Thursday, May 3, 2012

Coklat lagi...

sebenarnya pagi ni koi ada terima emel...tanya pasal coklat..ringkas bebetul emelnya....tulis kat subjek jer soalannya...salam takde...say hai takde...
oklah..biasanya..kalau kita guna coklat beryls ker...tulip ker...takyah campur apa2 dah...tapi ini untuk buat handmade chocolat yer....cuma cairkan ajer...cara untuk cairkan coklat, boleh refer kat entri lama saya ni

tapi kalau nak buat krim coklat ker....chocolat ganache ker....susu coklat ker...kenalah campur pelbagai jenis bahan2 lain...

kalau guna white coklat..kita mungkin akan gunakan pewarna untuk bagi warna pd coklat....kadang2 kalau kita nak bagi rasa pd coklat tu..kita boleh campur bahan2 kering macam kacang2 ker...nestum ker...croquant ker...bubble rice ker...tapi jangan sesekali campur liquid berasakan air kat dalam nyer kerana ia mungkin akan mengganggu ketahanan coklat atau tempoh coklat mengeras atau lain lain

to adik nur yg cik/puan nur yang bertanya..harap jawapan saya boleh diterima pakai.

7 comments:

  1. boleh tanya gitu ye...jnji x mencarut dah la kan..heheheh

    tu sifu da kasi jwpn..hihi

    ReplyDelete
  2. koi suka coklat beryls. Sbb coklat dia pure rasa coklat. Pahit. Lagi pahit lagi sedap. Poh, melampa dia tanya pepanjang kat tajuk je.

    ReplyDelete
  3. alamak, sedapnya coklat, kan best kalau wat coklat macam ko, aku ni malas tu je alasannya hehehhehe

    ReplyDelete
  4. perghh.. akak ni pakar coklat rupanya.. hehe.. ;-p

    ReplyDelete
  5. akak langsung tak tau apa2 pasal coklat.tau makan je..heheehh

    ReplyDelete
  6. Wah dah boleh jadi pakar coklat ni. (^_-)

    ReplyDelete
  7. takde la sampai jadi pakar coklat...ilmu seketeh...yg penting kita kongsi

    ReplyDelete

terima kasih la weiii...

Post Terhangat