Thursday, June 20, 2019

Ubi kayu tak empuk

Semalam terbalik awal sedikit drpd biasa,
sebab park kereta kat depan kedai tomyam bawah opis ni..
Ingatkan diorang cuti lagi..
sekali dengar bunyi orang susun meja..
jengah kat tingkap,
budak2 kedai tu tengah susun meja..

kemas kemas meja, tutup komputer, angkat beg...
balik terus.

Sampai rumah, nak masak macam malas + tak tau nak masak apa..
pergi belakang rumah konon nak petik pucuk ubi..
lepas tu, tengok rumput dah panjang..
ambik cangkul, acah acah merepih rumput ..
Lepas tu gali lah ubi kat belakang ni...
entah entah ada ubinyaa

Haa..besar...
excited iolls..


Bila dah dibersihkan..
dapat banyak jugak ni haaa...


rebus la dalam pressure cooker...
Nak cepat empuk kekonon khennn


Rupanyaaa...
ubi kayu yang kulitnya putih bersih ni...
jenis tak berkanji...
dan juga tak reti bahasa empuk.
Pucuk nya kemain sedap dibuat sayur, tapi ubinya...

pressure cook 10 minit..
tak empuk...
tambah lagi 10 minit..
pun sama juga...

kesian anak anak..
dah teruja duduk keliling ubi nak makan..
sekali suap...
masing masing...
"Uwekkk...kenapa ubi ni rasanya pelik..."


6 comments:

Nor Azimah Ali said...

Kikiki, takleh masuk pressure cooker kot, almaklum dia sedar diri, dia cuma makanan orang dulu2..kena masak cara tradisi juga, rebus dalam periuk, guna tungku kayu dan kayu api🤭🤭

norhidana said...

dh lama sgt kot, dh jadi `kacel` kata org jawa....
kalau dh kacel tu di rebus ke goreng ke mmg tak jd apa lah...

Warisan Petani said...

Orang panggil ubi plastik
Sesuai buat kerepek aje

Abam Kie said...

bukan ke tu ubi kayu?

AzianKhalil said...

Azimah> alamak...takde dapur kayu...
Dana> kakak ipar kata ubi ni 'gonyeh'...bahasa jawa gak tu...

Abam kie>Memang ubi kayu abam kie...tapi direbus taknak empuk dia.

Warisan Petani >Memang tertunggu tunggu wak punya komen. Oooo...ubi plastik ye..alahai...ruginya tak buat kerepek. Dah la baru beli penyagat Tupperware...

Sunah Sakura said...

kalo tak baca entri ni tak tau pasal ubi plastik ke ape...kalo camtu, sesuai digoreng buat kerepek aje la kann

Klik! Klik!

Post Terhangat