Showing posts with the label resipiShow all
Sambal Udang
Pin it

Masa mula mula kahwin, Jarang sekali dapat makan sambal udang ke...sotong ke... kerang ke... Selain sebab takde duit nak beli... Suami Mama Yan juga berdepan masalah alahan makanan laut... Menikmati makanan laut membuatkan kulit suami MY timbul gatal gatal, kerap bersin, timbul kudis yang bernanah.…

Read more
Urap Sayur untuk Suami
Pin it

Balik je dari pasar... Suami MY cakap dah lama tak makan urap.. Kelapa ada tu... Sayur pun ada sikit sikit ni... Boleh la buat nanti... Okay... Tapi jangan marah la kalau tak sedap... Bukan resipi tradisi family MY kat Pahang... Takat ada rupa tu boleh la buat, Tapi rasa belum tentu la... Resepi UR…

Read more
Ikan masak kicap pedas
Pin it

Kadang kadang fikir nak masak apa tu lebih susah dari perbuatan memasak tu sendiri. Dengan anak kecik kecik belum pandai makan pedas... Tak berapa reti asingkan isi ikan dengan tulang... Tu yang asyik asyik lauk ayam goreng tu dan telur goreng tu.. Memang selalu la kalau masak ayam goreng ke, ikan …

Read more
Sambal sardin merah
Pin it

Sardin? Suka makan lauk sardin? ke tak mainlah makan sardin...sebab lauk orang miskin ataupun... Tak sihat sebab makanan dalam tin tinggi garam dan pengawet? Tapi.. sardin ni bagi MY lauk utama zaman kami baru baru mendirikan rumah tangga dulu. Masa tu mampu beli sardin jenama Cinta je... satu tin …

Read more
Daging Buang Angin
Pin it

Sebenarnya jarang jarang masak daging kat rumah ni.. Mama ayah je yang makan daging.. Anak anak tak makan daging... Malas masak makanan yang takde sambutan ni.. Lagi satu masalah daging ni... Lambat sangat nak empuk. Nak masak guna pressure cooker, sikit sangat pulak. Kadang kadang Mama Yan rebus s…

Read more
Acar Jelatah
Pin it

Ni dah beberapa minggu lepas punya menu sebenarnya ni... Masa ni Mama Yan masak nasi minyak.. Lauk ayam masak merah untuk orang dewasa... dan ayam goreng untuk kanak kanak... Buat acar darat sikit untuk layan. Ada orang panggil acar jelatah, Ada orang panggil acar darat, Ada gak yang panggil acar t…

Read more