

Sha Mohamed said...

Kalau fikir zaman dulu, memang susah nak beli jajan.. kalau dapat tu macam dapat harta la.. Sekarang Sha bagi je anak-anak makan jajan.. Buat macam mama yan buat.. Tengok halal ke tak je.. Tapi tak adalah hari2..

Klik! Klik!

Post Terhangat