Saturday, May 4, 2019

Kebun Kampung Sekijang

Ni gambar gambar masa cuti Hari Buruh.
Mama Yan dengan suami bawak anak anak pergi kebun.
Sebabkan bawa balik Starek,
So tak boleh bawa sampai atas kebun
Menonggek la ye mendaki kebun

Pergi kebun pun macam berkelah ye...
Bawak air..bawak jajan...bawak henpon...
Lepas ni kena bawak tikar...
Sebab lantai plywood tu tak sedap dipijak.

Si sepet berbaju kuning tu suka betul menongkah arus.
Mama Yan suruh semua duduk atas pangkin untuk ambil gambar,
Dia duduk atas tangga.
Masa bergaya gaya nak ambil gambar...
Mama Yan suruh semua angkat tangan...
Tengoklah tu...dia sorang je taknak angkat tangan..
Hangin je yang lain...
Suka bikin rosak gambar.

Bawa anak yang nombor 1 sampai nombor 5 je...
Yang no 6 tinggal la lejap dengan atoknya..
Jalan kat tempat rata pun kadang kadang boleh jatuh...
Ni lagi berbukit bukit...
Pulak tu sekarang ni...
Dah taknak didukung...nak jalan sendiri je...

Ada ribut agaknya...
Ada sekeping bumbung beralih.
Sebabnya...
Kebun ni...puncak bukit paling tinggi...
Pastu...kebun kiri kanan semua dah tinggi tinggi pokoknya...
Yang ni je masih botak...pokok kecik lagi...
Lepas raya ni ingat nak membaja...
Tapi tak tahulah sempat ke taknya..

Sambil sambil tunggu ayah siap buat kerja...
Ajar anak anak main dam ular.
Tapi diorang cepat bosan.
Sarah dengan mama je yang main sampai habis.
Sarah menang dengan bermaruah..
Gigih lempar dadu sampai petak penamat...
Beza betul budak laki degan budak pompuan.

Cantikkan....?
Pemandangan belakang tu.






2 comments:

Suria Amanda said...

mencabar ni kebun atas bukit tinggi..sama macam kebun arwah atuk...atas gunung...jenuh memanjat kalau musim durian

Warisan Petani said...

Salam bertani

Klik! Klik!

Post Terhangat