Sunday, June 16, 2019

Raya ekspress

Kelmarin...14.06.2019 Mama Yan sekeluarga, mak mentua dan dua orang kakak ipar pergi KL.
Bertolak dari Segamat pukul 8.30 pagi.
Malamnya tu, Mama Yan tidur rumah mentua la kiranya...
Lepas ambil abang balik sekolah agama, terus balik Segamat.

Penuh kereta...takde carseat. Kalau ada carseat, tak muat kereta

Kami lalu ikut Gemas, Gemencheh, Tampin, seremban, KL.
Masa lalu kat Tampin...
Kiri kanan orang jual itik salai...
Memang rasa nak beli sesangat...
Suami kata otw balik nanti kita beli..
Ok...

Lokasi pertama beraya + ziarah...
Apartmen Cemara KL..
Ni rumah sewa anak saudara suami...
Raya hari tu dia tak dapat balik atas kondisi kesihatannya..
So, atoknya nak sangat jumpa....
Kami tolong la bawakan...

Datang siap bawa makanan raya...
Rendang ayam..rendang daging...lodeh... ketupat...
Kuih muih....
Itulah dia...
Kasih sayang seorang nenek..
Pukul 4 pagi dah bangun masak untuk cucu...
Mama Yan? Ampuuunnn..tersedar jam 6 pagi...
Tolong buat sarapan ajelah...

Anak sedara ni...
Ada masalah jantung berlubang..
Tapi, sejak kecil didiagnosis sebagai athma oleh hospital daerah..
Bila dah besar dan dah berhijrah..
Bila jatuh sakit di perantauan...
Baru lah tahu...
Rupanya jantung berlubang...

Nak buat pembedahan...
Tapi keadaan jantung dan paru paru yang dah teruk bekerja sebelum ni..
Perlu direhatkan terlebih dahulu...
Buat masa ni perlu bergantung pada ubat ubatan untuk stabilkan semula keadaan jantungnya

Lepas makan makan...
Lepak lepak jap...solat...
Mandikan anak anak...
Kami pun bergerak ke lokasi kedua, Insitut Kanser Negara, Putrajaya.
Di sini pula..melawat adik mak mentua yang baru je menjalani pembedahan..
Kanser apa pun tak tau sangat sebenarnya..
kedengaran agak komplikated..
katanya..pembedahan ni untuk buang bahagian ovari yang membengkak...

Waktu melawat bermula 4.30 petang.
kami pula sampai awal setengah jam..
Jadi ada masa setengah jam untuk berbual bual dengan anaknya yang menunggu di sana...



memandangkan makcik masih berada dalam ICU..
hanya dua orang pelawat pada satu masa...dan masa lawatan hanyalah 10 minit.
Mula2, mak mentua dengan anaknya masuk...
Lepas mak mentua keluar, kakak ipar pula masuk.
Mama Yan? Tak masuk pun...
Tunggu luar pintu cukuplah..
Berkirim salam aje melalui anaknya..
Terasa macam ganggu orang baru sedar dari pembedahan pula...
Dia perlukan rehat....

Lepas melawat kat hospital, menuju ke masjid Putrajaya pula..
bawa anak anak melawat Putrajaya..
Maklumlah...anak anak kan orang JB..
Tak pernah sampai Putrajaya,...
Kakak ipar pun first time sampai Putrajaya...
Mula mula ajak turun pun tak mahu...
Penat dan sakit kaki katanya..
Tapi suami Mama Yan paksa juga turun..hahaha
Dah dapat bangku terus tak mahu bergerak ke mana -mana lagi dah..
ajak makan pun masing2 tak larat..
Mak pulak mabuk..pening2..

Jangan cari pasal dengan perempuan lapar

Kami anak Johor


Dari Putrajaya,
terus gerak balik Johor..
Kali ni lalu ikut Tangkak...
huhuhu...tak dapat la beli itik salai..
ikut Tangkak sebab nak singgah rumah makcik kat Sagil..
Alang2 dah berjalan kan...
singgah la kejap dalam setengah jam...
Sepanjang perjalanan dari Putrajaya ke Tangkak..
Adik Mirzan tidur dalam kereta.
Sampai rumah makcik kat Sagil pun dia sambung tidur je...

Dari rumah makcik kat Sagil,
teruskan perjalanan ke Segamat.
fuhh...lega bila dah sampai Segamat.
Sakit weh tulang tongkeng pangku budak 2 tahun tidur...
masing2 perut dah lapar...
nak singgah makan,
tapi mak mentua macam dah tak larat benar gayanya..
Pening agaknya naik kereta enjin diesel...hehehe
Tu yang balik aje terus..
Anak anak pun semua dah ketiduran..
Sampai rumah...masing masing bergelimpangan atas karpet rumah atoknya..
takde kisah bantal..selimut tilam dah..
lantak korang la..
Tanya nak makan tak...
"Nakkk...esokkk"

Mama Yan pun kepenatan...
Tapi dalam ramai ramai yang penat tu..
ada sorang yang segar bugar..
ke hulu ke hilir berjalan dalam gelap cari kawan...
Semua orang dah tidur dia masih menyodok nyodok orang ajak bergurau..
Yela..dia dah selesa tidur dalam kereta berjam jam lamanya...
memang la segar...hihihi/...

Sekian episod raya ekspress satu hari kami...
raya + ziarah orang sakit..
Puas hati dapat bawakan mak mentua ziarah cucu dan adik adiknya yang tak dapat bertemu hari raya hari tu...
Semoga Ana dan bik Nani cepat sembuh seperti sediakala...Aminnn

7 comments:

Puan Hazel said...

Memang express tu mama yan, 1 hari cover banyak tempat hihi... Penat memang penat tapi besar pahala ziarah org sakit insha Allah.

Warisan Petani said...

Sumoga dipermudahkan perawatan saudara-mara yang sakit tu.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Moga kembali sembuh makcik Yan yg sakit tu.
Putrajaya?. Kami pun dulu suka snap2 bila dtg situ.. Masyaallah cepatnya masa berlalu.. teringat Akak masa menggendong yg bongsu baru lepas pantang.

norhidana said...

aduhai mmg terasa kepenatannya tuh, betul2 ekspress nih...

kesiannya yg anak sedara ada jantung berlubang tuh, lambat sgt baru tahu nya ya... sbb mcm aiyan pun jatung berlubang seawal usia 2 bulan dh tahu, umur 3 tahun dia kene operate skrg alhamdulillah tgkla dh sado mcm apa...

tp yelah ni lbh kpd beraya sambil ziarah org sakit, lagi2 bila bwk org tua nk berlama2 pun tak selesa, tak sedap lak nk ganggu org sakit lama2 kan... mereka perlukan rehat

AzianKhalil said...

hahaha...memang penat. dalam satu hari semua tempat nak cover. Kalau ikutkan nak aje ajak bermalam, tapi tak boleh pulak sebab kakak ipar sorang tu kerja esoknya... Abah mentua pulak tinggal sorang kat rumah. dia takmo ikut

AzianKhalil said...

Dana > oh ye ker? Anak Yan yang bonsu pun..masa lahir ada lubang kecil kat jantung dia...tapi sebelum keluar wad lubang dah tertutup sendiri sebab penjagaan rapi kat nicu kot...

Sunah Sakura said...

seronok jugak tu masih berjalan raya lagi...semoga yang sakit, diberi kesembuhan...

Klik! Klik!

Post Terhangat