Thursday, May 3, 2012

Coklat lagi...

sebenarnya pagi ni koi ada terima emel...tanya pasal coklat..ringkas bebetul emelnya....tulis kat subjek jer soalannya...salam takde...say hai takde...
oklah..biasanya..kalau kita guna coklat beryls ker...tulip ker...takyah campur apa2 dah...tapi ini untuk buat handmade chocolat yer....cuma cairkan ajer...cara untuk cairkan coklat, boleh refer kat entri lama saya ni

tapi kalau nak buat krim coklat ker....chocolat ganache ker....susu coklat ker...kenalah campur pelbagai jenis bahan2 lain...

kalau guna white coklat..kita mungkin akan gunakan pewarna untuk bagi warna pd coklat....kadang2 kalau kita nak bagi rasa pd coklat tu..kita boleh campur bahan2 kering macam kacang2 ker...nestum ker...croquant ker...bubble rice ker...tapi jangan sesekali campur liquid berasakan air kat dalam nyer kerana ia mungkin akan mengganggu ketahanan coklat atau tempoh coklat mengeras atau lain lain

to adik nur yg cik/puan nur yang bertanya..harap jawapan saya boleh diterima pakai.

7 comments:

ekinashikin said... [Reply]

boleh tanya gitu ye...jnji x mencarut dah la kan..heheheh

tu sifu da kasi jwpn..hihi

LydSunshine said... [Reply]

koi suka coklat beryls. Sbb coklat dia pure rasa coklat. Pahit. Lagi pahit lagi sedap. Poh, melampa dia tanya pepanjang kat tajuk je.

Aju Mohit said... [Reply]

alamak, sedapnya coklat, kan best kalau wat coklat macam ko, aku ni malas tu je alasannya hehehhehe

Solihin Zubir said... [Reply]

perghh.. akak ni pakar coklat rupanya.. hehe.. ;-p

diana said... [Reply]

akak langsung tak tau apa2 pasal coklat.tau makan je..heheehh

Anamarza said... [Reply]

Wah dah boleh jadi pakar coklat ni. (^_-)

Nafisa81 said... [Reply]

takde la sampai jadi pakar coklat...ilmu seketeh...yg penting kita kongsi

Sale! Sale! Sale!

Dapatkan pelbagai barangan di Seri Sekijang Blogshop...
Legging kanak-kanak, Cawan Giacomo, Handmade Chocolate, Homelife, kitchen wallpaper, cartoon cutlery, kitchen tools, Gift Box, Serving tray, Fridge magnet preloved item

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

I will follow youuu....

busuk.org

apesal traffic??