I will follow youuu....

Tuesday, April 28, 2020

MY Review : Novel 'Kamasutra'

Punya lah bosan duduk rumah mentua...dengan line internet slow yang teramat sangat, dengan panasnya, dengan takde service courier masuknya...
Memang stress...

Dengan penuh kepayahan...dua minggu lepas, Mama Yan beli dan download e-book Novel Kamasutra ni. Novel ni hasil garapan Sharifah Abu Salem diterbitkan pada 2006. Seharian nak download ni tau,,hahaha

Kamasutra ni sebenarnya sebuah telemovie yang ditayangkan di TV3 dalam slot Cerekarama. Pelakon utamanya Ahmad Idham Nazri sebagai Kama, Rusdi Ramli sebagai Amir, Janet Khoo sebagai Samantha, dan Safura Yaakob sebagai Masitah. Watak watak lain dalam cerita ni...tak ingat pulak siapa yang pegang.



Ok... cerita ni bermula dari Kama menemui Samantha yang pengsan terdampar di tepi laut kerana ingin membunuh diri kerana mengandung tanpa nikah. Ketika itu, Kama dan Amir berkhemah di sebuah perkampungan nelayan.

Kama membawa Samantha bermalam di khemah mereka. Tapi, Amir pula membuat percubaan mencabul Samantha. Selepas itu, Amir menghilangkan diri seketika kerana malu dengan kelakuannya. Dalam masa pemergian Amir, dia bertemu pulak dengan Masitah, anak gadis Pak Kasim yang menegurnya tentang kewajipan solat pada hari semalamnya.

Sementara Kama dan Samantha berjalan jalan di pantai, Amir pula mengambil kesempatan menggoda Masitah dan membawanya ke khemah. Kama dan Samantha pula, meronda-ronda sekitar kampung dengan menaiki Pajero milik Kama dengan harapan dapat menemui Amir yang padahal sedang berseronok dengan Masitah.

Peninggalan Kama dan Samantha mencari Amir, Pak Kasim pula membawa rombongan orang masjid ke khemah Amir dan Kama dengan niat untuk menangkap khalwat Kama dan Samantha. Tetapi, malam yang kurang indah buat Amir apabila tertangkap basah dan dipaksa menikah dengan Masitah, anak gadis Pak Kasim malam itu juga.

Keesokan paginya, mereka pulang semula ke Kuala Lumpur dengan membawa Samantha. Bagaimanapun, Amir memperdaya Masitah dan meninggalkan Masitah di kampung walaupun tindakan Amir dibangkang keras oleh Kama. Kama yang tinggal bersama emak dan anaknya membawa pulang Samantha ke rumahnya.

konflik menjadi berpusing-pusing bila Masitah pergi KL cari Amir dan berpura pura menjadi orang gaji. Kama mula jadi rebutan antara Nora, bff Kama sendiri dan Alia bekas isteri Kama. Tapi Kama pulak dah suka kat Samantha. Nora pulak, nak jodohkan Samantha dengan bapak dia yang dah lama menduda. Tapi sebenarnya, bapak Nora dah ada girlfriend yang merupakan kawan baik Nora sendiri.

Aish, tapi standard la cerita Mohd Noor Kadir kan... berbelit belit... plot twist situ sana sini... Tapi, tu yang Mama Yan suka. Ayat ayat skrip dia pun, best. Ditambah pula dengan susunan ayat novelis hebat tu. Memang nampak dan terbayang bayang wajah para pelakon masa baca novel tu.

Mama Yan baca tak sampai sehari...hahaha... sebab memang bosan dan keadaan cuaca kat rumah mentua yang sangat panas masa tu. Mujurlah masa start puasa tu tetiba hujan pulak.

Ini antara petikan dialog yang paling MY ingat dalam cerita ni.

Mama Yan rasa cerita ni boleh la diulang baca lagi selepas ni. Tak rugi beli

2 comments:

Sunah Sakura said...

mak ai memang complicated gila ek cerita dia..

AzianKhalil said...

aah..complicated la juga.

Klik! Klik!

Anugerah Entry Popular