Friday, February 22, 2019

Tragedi Februari






Semua yang di atas adalah keratan keratan berita yang melibatkan kanak kanak dan bayi sepanjang bulan Februari 2019.
Sungguh sungguh memilukan hati seorang ibu.

Benda dah jadi...
Kecam pun tak guna..
Sesungguhnya tiada siapa pun yang ingin perkara perkara di atas terjadi.
Kita yang masih bernasib baik ni...
Sentiasalah berhati hati...
Ambil langkah langkah yang sewajarnya...

Nampaknya Mama Yan kena tingkatkan kawalan keselamatan kat rumah.

1. Pastikan rumah berada dalam keadaan yang kemas.
Simpan semua peralatan bahaya di tempat yang sesuai.
Kalau boleh, simpan di tempat yang tidak mudah dicapai oleh kanak kanak kecil. Anak anak tengah lasak ni. Semua tak reti berjalan. Berlari aje kerjanya.

2. Jangan sesekali tinggalkan kanak kanak tanpa pengawasan orang dewasa. Mama Yan Solat kat ruang tamu kalau takde orang nak jagakan anak. Solat la keliling mainan, anak anak dan lagu shark doodoodoo

3. Pastikan keadaan lantai kering dan bersih. Tumpahan air, minyak, bedak boleh menyebabkan lantai licin. Bersihkan permukaan lantai bilik air dari sisa sabun. 

4. Pastikan anak anak berada di dalam rumah/kereta ketika hendak parking kereta atau keluarkan kereta dari carporch. Seterer mana pun mama dan ayah bawa kereta, kalau budak kecik berada di titik buta  memang tak nampak. Manalah tahu juga kan...tiba2 kaki terkejang  tertekan pedal minyak . 

5. Pastikan dapur memasak kukuh dan tidak bergoyang goyang. Periuk atau kuali tidak mudah tumpah atau terbalik dari atas tungku dapur.
Dan kalau ada makanan sedang di masak atas dapur, tegah anak anak dari ke dapur. 
Anak buah suami pun pernah terjatuh dalam periuk besar rwbus ketupat raya. Beraya di hospital la tahun tu. Mujur la bahagian depan badan sahaja yang melecur

6. Banyakkan zikir dan istighfar. Semoga Allah melindungi kita dari bisikan bisikan syaitan. Semoga kita menjadi ibu bapa yang penyanyang kepada anak anak. 
Mama yan memang garang dengan anak anak. Susah nak hilang dah..hehehe.
Tapi sekarang dah kurang la melepuk lepak anak. 
Cuma banyak bebel aje la...


Mama Yan cadangkan...
Kalau rumah yang berada dekat dengan jalan raya utama ni....
Buat satu tembok perlindungan di hadapan rumah
Sekurang kurangnya, 
Kalau ada kereta terbabas...
Tak terus masuk ke dalam rumah dengan impak yang kuat.
Seram baca kereta terbabas masuk rumah, hentam dinding, dinding menimpa ahli keluarga
Terus teringat rumah mak abah kat Raub. 
Pintu masuk utama, betul2 depan simpang tiga.



Semoga adik Azalea Hani cepat sembuh dari kesan melecur.
Kena minyak panas merecik goreng keropok lekor sikit kat tangan dah bukan main pedih lagi...
Tak terbayang bagaimana rasanya melecur seluruh badan.
Semoga cepat sembuh sayang...


No comments:

Klik! Klik!

Post Terhangat